به دنبال اخطاریه هواشناسی مبنی بر ورود یک موج بارشی به استان های جنوب شرق کشور از جمله هرمزگان از روز جمعه 23 فروردین ماه و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی، دستگاه های اجرایی و امدادی این استان به حالت آماده باش درآمدند.
کد خبر: ۱۲۰۰۳۷۰
آماده باش هرمزگان برای مقابله با سیل

به گزارش جام جم آنلاین و براساس اعلام اداره کل هواشناسی هرمزگان، یک موج بارشی بسیار فعال از روز جمعه 23 تا دوشنبه 26 فروردین ماه این استان را تحت تاثیر قرار خواهد داد و سبب ناپایداری جوی و دریایی قابل توجه ای در این استان خواهد شد.

طبق اعلام هواشناسی و براساس پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر بارش شدید باران، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها و طغیان رودخانه های فصلی در هرمزگان مورد انتظار است و از همین رو توصیه اکید شده که مردم از قرار گیری در حریم رودخانه ها به شدت خودداری کنند.

وقوع سیلاب و طغیان رودخانه ها در هرمزگان پیش بینی می شود

کارشناس اداره کل پیش بینی هواشناسی هرمزگان گفت: با ورود موج بارشی فعال از روز جمعه به کشور در روزهای شنبه و یکشنبه هفته آینده شاهد بارش های شدید و رگباری به ویژه در مناطق شرقی استان و خطر وقوع سیلاب و طغیان رودخانه های فصلی خواهیم بود.

مرضیه سی سی پور هشدار داد: در مدت یاد شده از تردد در حاشیه رودخانه ها، تردد غیرضرور بین جاده ای و همچنین رفتن به مناطق مرتفع خودداری شود.

وی بیان داشت: در این مدت با توجه به وقوع تندباد لحظه ای همراه با رگبار باران و رعد برق تمهیدات لازم برای تردد ایمن دریایی صورت گیرد و شناورهای سبک و صیادی به جد از تردد دریایی خودداری کنند.

کارشناس اداره کل پیش بینی هواشناسی هرمزگان اظهارداشت: از روز چهارشنبه نیز همچنان با گذر موج ناپایدار در تراز میانی جو، ناپایداری جوی و دریایی در برخی نقاط استان پیش بینی می شود.

وی ادامه داد: از لحاظ دریایی نیز از ساعت بعد از ظهر در تنگه هرمز به ویژه لارک، جنوب هرمز ، شرق قشم و جزیره هنگام وزش باد به نسبت شدید جنوب غربی خواهیم داشت که سبب مواج شدن دریا تا شب خواهد شد.

کارشناس هواشناسی هرمزگان یاد آورشد: در این روز سرعت وزش باد در محدوده های یاد شده به 40 کیلومتر در ساعت می رسد که توصیه می شود شناورهای سبک و صیادی در ساعت بعد از ظهر از تردد دریایی خودداری کنند.

آغاز لایروبی خورهای بندرعباس به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب

معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری هرمزگان از آغاز عملیات لایروبی خورهای بندرعباس، رودخانه ها و مسیل ها در سطح استان توسط دستگاه های ذیربط با همکاری بخش خصوصی به منظور جلوگیری از جاری شدن سیلاب در استان خبر داد.

رضا مدرس شامگاه چهارشنبه در نشستی در همین رابطه بیان داشت: با توجه به ورود سامانه بارشی جدید به استان از روز جمعه 23 فروردین ماه، از مردم استان خواستاریم توجه ویژه ای نسبت به اخطاریه های هواشناسی داشته باشند و هشدارها را کاملا جدی بگیرند.

وی با تاکید بر ضرورت رعایت توصیه های ایمنی در زمان بارندگی، افزود: طی مدت بارندگی افراد باید از قرارگیری در محل مسیل ها، آبنماها اجتناب کرده و هنگام عبور از آبنماها تدابیر لازم را اتخاذ کنند و با توجه به احتمال سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه های استان از عبور از روی رودخانه پرهیز کنند.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار هرمزگان تاکید کرد: با توجه به متلاطم شدن دریا و افزایش ارتفاع موج مردم باید نکات ایمنی را لحاظ نمایند و از سفرهای غیرضروری با توجه به وضعیت ناپایدار جوی خودداری کنند.

وی خاطر نشان کرد: از مردمی که در حاشیه رودخانه ها و مناطق فرسوده سکونت دارند درخواست می شود نسبت به اخطاریه داده شده از طریق رسانه های جمعی توجه داشته باشند.

مدرس با بیان اینکه نیروهای امداد و دستگاه های اجرایی هرمزگان در آماده باش کامل به سر می برند،اضافه کرد: روستاییان، کشاورزان و دامداران از چرای دامها در مناطق مرتفع و اطراق در حاشیه رودخانه ها جلوگیری کنند.

فرمانداران هرمزگان در حالت آماده باش کامل هستند

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان گفت: با توجه به پیش بینی های صورت گرفته مبنی بر بارش شدید باران در استان و احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر، هماهنگی و اقدامات لازم با دستگاه های امدادی و خدماتی انجام شده است.

علیرضا صفا بیان داشت: جلسه شورای هماهنگی توسط فرمانداران در بیشتر شهرستان‌ها برگزار شده و تا فردا پنجشنبه این جلسات در تمامی شهرستان‌های استان هرمزگان برگزار خواهد شد و فرمانداران در حالت آماده‌باش خواهند بود.

وی تاکید کرد: با توجه به اخطارهای داده شده مردم برای کارهای غیرضروری در معابر و حریم رودخانه ها تردد نکنند.

اقدام های مورد نیاز برای آمادگی مراکز بهداشتی انجام شده است

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان گفت: با توجه به اخطاریه های هواشناسی ،نشست های مدیریت بحران با حضور اعضای تیم های واکنش سریع شبکه های بهداشت و درمان برگزار و تصمیمات لازم اتخاذ شده است.

دکتر فاطمه نوروزیان بیان داشت: به تمام مراکز بهداشتی، درمانی و فوریتهای پزشکی اعلام آماده باش شده و هماهنگی های لازم صورت گرفته است.

اقصی نقاط کشورمان از آخرین روزهای سال گذشته تا به امروز شاهد بارش های شدیدی بودند که سیلاب های بی سابقه ای را پدید آورد و خسارت های بی شماری به کشور وارد کرد.

این سیلاب ها بیش از 70 نفر را قربانی و 100 هزار نفر را بی خانمان کرده و تاکنون دهها هزار میلیارد تومان خسارت در بخش های مختلف به دنبال داشته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها