فرشاد مهدی‌پور، مدیر مسئول و سردبیر روزنامه صبح نو اوضاع بد رسانه‎های چاپی به دلیل گرانی کاغذ را در گفت‎وگو با جام‎جم آنلاین تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۹۳۹
احتمال تعطیلی روزنامه‌ها واقعیتی تلخ است/ 80 درصد کاغذ وارداتی کشور احتکار شده

روزنامه صبح نو، از جمله رسانه‎های کاغذی ایران است که در خلال گرانی کمرشکن قیمت کاغذ مجبور به افزایش قیمت 100 درصدی شده بود؛ فرشاد مهدی‌پور، مدیر مسئول، صاحب امتیاز و سردبیر این روزنامه در گفت‎وگو با جام جم آنلاین پیرامون مشکلات رسانه‌های کاغذی در اوضاع بازار کاغذ گفت: از ابتدای سال گذشته که با افزایش قیمت ارز مواجه بودیم تا امروز، قیمت کاغذ تقریبا در فواصل مختلف هر بار دو برابر با افزایش قیمت مواجه بوده است. جدای از آن ما با مشکل کمبود کاغذ در کشور هم مواجه بودیم، مشکلی که در قیاس با آمارهای مربوط به حجم واردات غیر قابل توجیه بود.

او ادامه داد: از ابتدای گرانی کاغذ تاهمین حالا به راحتی نمی‌توان به کاغذ دست پیدا کرد. برخی از دوستان مطبوعاتی که کاغذ را مستقیما از مداخل خارجی وارد می‎کنند هم با مشکل کمبود کاغذ در طول یک سال اخیر مواجه بودند، چرا که نمی‌توانستند ارز کافی برای واردات کاغذ فراهم کنند و در نتیجه با مشکل کمبود مواجه می‌شدند.

مهدی‌پور اضافه کرد: به طور طبیعی کاهش عرضه کاغذ و افزایش قیمت‌ها موجب شد که رسانه‎هایی مثل ما به کم کردن صفحات روزنامه و همچنین گران کردن قیمت روی بیاورند. ما در موج قبلی افزایش قیمت مجبور به افزایش 100 درصدی قیمت روزنامه شدیم و ممکن است در چند ماه آتی مجبور شویم برای بار دوم دست به این کار بزنیم.

سردبیر صبح نو گفت: نکته بعدی به جز افزایش قیمت و کم کردن صفحات، کاهش تیراژ است؛ الان تقریبا تمام روزنامه‎های کشور با کاهش چشمگیر تیراژ مواجه هستند. برخی مجبور شده‌اندخروجی‎های استانی خودشان را محدود کنند، برخی در تیراژ تهران تغییراتی را اعمال کرده‌اند.

او همچنین تصریح کرد: همه این مشکلات در شرایطی بوده که از سال گذشته تا امروز، کاغذ در لیست کالاهای اساسی بوده و با دلار 4200 تومانی وارد شده است. سوال اینجاست که این کاغذهایی که حجم واردات آن نسبت به سال‌های گذشته متفاوت نبوده و با قیمت متعادلی هم خریداری شده است چرا در داخل کشور کمیاب و تا این اندازه گران است؟

مهدی پور گفت: حدود 20 درصد از حجم کاغذ واردشده به کشور را وزارت ارشاد در میان رسانه‎ها توزیع کرده و مابقی آن در اختیار بخش خصوصی است. همیشه هم به این شکل بوده که کاغذ مکفی مطبوعات را وزارت ارشاد توزیع نمی‎کرده، بلکه فقط بخشی از آن را تأمین می‎کرده است. 80 درصد دیگر کاغذ وارداتی کجاست و چرا گزارش‌های بانک مرکزی در این موردبررسی نمی‌شود؟ اگر کاغذ به میزان کافی به کشور واردشده چرا به‌اندازه مورد مصرف و باقیمت متعادل توزیع نمی‌شود تا ما هرروز با یک شوک جدید مواجه نشویم؟

او اضافه کرد: هفته گذشته که رهبر انقلاب هم به موضوع کاغذ ورود پیدا کردند، وضعیت کاغذ به مرحله‌ای رسیده بود که با 5 برابر قیمت سال گذشته و به‌صورت بسیار محدود در حد چند رول در بازار عرضه می‌شد! این وضعیت خبر از یک احتکار بسیار بزرگ در کشور می‌دهد.

مدیرمسئول این روزنامه در خصوص احتمال تعطیلی رسانه وابسته به او و دیگر رسانه‌های کاغذی گفت: احتمال تعطیلی رسانه ما یا رسانه‎های دیگر، یک واقعیت تلخ است. اگر ما هم با کاهش میزان تیراژ و افزایش قیمت در برابر تعطیلی مقاومت کنیم، چاپخانه‎ها نمی‎توانند مقاومت کنند؛ وقتی تیراژ روزنامه و تمام نشریات چاپی پایین بیاید یا رسانه‌ای تصمیم بگیرد قید نسخه چاپی خود را بزند، درآمد چاپخانه‎ها هم کاهش پیدا می‏کند و درنتیجه ممکن است نتوانند در برابر این وضعیت دوام بیاورند، ورشکستگی و تعطیلی چاپخانه‌ها روی آینده ما رسانه‌های کاغذی هم مؤثر خواهد بود.

او در پایان با اشاره به اوضاع جهانی اقبال عمومی به روزنامه‌ها توضیح داد: وضعیت روزنامه‌ها در سراسر دنیا به‌واسطه گسترش فضای مجازی تضعیف‌شده، اما در ایران مشکلات رسانه‌های چاپی چند برابر سایر کشورهاست؛ این در حالی است که روزنامه به‌عنوان یک رسانه معتبر برای حکومت جنبه راهبردی دارد چراکه اگر روزنامه‌ها به‌طورکلی حذف شوند، کنترل صحت اخبار رسانه‌های مجازی خیلی سخت خواهد شد بنابراین لازم است حاکمیت از ما حمایت کند تا ادامه حیات ما تا این اندازه متزلزل نباشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها