دادستان سابق تهران اقدامات انجام شده در دادستانی تهران طی دوران مسئولیتش در این سمت را تشریح کرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۲۲۲
بابک زنجانی ۳۰ هزار نامه نوشته است

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، عباس جعفری دولت آبادی در مراسم معارفه دادستان جدید تهران که صبح امروز در مجتمع قضائی امام خمینی (ره) برگزار شد، گفت: مهمترین وجهه و بعد کاری دادستان تعقیب امر جزایی و پاسخ کیفری و مقابله‌ای با جرایم است.

وی افزود: چهره دادستان‌ها بیشتر در چهره مقابله‌ای ترسیم می‌شود در حالی که چهره‌های دیگر هم دارند. دیگر، ظرفیت پیشگیرانه است که دادستان‌ها دارند و در دوره آیت الله آملی کمتر مورد استفاده قرار گرفت ان‌شاءالله در دوره جدید بیشتر استفاده شود. بخش دیگر کار دادستان‌ها بخش نظارتی‌اش است. بعد دیگر بعد حمایتی دادستان است.

جعفری دولت آبادی گفت: در قضیه گران فروشی دیدید که دادستان حرف اول را در میدان تصمیمات می‌زد و به دولت حرف خوبی زدیم گفتیم شما کارتان را انجام دهید و ما حمایت می‌کنیم و در قضیه گوشت و مرغ گفتند که دادستان شأن خودش را پایین آورد که وارد این موضوع شد در حالی که شأن مردم بالاتر است.

دادستان سابق تهران ادامه داد: وقتی من به داستانی تهران آمدم، تهران در دود و آتش می‌سوخت و هر روز اعتراضات خیابانی و دستگیری داشتیم. علاوه بر این به دلیل قضیه مرتضوی دید خوبی به دادستان نبود. ۱۸ ماه سختی بود که پشت سر گذاشتیم.

وی با اشاره به تحریم‌ها گفت: پس از قضیه فتنه، موج اول تحریم‌ها را داشتیم که منجر به تشکیل پرونده‌های زیادی از جمله پرونده مه آفرید شد و همچنین بازداشت‌هایی از مسئولان دولتی در آن سال داشتیم.

جعفری دولت آبادی افزود: پس از روی کار آمدن دولت جدید، با پرونده بابک زنجانی مواجه شدیم. پرونده‌ای که شش سال است در حال بررسی است و هنوز زلزله بابک زنجانی پا بر جاست. متهم در این مدت ۳۰ هزار نامه نوشته است، اینها را می‌گویم که در تاریخ بماند و آنها که می‌گفتند آقای دادستان چه می‌کنید بدانند که تمامی این نامه‌ها خوانده شد و امیدوارم دادستان جدید وقت کنند و آنها را بخوانند.

وی افزود: آشوب‌های دی ماه سال ۹۶ و قضیه دراویش در اسفند ماه آن سال را داشتیم و پس از آن و در سال ۹۷ و با مشکلات اقتصادی پرونده‌های مفاسد اقتصادی را داشتیم. افراد زیادی کارشکنی کرده و مقاومت می‌کردند و ما باید از این مسیر سنگلاخ عبور می‌کردیم.

جعفری دولت آبادی افزود: دوره من با دود و آتش فتنه آغاز و با دود و آتش تحریم و فساد اقتصادی به پایان رسید. امیدوارم با رفتنم دادستانی آرامش بگیرد و آقای القاصی مهر وقت کنند به امور دادسراها بپردازند.

جعفری دولت آبادی افزود: همکاری با دستگاه‌ها بسیار خوب بود و بیشترین جلسات با دستگاه‌ها داشتیم و در حوزه‌های اجتماعی بسیار فعال بودیم.

وی با اشاره به فعالیت تخصصی برخی دادسراها گفت: دو سال کلنجار رفتم تا در قوه قضائیه جا بیندازم که بانک‌ها متولی ندارند. با تجربه‌ای که از پرونده امیر منصور داشتم بر تشکیل دادسرای جرایم پولی و بانکی تاکید داشتم. همچنین دادسرای فرهنگ و رسانه هم به طور تخصصی فعالیت خود را ادامه داد. روزی که من به دادستانی آمدم دو سه شعبه فقط مسائل امنیتی را بر عهده داشتند اما در دوره ۱۰ سال اخیر، دادسرای امنیت فعالیت خوبی را داشت.

دادستان سابق تهران با اشاره به پرونده‌های مهم ۱۰ سال اخیر گفت: پرونده‌های برادر رئیس جمهور، مهدی هاشمی، پرونده‌های امنیتی مؤسسات مالی از جمله پرونده‌های مهم بودند و بیشتر وقت من صرف این پرونده‌ها می‌شد که همگی چندین جلد داشتند. من هفت صبح می‌آمدم و یازده شب می‌رفتم و غالباً پنج شنبه‌ها هم سر کار بودم.

وی تاکید کرد: دادستانی دوره درخشانی در این مدت داشت. البته حتماً نواقصی در این دوران بوده است و برخی‌ها که انتقاد می‌کردند باید دوره ما را ببینند. به عنوان مثال در قضیه دراویش در عرض یک روز بازداشت شدگان تعیین و تکلیف شدند و ۳۰ قاضی عرض یک روز عهده دار موضوع شدند؛ بنابر این اگر کاری شده است با همکاری همه افراد بوده است.

جعفری دولت آبادی خطاب به دادستان جدید گفت: آقای القاصی مهر فراموش نکنید جز به قانون عمل نکنید. کسانی که امروز می‌گویند این کار را بکن و نکن، ممکن است فردا پشت شما را خالی کنند. امیدوارم اگر کوتاهی و نقصی بوده ما را ببخشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها