مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در بیش از ۱۰۰ روستای استان رانش زمین گزارش شده است.
کد خبر: ۱۲۰۱۴۶۶
رانش زمین گریبانگیر ۱۰۰ روستای لرستان شد

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، جمال مومیوند ، مدیرکل سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان گفت: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در بیش از ۱۰۰ روستای استان رانش زمین گزارش شده است.

مومیوند بیان کرد: رانش زمین یکی از پدیده‌های طبیعی بوده که زمین لرزه وبارش زیاد باران از عوامل اصلی ایجاد کننده آن هستند؛ در همین راستا شاهد آن بودیم که پس از سیلاب اخیر زمین لغزه در بسیاری از نقاط لرستان رخ داد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سالیان اخیر با از بین رفتن پوشش گیاهی استان، زمینه وقوع سیل و رانش زمین در لرستان فراهم شده است، افزود: با توجه به تخریب محیط زیست باید در سالیان گذشته در حوزه آبخیزداری اقدامات زیادی انجام می‌گرفت، اما متاسفانه به علت نبود اعتبارات در این زمینه کار مهمی صورت نگرفته است.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان اظهار کرد: بارندگی‌های اخیر سبب بالا آمدن سطح آب‌های زیرزمینی استان و جاری شدن آب بر سطح زمین شده است و به علت اینکه مردم در سال‌های اخیر مسیر آب‌های سطحی را با انواع سازه‌های دست ساز مسدود کرده‌اند سبب شده که آب به درون زمین برگردد و با اشباح شدن خاک از آب لایه‌های زمین رانش کنند.

مومیوند با اشاره به اینکه با توجه به زمین شناسی لرستان، رانش به طور طبیعی در استان وجود دارد، تصریح کرد: بر اساس بررسی‌های صورت گرفته در بیش از ۱۰۰ روستای استان رانش زمین گزارش شده است که برای بررسی وضعیت این مناطق گشت‌هایی را با همکاری سازمان‌های مرتبط تشکیل داده‌ایم و این گشت‌ها به مطالعه راهکار‌های مهار این رانش‌ها می‌پردازند.

وی با بیان اینکه با توجه به رانش زمین دیگر امکان زندگی در روستای گرم‌آله بخش زاغه وجود ندارد، خاطر نشان کرد: علاوه بر روستای گرم‌آله در بعضی از روستا‌ها مانند رباط نمکی، رباط دولت شاه بخشی از روستا باید تخلیه شود همچنین در آزادراه خرم‌آباد –پل زال ۳۱ نقطه خطرناک شناسایی شده است که از این نقاط دو ناحیه در محدوده بحرانی قرار دارند که باید به سرعت راهکاری برای مهار آن‌ها اندیشه شود.

مدیرکل زمین شناسی و اکتشافات معدنی لرستان گفت: برای پیدا کردن راهکار برای عبور از خطرات رانش از ظرفیت اساتید دانشگاه‌های لرستان استفاده شده است؛ علاوه بر این از سازمان زمین شناسی کشور نیز خواستار برپایی کمپ دائمی زمین شناسی و تهیه نقشه لرزش استان شده‌ایم که در صورت همکاری نمایندگان و مسئولان لرستان این اهداف محقق خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها