فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی فردا با حضور رئیس جمهور در شهرستان کنگان به بهره‌برداری می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۹۷۷۱۵
فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی فردا با حضور رئیس جمهور افتتاح می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، با بهره‌برداری از این فازها، ایران نخستین بار در برداشت گاز از این میدان مشترک، از قطر پیشی می‌گیرد.

ساخت فاز‌های ۱۳ و ۲۲ تا ۲۴ پارس جنوبی سال ۸۹ آغاز و به کنسرسیوم‌هایی متشکل از پیمانکاران، مشاوران و سازندگان ایرانی واگذار شد تا با استفاده از حداکثر توان و تخصص شرکت‌های داخلی به مرحله بهره‌برداری برسد.

هر یک از این فازها، چهار سکوی دریایی و ۳۸ حلقه چاه دارند و روزانه، ۵۶ میلیون متر مکعب گاز، ۲۹۰۰ تن گاز مایع (ال پی جی)،۲۷٥٠تن اتان، ۷۵ هزار بشکه میعانات گازی و ۴۰۰ تن گوگرد تولید می‌کنند.

ارزش اقتصادی حاصل از بهره‌برداری سالانه از تولیدات طرح فاز ۱۳ و طرح فاز ۲۲-۲۴ پارس جنوبی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های اسمی و قیمت‌های فروش محصولات تولیدی با احتساب قیمت ۸ سنت برای هر متر مکعب گاز طبیعی تصفیه شده، ۵۰ دلار برای هر بشکه میعانات گازی، ۴۷۰ دلار برای هر تن گاز مایع (LPG) و ۲۶۰ دلار برای هر تن اتان و ۱۰۰ دلار برای هر تن گوگرد بیش از ۵ میلیارد دلار برای هر طرح است.

با توجه به میزان تولید ناخالص داخلی (GDP) کشور در سال ۱۳۹۶ (معادل ۴۲۷ میلیارد دلار)، ارزش‌آفرینی محصولات این دو طرح فراتر از دو درصد تولید ناخالص داخلی کشور است که از منظر میزان درآمدزایی، هیچ یک از حوزه‌های اقتصادی قابل رقابت با این بخش از اقتصاد ملی نیست.

رئیس جمهور حدود ۶ ماه پیش هم به استان بوشهر سفر کرده بود. او سیزدهم شهریور در سفری چند ساعته به عسلویه طرح‌های پتروشیمی‌های مرجان، فاز سوم پردیس و فاز یک نیروگاه پتروشیمی دماوند در مجموع با ظرفیت سه میلیون و ۴۰۵ هزارتن درسال و سرمایه گذاری یک میلیارد و ۸۵۰ میلیون دلار را افتتاح کرد.

طرح توسعه میدان گازی پارس جنوبی در ۲۴ فاز طراحی شده که اکنون فاز‌های ۱۱ و ۱۴ باقی مانده‌اند.

وزیر نفت پیش از این گفته بود، با بهره‌برداری کامل از فاز ۱۴ در سال آینده، تنها بخش باقیمانده توسعه در پارس جنوبی به فاز ۱۱ محدود خواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها