مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: یک قلاده پلنگ در منطقه سرایدان ابتر درحاشیه رودخانه دامن شهرستان ایرانشهر به دامهای یکی از دامداران و عشایر منطقه حمله و تعداد ۸ راس بز را تلف کرد.
کد خبر: ۱۱۹۶۲۶۰
حمله پلنگ به دام‌های عشایر سیستان و بلوچستان

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا ، وحید پورمردان افزود: کارشناسان محیط زیست شهرستان ایرانشهر پس از وصول گزارش به منطقه اعزام و زیستگاه، محل خسارت، تعداد دام های تلف شده و میزان خسارات وارده را بررسی کردند.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان افزود: با توجه به پراکنش پلنگ در قسمت هایی از منطقه بلوچستان و حضور دامدارها در زیستگاه های پلنگ، عدم مراقبت اصولی چوپان ها از گله موجب بروز حمله پلنگ به دام ها می شود.

پورمردان اضافه کرد: سیستم غذایی پلنگ متنوع بوده از علف خواران کوچک چثه مانند خرگوش تا علف خواران بزرگ چثه قوچ و میش وحشی تغذیه کرده و تخریب زیستگاها، کمبود آب و غذا و کاهش طمعه باعث شده که این حیوان از زیستگاه خود خارج شده و به محل سکونت انسانها نزدیک شود که این امر متاسفانه باعث تعارض بین انسانها و پلنگ شده است.

وی تاکید کرد: استان سیستان و بلوچستان یکی از زیستگاه های پلنگ ایرانی در کشور است که در آن مانند سایر زیستگاه ها برای حفظ بقاء خود با تهدیدات زیادی روبرواست.

مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در ادامه بیان کرد: در حال حاضر مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست از امن ترین زیستگاه های پلنگ ایرانی در مقایسه با مناطق آزاد به شمار می روند. این در حالی است که گونه پلنگ در برخی از زیستگاه های آزاد استان نیز حضور داشته و موجب تعارض گونه با دامداران در این مناطق می باشد .

وی ضمن ابراز تاسف از دامداران درخواست کرد از ورود به مناطق تحت مدیریت سازمان محیط زیست و زیستگاه های حساس مناطق استان خودداری کرده و موارد لازم در حفاظت از گله های دام را انجام دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها