قائم مقام سابق وزیر خارجه ایالات متحده:

استراتژی آمریکا برای خروج از برجام نتیجه نمی‌دهد

قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا در جریان رونمایی از کتاب جدید خاطرات خود در لندن سخنرانی مهمی در خصوص سیاست خارجی آمریکا داشت.
کد خبر: ۱۱۹۹۲۲۹
استراتژی آمریکا برای خروج از برجام نتیجه نمی‌دهد

به گزارش جام جم آنلاین، حمید بعیدی‌نژاد در صفحه اینستاگرام خود به برخی نکات مهم این سخنرانی ویلیام برنز، قائم مقام سابق وزیر خارجه آمریکا اشاره کرده که به شرح زیر است:

‏۱- متحدان آمریکا کم‌کم دارند اعتقاد خود را به آمریکا از دست می‌دهند و شروع به جدایی و دوری از آمریکا کرده‌اند. نهادهایی را که آمریکا برای ایجاد آنها به سختی تلاش کرده است و به شدت نیاز به بازسازی هم دارند، به تدریج در حال ضعف و سرگردانی هستند. این آسیب‌ها و لطمات به آسانی برطرف و جبران نخواهد شد؛ به ویژه اگر این چهار سال دوره ترامپ قرار باشد که تا هشت سال ادامه یابد.

‏۲- استفاده آمریکا از تحریم‌ های ثانوی برای جلوگیری از تجارت اروپایی‌ها با ایران بسیار کوته‬‌بینانه است، به هشدارهای آلمان و فرانسه توجه کنید که می‌گویند باید به این تحریم‌ها از طریق مستقل ساختن حاکمیت اقتصادی اروپا از ایالات متحده پاسخ داد. این اتفاق ممکن است یک‌شبه رخ ندهد و طول بکشد ‏اما بسیاری از کشورها، از جمله متحدان آمریکا، گام‌هایی را برای کاهش آسیب‌پذیری خود در برابر سیستم مالی ایالات متحده برداشته و بر خواهند داشت. ‏

۳- رهبران ایران اکنون با خونسردی فکر می‌کنند که آمریکا پس از سال‌ها تلاش برای انزوای ایران، نهایتاً با خروج از برجام خودش را منزوی کرده است. تحریم‌ های آمریکا به اقتصاد ایران لطمه زده اما هدف واقعی دولت آمریکا دستیابی به یک توافق هسته‌ ای بهتر با ایران نیست بلکه دولت فعلی آمریکا به دنبال سرنگونی و یا انفجار ایران از داخل است. اگرچه ایران تحت فشار است اما فکر نمی‌کنم این استراتژی به هیچ یک از دو نتیجه مورد نظر آنها برسد.

‏۴- راه حل مفیدتر، سرمایه‬‌گذاری و تکیه بر توافق هسته‌ ای است. هر چند این توافق بی نقص نیست اما در دیپلماسی به ندرت امر کاملی وجود دارد.

‏۵- جنگ یمن نه تنها یک فاجعه انسانی بلکه فاجعه راهبردی برای عربستان سعودی است. ترامپ تمایلی به فشار علیه عربستان برای عقب‬‬‬‬‬‬‬‬ نشینی از سیاست‌های غلط ندارد. ‏

۶- ترامپ استاد بازی با عنصر هراس و اضطراب افکنی در افکار عمومی برای پیشبرد سیاست‌های خود است و توجه کاملی به عواقب اقتصادی و اجرایی اقدامات خود ندارد. انگلیس هم نباید فکر کند که با خروج از اتحادیه اروپا به توافق تجاری سودمندی با آمریکا دست می‌یابد، بخصوص زمانیکه با خروج از اروپا ضعیف خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها