یک کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

عمرالبشیر به‌مرور در دام رژیم صهیونیستی، عربستان و آمریکا افتاد

یک کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

آینده بدون عربستان در انتظار حکومت جدید سودان

یک کارشناس مسائل آفریقا با بیان اینکه مسلماً شرایط داخل سودان وضعیتی نیست که عربستان و سودان بتوانند آن را حفظ کنند اظهار کرد: مسلماً کسانی که در این کشور بر روی کار می‌آیند باید دست از حمایت از عربستان بردارند.
کد خبر: ۱۲۰۰۸۳۷
آینده بدون عربستان در انتظار حکومت جدید سودان

جعفر قنادباشی کارشناس مسائل آفریقا در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص تحولات سودان با اشاره به اینکه عملکرد حکومت عمرالمشبر در سودان در عرصه سیاست داخلی و خارجی از حدود چهار ماه پیش موجب آغاز اعتراضات مردمی در این کشور شده است ادامه داد: عملکرد این حکومت در سیاست داخلی نوعی منش اشرافی متضاد با خط و مشی قبلی آن‌ها به همراه قدرت‌طلبی مشابه حکومت‌های پادشاهی در کشورها ارتجاعی عرب بود که مردم را از سیاست داخلی ناراضی کرده‌ بود.

قنادباشی با اشاره به اینکه رفتار اشراف‌منشانه در حکومت سودان تبعات اقتصادی زیادی مانند افزایش شکاف طبقاتی در این کشور را موجب شده بود خاطرنشان کرد: در سال‌های گذشته عمرالبشیر ‌در عرصه سیاست خارجی هم چرخش 180 درجه‌ای داشت و درحالی‌که پیش‌ازاین همسو با کشورهای محور مقاومت در حمایت از فلسطینی‌ها گام برمی‌داشت و متضاد باسیاست‌های غرب در منطقه و یک‌جانبه‌گرایی‌های ارتجاع عربی بود همه این‌ها در حکومت سودان جای خود را به همسویی با غرب و اسرائیل داده بود و لذا نارضایتی مردم را افزایش داد.

وی در ادامه تأکید کرد: مردم سودان پیش‌ازاین مشکلات اقتصادی را تحمل می‌کردند به دلیل اینکه می‌دیدند کشورشان در مقابل غرب، استعمار و صهیونیست قرارگرفته است اما بعدازاین چرخش بخصوص با گسترش یک نوع منش اشراف‌منشانه در دستگاه آقای عمرالبشیر، مردم بسیار ناراضی شدند.

این کارشناس مسائل آفریقا با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر سودان به یکی از ارکان تأمین‌کننده نیروهای نظامی در جنگ یمن تبدیل‌شده بود اظهار کرد: این درحالی‌است که مردم این کشور علاقه‌مند نبودند کشورشان همسو باسیاست‌های غرب در کشتن مسلمان‌های عرب آن‌هم در یمن مشارکت داشته باشد و همین مسائل باعث گسترش و عمق پیدا کردن اعتراضات در شهرهای مختلف شد تا حکومت سودان به یک بن‌بست برسد.

وی خاطرنشان کرد:‌ سیاستمداران سودانی در تلاش برای خروج از بن‌بستی که اتفاق افتاده سعی کردند باتدبیری ساختار نظام موجود را حفظ کنند و برای جلوگیری از فروپاشی نظام شروع به تغییر مهره‌ها کردند که در این راستان در ابتدا معاون آقای عمرالبشیر به‌جای او برسرکار آمد و الان «عبدالفتاح البرهان» یکی دیگر از دستیاران عمرالبشیر که فرماندهی نظامیان این کشور در یمن را بر عهده داشت جانشین وی شده است که در یک شرایط مردم همچنان معترض هستند.

قنادباشی تأکید کرد: مردم سودان علاقه‌مند نیستند نظامی در این کشور بر سرکار باشد که در عملکرد و موضع‌گیری خود هیچ‌گاه آنها را مورد ملاحظه قرار ندهد یا از ایدئولوژی اسلامی که در ابتدا مجری آن بود عدول کرده و به سمت وهابیت حرکت کند؛ مردم سودان به‌شدت از وهابیت عربستان نفرت دارند و هرگز نمی‌توانند ببینند کشورشان در زیر سیطره عربستان قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با اشاره به اینکه عربستان و امارات هیچ‌گاه توانمندی نقش‌آفرینی در حوزه سیاست خارجی را ندارند ادامه داد: آن چیزی که اتفاق می‌افتاد مأموریت آنها از جانب واشنگتن و لندن است و اگر چراغ سبزی از جانب واشنگتن و لندن نباشد آن‌ها جرئت حرکت کردن حتی در سیاست‌های داخلی خود را هم ندارند لذا اگر حرکتی از جانب این‌ کشورها شاهد هستیم باید در ادامه مأموریت‌هایی بدانیم که توسط غرب به آن‌ها واگذارشده است.

این کارشناس مسائل آفریقا افزود: در این شرایط عربستان و امارات، اعتراضات در سودان را برعلیه رژیم وابسته‌ای می‌دیدند که با 15 هزار نفر، بیشترین سربازان را به یمن فرستاده بود و لذا اقداماتی انجام دادند تا حرکت مردمی سودان علیه وهابیت و عربستان را در جهت خواسته‌های خود برای تثبیت موقعیت سودان بکشانند و به همین دلیل کسی که بعد از عمرالبشیر بر سرکار ‌آمد چند روز قبل به عربستان کرده بود و وقتی‌که او موفق نشد کسی را بر سرکار آوردند که فرمانده نیروهای سودان در یمن بود و لذا باز مردم مخالفت کردند.

وی با تأکید بر اینکه تغییر جانشینان عمرالبشیر نشان می‌دهد عربستان و امارات هیچ تدبیر مؤثری در خصوص سودان ندارند خاطرنشان کرد: اگر آنها تدبیر مؤثری در این خصوص داشتند مجبور نمی‌‌شدند بعد از 4 ماه اعتراض کسی را بیاورند که فردا مجبور به استعفا شود.

قنادباشی بابیان اینکه مسلماً شرایط داخل سودان وضعیتی نیست که عربستان و سودان بتوانند آن را حفظ کنند اظهار کرد: مسلماً کسانی که در این کشور بر روی کار می‌آیند باید دست از حمایت از عربستان بردارند.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو در خصوص روابط ایران و سودان با اشاره به اینکه از حدود سه سال پیش با تغییر مواضع آقای عمرالبشیر روابط دو کشور قطع‌شده است تأکید کرد: ایران اکنون خواستار تحقق خواست مردم سودان است.

این کارشناس مسائل آفریقا ادامه داد: مردم سودان خواستار برقراری دموکراسی در این کشور هستند و با دیکتاتوری نظامی به‌هیچ‌وجه موافق نیستند، همچنین مردم این کشور مخالف اشغالگری صهیونیست‌ها هستند و از فلسطینی‌ها و محور مقاومت حمایت می‌کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها