کد خبر: ۱۱۹۶۲۶۵
قبل از دیدن آگهی‌های خرید و اجاره در دیوار؛

محله‌ی امیریه را بهتر از ساکنان آن بشناسید

‌محله‌ی با قدمت امیریه در منطقه‌ی ۱۱ شهرداری تهران در ابتدای خیابان ولیعصر)از جنوب)، بین میدان راه آهن و خیابان امام خمینی واقع شده است. خیابان کارگر جنوبی در غرب، خیابان وحدت اسلامی در شرق، محله منیریه در شمال و خیابان فروزش و قزوین در جنوب محله‌ی امیریه قرار دارند. با سایت دیوار همراه باشید تا از گذشته تا امروز محله‌ی امیریه را بررسی کنیم و ببینیم حالا وضعیت خرید و فروش خانه و یا اجاره‌ی آپارتمان در امیریه به چه صورت است.

صد سال قبل در امیریه چه خبر بود؟

محله‌ی امیریه که حالا یکی از محله‌های جنوبی تهران است، روزگاری واقعا امیرنشین بود. سال‌ها قبل در خیابان امیریه اولین کالاسکه‌‌های اروپایی مجلل ۷ اسبی که احتمالا در کارتون‌های شاه و گدا یا سریال‌های خارجی قدیمی آنها را دیده باشید، سران دولتی و اشراف زادگان را جابه‌جا می‌کردند.

سران دولتی از ساکنان اصلی محله‌ی امیریه بودند. در داستان‌های محله آمده که یکی از ساکنان نقل کرد که در لاله زار خیاطی داشت، اما چون تمام صاحبان مشاغل کشوری و لشکری در امیریه جمع شده بودند به ناچار خیاطی را به امیریه منتقل کرد. امیریه تفرجگاه اشراف بود.

نام امیریه از کجا آمد؟

هر طرف این محله باغ و عمارت یک اشراف زاده بود. یکی از این باغ‌ها به کامران میرزا پسر ناصرالدین شاه و نایب السلطنه تعلق داشت. کامران میرزا ملقب به امیر جنگ بود، عمارتی در باغی زیبا ساخت و نام آن را امیریه گذاشت. این نام از آن زمان تا کنون روی این محله ماند. نام محله‌ی همسایه‌ی امیریه یعنی منیریه نیز از نام مادر کامران میرزا که منیر نام داشت اقتباس شد.

خرید خانه در امیریه دیگر آرزو نیست

زمانی خرید خانه در امیریه یک آرزو بود. بازار بزرگ قدیمی تهران نزدیک امیریه است. ساکنان نقل می‌کنند که کوچه‌ای به نام صد تومانی در محله بود که فقط بازاری‌های ثروتمند می‌توانستند در آن خانه بخرند؛‌ زیرا قیمت خانه‌های آن صد تومان بود. از آنجایی که تعداد زیادی از بازاری‌های قدیم تهران آذری زبان هستند، بخشی از ساکنان فعلی محله‌ی امیریه نیز را آذری زبانان تشکیل می‌دهند.

دسترسی‌ها و امکانات فعلی محله

راه آهن تهران، خط بی‌آرتی خیابان ولیعصر که شمال و جنوب تهران را به هم متصل می‌کند، متروی منیریه و تاکسی‌های خطی، وسایل نقلیه‌ی عمومی هستند که دسترسی خوبی برای محله مهیا کرده‌اند. با خودروی شخصی به دو خیابان وحدت اسلامی و ولیعصر دسترسی مستقیم دارید. از امیریه دسترسی مناسبی به بازار تهران و حسن آباد وجود دارد.

نیایشگاه زرتشتیان ورهرام، مسجد موسی بن جعفر (ع)، مسجد سنگلجی، گرمابه‌ی انصاری (حالا سفره‌خانه شده است)، منزل اجدادی دکتر حسابی، خانه‌ی قدیمی امیر بهادر (وزیر محمد علی شاه که در تجدید چاپ شاهنامه تلاش بسیار کرد)، حسینیه‌ی علوی، حسینیه‌ی قهرودی‌ها، حسینیه‌ی بنت الزهرا، سقاخانه و ... از بناهای شاخص محله هستند. پروین اعتصامی و پروفسور حسابی روزگاری در این محله زیسته‌اند. فضای کلی محله‌ تاریخی، سنتی و مذهبی است.

بررسی قیمت‌ سکونت در امیریه

سکونت در این محله، در مقایسه با بیشتر محله‌های تهران به صرفه است. بافت امیریه در قدیم سنتی بود، اما امروزه آپارتمان‌های زیادی در امیریه ساخته‌اند. برای خرید آپارتمان در امیریه رنج قیمتی اقتصادی و مناسبی پیش روی شماست، برای مثال در بین آگهی‌ها سایت دیوار مشاهده کردیم که یک آپارتمان ۴۷ متری ساخت سال ۱۳۸۰، دارای پارکینگ و انباری، واقع در طبقه‌ی اول به قیمت ۲۷۰ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

در آگهی دیگری یک آپارتمان ۴۳ متری ساخت سال ۱۳۸۳، دارای انباری که به تازگی بازسازی شده است به قیمت ۳۴۵ میلیون آگهی شده است. برای اجاره‌ی خانه در این محله نیز گزینه‌های ارزان قیمتی در دسترس هستند. در آگهی یک آپارتمان نوساز ۶۰ متری ۲ خوابه، بدون پارکینگ با ودیعه‌ی ۳۰میلیون و اجاره‌ی ۱ میلیون (قابل تبدیل) برای اجاره گذاشته شده است.

منبع : ویرلن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها