طلای سیاه ایران همچنان در بازار تحریم خریدار دارد و بر خلاف برنامه‎های غرب این صادرات به صفر نرسیده است. در واقع به صفر رسیدن صادرات نفتی ایران رویای خامی از سوی ترامپ بود که هرگز عملی نشد. تعداد کشورهای خریدار نفت ایران قطعا کمتر شده است اما همیشه و در هر شرایطی نفت ایران مشتریان خود را دارد.
کد خبر: ۱۲۰۳۳۷۱
برخی از کشورها خرید نفت از ایران را «حق» خود می‎دانند / آمریکا به هدف صفر کردن صادرات نفتی ایران نرسید

به گزارش جام‎جم آنلاین ، صادرات نفت ایران با وجود تحریم‎های شدید اقتصادی غرب علیه ایران همچنان ادامه دارد.

موضوع بسیار مهم در رابطه با ادامه صادرات نفت ایران این است که برخی از کشورهای دنیا نسبت به تحریم نفت ایران از سوی ترامپ و سخنان تاکیدی (در واقع تهدیدی) رئیس جمهور آمریکا مبنی بر اینکه تمام کشورها باید از خرید نفت ایران دست بکشند کاملا بی‎توجهی نشان دادند.

صد البته تحریم‎ها تاثیر مقطعی خود را گذاشته و در ماه مارس میزان صادرات به کمترین میزان خود در سال 2019 رسید اما هرگز بر روی عدد صفر قرار نگرفت تا این بخش از نقشه آمریکا با شکست مواجه شود. تمام چیزی که غرب می‎خواست به صفر رساندن این صادرات بود که تا این لحظه عملی نشده است و برخی از کشورها به هیچ عنوان تمایلی ندارند ادامه دهنده خط مشی آمریکا در حوزه اقتصادی در تقابل با ایران باشند.

در رابطه با صادرات نفت ایران با وجود تحریم‎های شدید اقتصادی محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک و کارشناس مسائل صادرات نفتی به جام‌جم آنلاین گفت:مسئله واردات و خرید نفت از سوی کشورهای مصرف کننده به نیاز و منافع آنها برمی‎گردد. چنانچه نیاز به نفت ما داشته باشند و شرایط برای آنها ایجاب کند قطعا به خرید نفت ادامه می‎دهند.

خطیبی عنوان کرد: وضعیت بازار نفت هم در این میان تعیین کننده است چرا که در بازار نفت شرایط به گونه‎ای پیش می‌رود که کشورهای مصرف کننده نیاز مبرم به خرید نفت ایران دارند و نمی‎تواند از آن چشم پوشی کنند.

نماینده سابق ایران در اوپک ادامه داد: هر کشوری بر اساس منافع و نیازهای خودش عمل می‎کند ضمن اینکه هیچ کشوری مایل نیست تامین کننده مطمئنی مثل ایران را از دست بدهد.

این کارشناس امور نفتی ایران بیان داشت: آمریکا تمام تلاش خود را به کار می‎گیرد تا برخی از کشورها کاملا وابسته به دست نشانده‎های خودشان نظیر عربستان در منطقه خاورمیانه بشوند. با وجود تلاش آمریکا، برخی از کشورها مایل نیستند تمام تخم مرغ‎های خود را در سبد آمریکا بچینند.

وی یادآور شد: یادوریاسیبسمسائل امنیت انرژی و دیگر مسائل استراتژیک هم وجود دارد که بر اساس آنها برخی از کشورها تمایل به این پیدا می‎کنند نفت مورد نیاز خود را از کشورهای مستقل همانند ایران تهیه کنند چون اگر از لحاظ نفتی وابسته به کشورهای گروه آمریکا شوند با یک اشاره از سوی دولت آمریکا، امنیت انرژی کشورهای وابسته به نفت به خطر می افتد و به همین دلیل ترجیح می‎دهند با خرید نفت از ایران این وابستگی به گروه آمریکا را از بین ببرند.

خطیبی تاکید کرد: تمام این عوامل در کنار یکدیگر جمع شده است تا برخی از کشورها کماکان تمایل داشته باشند از عرضه کننده مطمئنی همانند ایران نفت مورد نیاز خود را تهیه کنند. ایران کشور مستقلی است و بدون مشکل نفت مشتریان خود را تامین می کنند.

وی گفت: گرفتن نفت از کشور ایران چیزی است که بسیاری از کشورها برای خود حق می‎دانند و حاضر نیستند این حق را با تحریم‎های آمریکا از دست بدهند.

خطیبی اذعان داشت: صادرات نفت ایران ادامه دارد اما به هر حال شکل صادرات فرق می کند. صادرات همواره به شکل‏های گوناگونی انجام می شود. مسئولان اجرایی با توجه به جزئیات کار جهت صادرات نفت ، شرایط را هماهنگ می‏کنند و کارهای مربوط به آن را انجام می‎دهند.

وی در پایان گفت: هدف آمریکا صفر شدن صادرات نفت ایران بود که به این هدف نرسیده است. در کلیت این موضوع قابل توجه است و حالا جزئیات صادرات نفت مهم نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها