مشاور معاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس:

مبارزه با قاچاق هم در واردات هم صادرات بطور جدی باید دنبال شود

مشاور معاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس گفت: اگر تولید می خواهد رونق و پا بگیرد و نظام اقتصادی را پشتیبانی کند، حتما باید به قاچاق و مبارزه و پیشگیری از آن توجه شود.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۶۴
مبارزه با قاچاق هم در واردات هم صادرات بطور جدی باید دنبال شود

به گزارش جام جم آنلاین، نشست گفتگوی اقتصادی با موضوع سال رونق تولید موانع، چالش ها و راهکارها در حوزه قاچاق و تولید داخلی روز یکشنبه 25 فروردین ماه در رادیو گفتگو با حضور دکتر خسرو ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف، دکتر محمدحسین میرمحمدی مشاور معاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس، حمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی و هوشمند و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، جعفر آهنگران مدیر هماهنگی امور مناطق ویژه اقتصادی سازمان مناطق آزاد کشور، کارشناس مسائل اقتصادی و مجری مهندس علی مسعودی و خبرنگار جام جم آنلاین برگزار شد.

محمدحسین میرمحمدی مشاور معاونت تنقیح قوانین مجلس و نماینده ادوار مجلس، قاچاق را مسئله مبتلابه کشورها دانست و افزود: پدیده قاچاق به صورت زیر زمینی بوده و از عدم شفافیت پیروی می کند؛ لذا عوامل موثر در قاچاق به صورت غیر شفاف و پنهان کار خود را انجام می دهند.

وی با بیان اینکه قاچاق ضعف قانون، نحوه ورود کالا و تقاضا را بررسی کرده و برخوردهای سیستم قضایی را نیز مد نظر دارد، ادامه داد: قاچاق در کشورهای توسعه یافته به حد متعارف رسیده است ولی در کشورهای در حال توسعه همچنان وجود دارد.

میرمحمدی در خصوص نحوه کنترل قاچاق در کشورهای توسعه یافته اظهار کرد: قاچاق زمانی رخ می دهد که نظام تبادلات ارز و پول ملی کشورها در حال تغییر باشد؛ لذا اگر پول ملی دو همسایه دچار تفاوت ارزشی شود، افراد برای روی آوردن به قاچاق تهییج می شوند.

وی خاطرنشان کرد: اگر تولید می خواهد رونق و پا بگیرد و نظام اقتصادی را پشتیبانی کند، حتما باید به قاچاق و مبارزه و پیشگیری از آن توجه شود.

میرمحمدی با اشاره به لزوم مطالعه درباره این پدیده گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی شود که پدیده قاچاق کاهش پیدا کند و این روند مستلزم یک مطالعه دقیق است.

وی با تاکید بر اینکه مبارزه با قاچاق در حوزه واردات و صادرات باید صورت گیرد، ادامه داد: قاچاقچیان به دلیل مختلف و حتی با پرداخت هزینه های بالا، کالای قاچاق را از مرز خارج می کنند و اگر قیمت کالایی در کشور بالاست، با فرار از پرداخت عوارض گمرکی، تلاش می کنند آن را وارد کشور نمایند.

میرمحمدی نبود مفهوم مشترک در میان تصمیم سازان را از دیگر مشکلات خواند و تصریح کرد: مجلس یک مسئله را مورد هدف قرار می دهد، دولت موضوعی دیگر را دنبال می کند که اولویت اول قوه قضاییه نیست و این روند باعث می شود هدف گذاری کمی در بالاترین سطح دنبال شود ولی نتیجه به حداقل ممکن برسد.

این نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ترس نهادینه شده در حوزه تولید که در پی مشکلات اداری، کارگری و تحریم و... پدیدار شده است، اظهار کرد: در حوزه کسب و کار و تولید باید روان سازی اتفاق افتد و تصمیم رهبری برای تشکیل جلسه سران قوا در حوزه مسائل اقتصادی در همین راستا دنبال می شود.

میر محمدی گفت: در شرایط موجود با مشکلات متعدد رو به رو هستیم و اقتصاد ما با مسائل درون و برون مرزی دست و پنجه نرم می کند؛ لذا اقداماتی سریع باید صورت گیرد تا کار ادامه یابد.

وی روان سازی را در راستای دریافت مجوز کسب و کار، حمایت بانکی، مزیت یافتن تولید کالا و... تعریف کرد و خاطرنشان ساخت: این مسائل باید در کنار یکدیگر دیده شود. گاه دولت حمایت می کند ولی در مقطعی شاهد هستیم مجوز های بسیاری ارائه می شود و کارخانه های بی شماری روی کار می آید که بعضا قادر به تولید نیز نخواهند بود.

میر محمدی گفت: سرمایه گذار باید آمار ظرفیت تولید را از وزارت صنعت دریافت کند و بداند به کدام اتاق –بازرگانی یا اصناف یا...- باید مراجعه نماید و با آسان سازی مقررات باید کمک کنیم سرمایه گذاری اقدام به تولید نماید.

وزیر ارتباطات، میلیاردها دلار قاچاق تلفن همراه را به صفر رساند

در ادامه این گفتگو دکتر خسرو ابراهیمی نیا نائب رئیس اتاق اصناف، در پاسخ به این سوال که پدیده قاچاق چه اثری بر اقتصاد و تولید کشور دارد، اظهار کرد: رهبری در خصوص رونق تولید دستور موکد دادند که چندین تعریف درپی دارد؛ یعنی این مسئله یک بسته و پکیج است.

وی با ذکر این مطلب افزود: قاچاق صادرات و واردات، توام در کشور وجود دارد که به چند عامل باز می گردد. اول اینکه در مقاطع مختلف با سیاست های فراز و نشیبی و بدون برنامه و زیر ساخت یا انگیزه قاچاق را ایجاد می کنیم و یا به یکباره جلوی آن را می گیریم.

ابراهیمی نیا با بیان اینکه در برخورد با قاچاق هیچگاه تعادل را رعایت نکرده ایم، گفت: این اتفاق در بسیاری کالا ها رخ داده است؛ اما نکته مهم اینست که باید تمام تلاش خود را به تولید معطوف سازیم.

این فعال بخش خصوصی اظهار کرد: آمار قاچاق سیر سقوطی قوی را طی می کند و به نزدیک صفر می رسد. مردم ما که همان افراد قبلی هستند ولی چطور قاچاق به صفر نزدیک می شود؟

ابراهیمی نیا همچنین پدیده قاچاق موبایل را مثال زد و افزود: وزیر ارتباطات با برنامه ریزی و ایجاد انسجام با دستگاه های مختلف میلیاردها دلار قاچاق تلفن همراه را به نزدیک صفر رساند.

وی با بیان اینکه راه کار مبارزه با قاچاق وجود دارد ولی گاه نتوانسته ایم از زیر ساخت های موجود و پتاسیل های کشور بهینه استفاده کنیم، ادامه داد: کیفیت کالای داخلی در ایجاد انگیزه برای خریدار اثر گذار است و با توجه به رصد بازار باور دارم درصد بالایی از البسه شیک و زیبا تولید داخل است.

ابراهیمی نیا با بیان این مطلب، بر لزوم ارتقای تبلیغات داخلی تاکید کرد و گفت: باید باورها نسبت به تولیدات داخلی را گسترش دهیم.

وی افزود: در اتاق اصناف سعی کردیم از میان چند میلیون واحد صنفی، آن هایی که آلایندگی ایجاد می کنند در شهر های صنعتی زیر نظر اتاق قرار گیرند.

ابراهیمی نیا اضافه کرد: برای این واحد های صنفی باید صدور پروانه کسب و رفع موانع تولیدی را در حداقل زمان ممکن تسهیل کنیم و این کسب و کارها در صورت بروز مشکل نیز باید به اتاق اصناف تهران مراجعه نمایند.

وی در ادامه اظهار کرد: دولت طی هماهنگی کالاهایی با نمایندگی خارجی را ثبت کرده و در مقطعی که واردات کالا دارای مجوز بود، این کار انجام شد.

ابراهیمی نیا گفت: خوشبختانه وضعیت تولید داخلی در ابعاد مختلف مناسب است و مردم انگیزه ای برای خرید البسه خارجی ندارند؛ لذا باید در راستای رونق تولید زیر ساخت ها از جمله بانک ها اصلاح گردد.

تقدیر تولیدکنندگان ایرانی از برخورد قاطع با قاچاق پوشاک

همچنین در ادامه این نشست حمیدرضا دهقانی نیا مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیکی و هوشمند و سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، با بیان اینکه فرایندهای تجارت در راستای جلوگیری از قاچاق باید شفاف شود، گفت: اگر فرایندهای تجاری شفاف شود، رانت تا حد بالایی از بین می رود و این نقطه به ما امید می دهد که قادر به حمایت از تولید هستیم.

وی ادامه داد: وقتی با پوشاک محرز قاچاق اقدام لازم صورت گرفت، فضایی که در اختیار ارائه کننده این پوشاک بود، در خدمت تولید قرار گرفت و این ادعا مستندات و قدردانی های بسیاری از سوی تشکل های مرتبط در پی داشت.

دهقانی نیا خاطرنشان ساخت: سامانه های الکترونیکی یکی پس از دیگری در حال اجرا هستند که ما را به نقطه مطلوب می رساند که فضا را شفاف، قابل صحت سنجی و غیر قابل انکار می کند.

مدیرکل نظارت بر سامانه های الکترونیک و هوشمند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز افزود: در سامانه ها از جمله رجیستری، کالا ها یک کد دریافت می کنند و بازرگان باید هر کالا را با کد مختص خود اظهار نماید. در حالی که در گذشته کالا به گمرک با کد مخصوص اظهار می شد ولی در ارزیابی با کالای مشابه ممکن بود این کد اشتباه شود.

دهقانی نیا گفت: امروز نه در همه کالاها، ولی با اولویت بندی کالایی مشکلات مرتفع خواهد شد و کالاهایی که بیشترین صرفه اقتصادی برای قاچاق شدن را دارند، در اولویت بندی قرار می گیرند. به عنوان مثال تلفن همراه از همین قسم است.

وی همچنین در خصوص کم اظهاری یا عدم شناخت درست ارزیاب ها در بروز و ظهور قاچاق گفت: با کد دار کردن کالا توسط سامانه ها، این قبیل موارد رو به کاهش می گذارد و با اولویت بندی کالایی مشکلات بر طرف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها