نخبه دانشگاهی رشته مهندسی صنایع در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

از ظرفیت نخبه‎های دانشگاه‌های برتر کشور باید بهتر استفاده شود

مهندس فارغ ‎التحصیل دانشگاه شریف گفت: تعداد مهندسان کشور در سال‎های اخیر روند صعودی داشته و روز به روز به تعداد فارغ‎التحصیلان این رشته اضافه می‎شود. این روند کمابیش اکنون نیز ادامه دارد.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۷۱
از ظرفیت نخبه‎های دانشگاه‌های برتر کشور باید بهتر استفاده شود

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ محمدصالح سلطانی فارغ‎التحصیل کارشناسی مهندسی صنایع و دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف در گفت و گو با جام جم آنلاین اظهار داشت: تعداد کسانی که آرزویشان این است که در یک دانشگاه صنعتی یا فنی درس بخوانند و مدرک مهندسی بگیرند بسیار زیاد است. مهم‎ترین مشکل در رابطه با جامعه مهندسان ، تعداد آنها زیاد آنها و نبود شغل است.

این نخبه دانشگاهی افزود: ما اکنون با حجم گسترده‌ای از مهندسان روبرو هستیم که در حوزه‌های غیرمرتبط با تحصیل خود کار می‌کنند. در واقع این فارغ‌التحصیلان، مسیر حرفه‎ای خود را خارج از مهندسی تعریف کرده‎اند.

سلطانی در ادامه گفت: بازار کار ما کشش جذب این تعداد مهندس را ندارد. در واقع باید بگویم به غیر از مساله شغل ، چالش دیگری برای مهندسان وجود ندارد.

وی بیان داشت: در رابطه با این مساله باید به نوع مهندس نگاه کنید. فارغ‎التحصیلان دانشگاه‎های برتر مثل شریف، تهران یا امیرکبیر تمایل بالایی به مهاجرت دارند و نرخ مهاجرت در آنها بالاست.

سلطانی ادامه داد: هم اکنون فارغ‏التحصیلان متعددی را می‎شناسم که در حال انجام دادن کارهای مهاجرت خود هستند. در واقع گزینه بسیار جدی در این دانشگاه‎ها مساله مهاجرت است.

دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه شریف یادآور شد: نمی‎توان یک دلیل کلی برای مهاجرت مهندسان در نظر گرفت. هر کسی انگیزه‎های خودش را دارد. اما به طور کلی احساس مفید نبودن در کشور باعث ایجاد انگیزه برای مهاجرت می‎شود.

وی خاطرنشان کرد: در واقع فارغ‎التحصیلان مهندسی در سراسر کشور این احساس را دارند که در کشور خودمان به اندازه اروپا و آمریکا مفید نیستند و نمی‎توانند موثر واقع شوند. نمی‎خواهم بگویم این احساس درست یا غلط است اما بالاخره چیزی است که در بین فارغ‎التحصیلان مهندسی وجود دارد. این باعث شده است بسیاری از نخبگان ما مهاجرت کنند و یا در فکر مهاجرت باشند.

سلطانی گفت: به نظرم در دیگر دانشگاه‎ها ، بحث مهاجرت جدی نیست. به هر حال اگر ما بتوانیم در حوزه اشتغال برای مهندسان کار ویژه‎ای انجام بدهیم آنها کمتر به مهاجرت فکر می‎کنند.

این نخبه دانشگاهی در پایان گفت: اگر چاره‎ای اندیشیده شود که از ظرفیت نخبه‎های دانشگاه‎های برتر کشور بهتر استفاده شود اوضاع بهتر می‎شود. الان می‎بینیم که نرخ مهاجرت فارغ‎التحصیلان مهندسی دانشگاه‎های برتر بسیار بالاست و کاهش هم ندارد. مهاجرت در این دانشگاه‎ها جدی‎تر از چیزی است که ما تصور می‎کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها