یک اقتصاددان بابیان اینکه واردات یک بعد بسیار مهم از مشکلات پیش‌روی رونق تولید است، مدعی شد: دولت سیاست ولنگاری واردات را پیاده می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۹۵۴۱
واردات سنگ‌پا، دست بیل، پهن ،خاک بستر گربه و غذای سگ شرمندگی دارد/ نقدینگی 6 برابر شده ولی تولیدکنندگان پولی برای تولید ندارند

عبدالمجید شیخی اقتصاددان در گفت‌وگو با خبرنگار جام‌جم آنلاین در خصوص شعار سال بابیان اینکه واردات یک بعد بسیار مهم از مشکلات پیش‌روی رونق تولید است، مدعی شد: دولت سیاست ولنگاری واردات را پیاده می‌کند.

شیخی ادامه داد: بازار داخلی یک ظرفیت محدودی دارد که این ظرف پر از کالاهای بنجل وارداتی است، بعضی از آن‌ها حتی کالاهای مکروه یا حرامی هستند که انسان شرم می‌کند اسمشان را بیاورد اما دولت نسبت به واردات آن‌ها سکوت علامت رضایت کرده است.

وی در ادامه تحریم‌ها را فرصت مقتنمی برای اصلاح الگوی مصرف و همچنین الگوی عرضه و تولید دانست و ادامه داد: اگر این دولت بی‌تدبیر از این فرصت‌ها خوب استفاده می‌کرد می‌توانست تحول عظیمی در افزایش و همچنین کیفیت تولید داخلی داشته باشد و می‌توانست تولیدکنندگان را همه‌جانبه حمایت کند تا روش‌های تولیدشان را همانطوری که در طرح هدفمندسازی یارانه‌ها پیش‌بینی شده بود اصلاح کنند.

وی افزود: از طرف دیگر دولت می‌توانست در شرایط ایجاد شده با تحریم‌ها مردم را بیش از پیش تشویق کند و عادت بدهد تا مصرف کالای ایرانی را افزایش دهند.

این اقتصاددان در بخش دیگری از گفت‌وگو در خصوص اهمیت تولیدات بخش‌های کوچک و خانگی در رونق تولید ملی خاطرنشان کرد: بخش عمده‌ای از ارزش‌افزوده کشورهای جنوب شرقی آسیا به‌ویژه قدرت بزرگ اقتصادی دنیا یعنی چین با همین تولیدات خانگی است که الزاماً تولیدات صنعتی یا صنایع‌دستی هم نیستند بلکه حتی اسباب‌بازی‌ها را مردم در خانه‌ها تولید می‌کنند که ما هم در این زمینه‌ها استعدادهای فراوانی داریم اما عوامل تولید ما بیکار هستند.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم به‌جای واردات لوازم‌التحریر، اسباب‌بازی یا خرده‌ریزهای آشپزخانه یا لوازم‌خانگی که ریزمقیاس هستند مانند چین از صنایع خانگی استفاده کنیم و کارگاه‌ها کوچک و بنگاه‌های مقیاس کوچک را راه بیندازیم.

شیخی بابیان اینکه متأسفانه وزارت صنعت، معدن و تجارت ما سیاست درستی نسبت به حمایت از تولید داخلی نداشته است اظهار کرد: دولت حتی نتوانسته‌ منابع بانکی را به پیکره صنایع موجود تزریق کند و همین موجب شده تولیدکنندگان موجود ما حتی از رونق بیافتند و بیش از 50 تا 60 درصد ظرفیت کارخانه‌ها ما به دلیل بی‌توجهی از طریق تزریق منابع مالی و پولی تعطیل‌شده‌اند.

وی بابیان اینکه بخش اعظمی از تعطیلی صنایع ما به دلیل عدم‌حمایت‌های معنوی است اظهار کرد: این وظیفه دستگاه‌های متولی بوده که فناوری را به بنگاه‌ها منتقل کنند، ممکن است بنگاه‌های کشور مانند شرکت‌های بزرگ بین‌المللی توان لازم در کسب فناوری و موقعیت رقابتی نداشته باشند اینجاست که معاونت‌های تخصصی دستگاه‌ها متولی هستند کاری کنند که روش‌های تولید به‌روز شود که لازمه آن‌هم الگوی همه‌جانبه حمایت است.

این اقتصاددان یک بعد دیگر مشکلات را عدم توجه به بازاریابی دانست و افزود: در این خصوص می‌توان به گزارش سالانه سازمان ‌همکاری‌های اقتصادی و تولید OECD مراجعه کنید و ببینید چه حمایت‌های همه‌جانبه بخصوص در بازاریابی،‌ تحقیق و توسعه، انتقال فناوری، سفارش کالا، اصلاح روش تولید، آموزش، پژوهش، ترویج، تبلیغات و دیگر انواع حمایت‌ها با لطایف‌الحیل انجام می‌دهند.

وی بابیان اینکه روزبه‌روز در گزارش‌های آماری سازمان ‌همکاری‌های اقتصادی و تولید که مشتمل بر 34 کشور بزرگ صنعتی دنیاست حمایت‌های که نام ‌برده شد منتشر می‌شود ادامه داد: ولی در طرف مقابل متأسفانه ما نه‌تنها از تولید حمایت نمی‌کنیم بلکه توسری تولید هم می‌زنیم مثلاً درحالی‌که بر اساس قیمت‌های دو سال پیش بیش از 130 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی در بخش خدمات، دلالی، تجاری، پزشکان و همان کسانی داریم که در برج‌های شیشه‌ای نشسته‌اند و مبادلات کلان تلفنی می‌کنند ولی دولت آن‌ها را رها کرده و ولی در عوض خرخره تولید را با نرخ‌های تصاعدی مالیات می‌گیرد و ظلم و تبعیض انجام می‌دهد که خلاف سیاست رونق تولید داخلی است.

شیخی بابیان اینکه نمی‌گویم الآن نرخ‌های مالیاتی را تغییر دهیم افزود: ولی این هم یک راهکار برای رونق تولید است که بیاییم از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم و همچنین تجدد نظر عظیمی در سیاست‌های تجاری خارجی خود داشته باشیم.

وی در ادامه سیاست‌های تجاری ولنگار را بلای جان اقتصاد دانست و بابیان اینکه این دولت در حال خیانت به اقتصاد داخلی است اظهار کرد: واردات سنگ‌پا، دست بیل، پهن انسانی، خاک بستر گربه و غذای سگ برای کشور شرمندگی دارد.

این اقتصاددان در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه برای حمایت از تولید باید نظامی بانکی اصلاح شود اظهار کرد: نظام بانکی باید اسلامی شود و باید این نظریه غلط را از ذهن‌ها حذف کنیم که دادن مجوز فعالیت بانکی یک حق خصوصی است.

وی بابیان اینکه دادن مجوز بانکداری یک حق عمومی است اظهار کرد: لذا تمام بانک‌ها باید در خدمت سیاست‌های کلان ملی باشند تا اقتصاد رونق بگیرد، ما الآن شاهد هستیم که حجم نقدینگی در این دولت بیش از 6 برابر شده است ولی تولیدکنندگان می‌گویند ما پولی برای تولید و سرمایه در گردش نداریم نتیجه این است که پول‌ها در بخش مجازی اقتصاد شامل بخش بازرگانی، خدمات غیرضروری، دلالی، پول بازی، سفته‌بازی و حتی پول‌شوئی تزریق‌شده است

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها