کارشناس خودرو در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

قیمت‎گذاری خودرو وارد فاز سلیقه‎ای شده است

گزارشی درباره علل افزایش قیمت برخی از محصولات خودروسازان؛

وعده‌های معکوس!

پیش‎بینی‎ها درست نبود. این پیش‎بینی‎ها هر چقدر هم با دلیل و منطق همراه بودند در آخر هیچ‌کدام به واقعیت تبدیل نشد. این پیش‎بینی‎ها چه بود؟ گفته می‎شد قیمت خودرو در وضعیت ثابتی می‎ماند و دیگر شاهد افزایش قیمت نخواهیم بود و حتی با مسئله کاهش قیمتی نیز روبرو خواهیم شد. البته برخی از کارشناسان خودرو نیز تأکید می‎کردند این نگاهی بسیار خوشبینانه است چراکه نه‌تنها ثبات و کاهش اتفاق نمی‎افتد بلکه دوباره با افزایش قیمت روبرو خواهیم بود. این پیش‎بینی منفی به وقوع پیوست و در 24 ساعت گذشته قیمت برخی از محصولات یکی از کارخانه‌های خودروسازی هشت تا 17 درصد افزایش‌یافته است.
کد خبر: ۱۱۹۶۴۸۷
وعده‌های معکوس!

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ افزایش قیمت خودرو در سال 97 تبدیل به یک بحران شد. البته در میان بحران‎های مختلف اقتصادی کشور، گرانی خودرو بخشی از پازل گرانی‎ها بود که البته قطعه بزرگی هم در این پازل به شمار می‎رود. مسئله گرانی خودرو تمامی بدنه صنعت خودروسازی را تحت تأثیر قرارداد و این گرانی را به همه جای آن تزریق کرد. قطعات خودرو گران‎تر شد و کارخانه‌های خودروسازی درحالی‌که پیش‌ازاین هم‌حجم بسیار زیادی بدهی به این شرکت‎های قطعه‌سازی داشتند با بحران جدی‎تر و عمیق‎تری روبرو شدند. اکنون بزرگ‎ترین بحران در شرکت‎های خودروسازی بدهی‎های کلان و نجومی به شرکت‎های قطعه‌سازی است و گفته می‎شود به همین دلیل این شرکت‎ها از کیفیت قطعات تولیدی خود کاسته‎اند که خود معضل بسیار بزرگی است.

موج گرانی هرچند وقت یک‌بار سربالا می‌آورد و کم شدن فاصله زمانی بین گران شدن دوباره خودرو ، خود به یکی از بحران‎های اقتصادی تبدیل شد. بحران گرانی تا آنجا پیش رفت که خودروهایی باکیفیت نازل نظیر پراید از مرز 50 میلیون عبور کردند و این مسئله گرانی حتی بر روی قیمت خودروهای فرسوده و قدیمی نیز تأثیر گذاشت و قیمت آنها را بالا برد. درحالی‌که در انتظار عملی شدن وعده‌های برخی از خودروسازان مبنی بر کاهش قیمت برخی محصولات روبرو بودیم با رویه‎ای برعکس مواجه شدیم و قیمت چند نوع خودرو به‌شدت با افزایش قیمت روبرو شده است.

ویراژ ادامه‌دار نجومی خودروها

محصولات شرکت خودروسازی سایپا به‌شدت با افزایش قیمت مواجه شد. روز گذشته رسماً اعلام شد که این شرکت خودروسازی قیمت برخی از محصولات خود نظیر تیبا، ساینا و کوئیک را بیشتر کرد و قیمت آنها رابین 5 تا 10 میلیون تومان افزایش داد؛ این در حالی است که وعده‎های قبلی مبنی بر کاهش قیمت این خودروها بود نه افزایش. اما اکنون همه‌چیز برعکس شده تا بازهم شاهد انکار شدن یکی دیگر از وعده‌های بی‎فرجام مسئولان خودروساز باشیم.

هم‌اکنون خودروی کوییک در نمایندگی 69 میلیون تومان به فروش می‌رسد و در بازار نیز 88 میلیون تومان قیمت دارد. جهش قیمتی این نوع خودرو نخستین شائبه‌ای را که به وجود می‎آورد این است که بازهم پای سودجویی در میان است و بهانه کاهش تولید اصلاً جدی نیست.

ساینا دنده‎ای نیز اکنون با توقف فروش در نمایندگی مواجه شده اما در بازار باقیمت 58 میلیون و 500 هزار تومان به فروش می‎رسد.

ساینای اتوماتیک هم در نمایندگی باقیمت 63 میلیون و 155 هزار تومان و در بازار باقیمت 75 میلیون تومان عرضه می‎شود. قیمت نمایندگی تیبا اس ال 41 میلیون و 600 هزار تومان و قیمت بازار آن 53 میلیون تومان است.

تیبا اس ایکس گازسوز نیز در نمایندگی باقیمت 44 میلیون و 175 هزار تومان و در بازار 56 میلیون تومان به دست خریداران می‎رسد. درنهایت تیبا اس ایکس در بازار 53 میلیون و 600 هزار تومان قیمت دارد و قیمت نمایندگی آن نیز به‌زودی اعلام می‎شود.

این قیمت‎ها را با یک ماه پیش یعنی بهمن مقایسه می‎کنیم. تیبا به‌طور متوسط با افزایش قیمت سه تا شش میلیون تومانی روبرو شده است، اتومبیلی که تا همین دو سال پیش باقیمت 20 میلیون تومان هم خریدوفروش می‎شد. انواع ساینا هم پنج تا 10 میلیون تومان افزایش قیمت داشته است.

درنهایت خودروی کوییک نیز با افزایش غیرمنطقی و حیرت‌انگیز 13 میلیون تومانی روبرو شده است. این افزایش قیمت‎ها در مدت‌زمان کوتاهی به وجود آمده است.

گرانی دنباله‏ دار

چطور وقتی از قبل وعده داده می‎شد که قیمت این اتومبیل‎ها کمتر می‎شود اما ناگهان افزایش قیمتشان به این حد رسید؟ کاهش بیشتر تولید، تحریم‎ها، بدهی‎های کلان به شرکت‎های متعدد قطعه‌سازی، پیشی گرفتن تقاضا بر عرضه و ... دلایل و به عبارت بهتر بهانه افزایش قیمت خودرو هستند، در این میان نیز خبری از ارتقای کیفیت محصولات سایپا نیز نیست. نکته بسیار حائز اهمیت این است که تخلفات متعددی در این میان رخ می‎دهد. درواقع این افزایش قیمت قانونی نیست و برخلاف تأکید دولت در رابطه با مهار قیمت‎هاست.

قیمت کوییک دنده‎ای 13 میلیون تومان افزایش‌یافته است و این یعنی اینکه با افزایش حیرت‌انگیز 17.3 درصدی مواجه هستیم، آن‌هم نه افزایشی که در یک سال رقم خورده، بلکه افزایشی که در کمتر از یک ماه به وجود آمده است. مسئولان این شرکت خودروسازی چه توجیهی در رابطه با این جهش قیمتی غیرمنطقی دارند؟ البته کاملاً قابل پیش‎بینی است که کاهش تولید دم‌دستی‌ترین بهانه محسوب می‎شود.

قیمت ساینای اتوماتیک هم 13.01 درصد افزایش داشته است.

قیمت تیبای صندوق‌دار هم‌روند صعودی به میزان 8.69 درصد داشته است که این دو مورد نیز با هیچ متر و معیاری منطقی محسوب نمی‎شود و دارای اشکالات متعددی است.

زنگ خطری به نام وعده

بهتر است که وعده‎های مسئولان شرکت‌های خودروسازی جدی تلقی نشود و اصلاً به‌عنوان یک تهدید محسوب‎شوند. اتفاقاً وقتی این وعده‎ها مطرح می‎شود باید آن را به یک زنگ خطر تشبیه کرد که با خود تبعات زیادی می‎آورد و ممکن است نتایج هزینه‎بری برای مصرف‌کننده ایرانی داشته باشد. اگر بگویند تثبیت، قطعات قیمت با نوسان شدیدی روبرو خواهد شد و اگر صحبت از کاهش قیمت کنند دقیقه با وضعیتی معکوس روبرو خواهیم بود. اگر هم از گرانی بگویند که بحرانی شدید اقتصادی دیگری درراه خواهد بود. وعده یعنی زنگ خطر. این زنگ خطر در آینده بازهم به صدا درخواهد آمد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها