احسان شعاعی، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک در خصوص مشکلات فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی در کشور به گفت و گو با جام جم آنلاین پرداخت.
کد خبر: ۱۱۹۳۹۴۱
مقاله محور شدن دانشگاه ها، یکی از آسیب های جدی رشته مهندسی است

به گزارش جام جم آنلاین ،احسان شعاعی، فارغ التحصیل رشته مهندسی الکترونیک در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص مشکلات فارغ التحصیلان رشته‌های مهندسی در کشور گفت: یکی از علل اصلی بالا بودن تعداد فارغ التحصیلان رشته‎های مهندسی، تبلیغات وسیعی است که در دوره دبیرستان برای این رشته‌ها اتفاق می‌افتد و دانش‌آموزان را به انتخاب رشته‌های مهندسی تشویق می‎‌کند. اگر مسئولین آموزش و پرورش در مورد فضای حقیقی اشتغال رشته‌های مهندسی بیشتر با دانش‌آموزان صحبت کنند قطعا میزان میل به تحصیل در این رشته‎ها کاهش خواهد یافت؛ مادامی که زیرساخت‌های کشور برای ایجاد اشتغال در رشته‌های مهندسی ایجاد نشده و تبلیغات برای تحصیل در آن اتفاق می‌افتد شاهد این بحران بیکاری خواهیم بود.

این نخبه رشته مهندسی همچنین با نقد عملکرد دولتمردان به لزوم حمایت از شرکت های دانش بنیان اشاره کرده و افزود: دولت برای حل معضل بیکاری فارغ‌التحصیل‌های مهندسی لازم است تا از شرکت‎های دانش بنیان حمایت بیشتری بکند؛ توقع نداریم منتظر بمانیم که کار ایجاد شود؛ به طور کلی امروز اغلب فارغ‌التحصیل‌ها علاقه به شروع کارهای خلاقانه و خصوصی دارند؛ بنابراین اگر حمایت‌های مناسبی صورت بگیرد، می‌شود شرایط اشتغال را فراهم کرد.

شعاعی با اشاره به دلایل مهاجرت دانشجویان ایران به خارج کشور این اتفاق را رخدادی لزوما مذموم ندانسته و عنوان کرد: تعداد زیادی از فارغ التحصیلان دانشگاه‌هایی همچون شریف، تهران و بهشتی یا مهاجرت کرده‌اند و یا به طور جدی به این موضوع فکر می‌کنند؛ به نظر من مهاجرت تحصیلی دانشجویان ایرانی اتفاق بدی نیست، اتفاقا به کمک همین مهاجرت هم هست که می‌‎توان دانش و صنعت در کشور را به روز کرد. اگر بخواهیم علت کثرت مهاجرت را بررسی کنیم، باید به موضوع مشکلات مالی توجه کرد؛ دانشجوی ایرانی اگر بخواهد ازدواج کرده و زندگی مستقل را شروع کند باید قید تحصیل را بزند، چرا که دانشگاه‌های ایران نمی‌توانند دغدغه‌های مالی دانشجویان را برطرف کنند و تحصیل و اشتغال هم‌زمان هم کار بسیار سختی است که هر کسی از عهده آن بر‌نمی‌آید و بالاخره یکی از این وجوه به دیگری غلبه خواهد کرد. بنابراین دانشجویی که ادامه تحصیل برایش جدی است تصمیم می‌گیرد با مهاجرت شرایط تحصیل و کسب درآمد را در کنار هم داشته باشد؛ چون دانشگاه‌های خارجی می‌توانند نیازهای مالی دانشجویان خود را به طرق مختلف تامین کنند.

وی بزرگترین آسیب نظام آموزشی کشور را عدم توجه به نیازهای کشور در حوزه مهندسی و صنعتی عنوان کرده و مطرح کرد:‌ یکی دیگر از مشکلات جامعه مهندسی کشور ما، سیستم آموزشی کشور است. سیستم دانشگاهی کشور ما به روز نیست و همان روندی را طی می‌کند که 30 سال پیش پدران ما در دانشگاه طی می‌کردند؛ دانشگاه‌های کشور ما ارتباط بسیار کمرنگی با صنعت دارند و مکانیزم آموزشی کاری کرده که دانشجو صرفا به دنبال پاس کردن درس است نه یاد گرفتن یک صنعت؛ این یک آفت بزرگ است! دانشجویانی که از مدارس فنی حرفه‌ای و دانشگاه‌های علمی کاربردی وارد بازار کار می‌شوند دانشجویان فنی‌تری هستند چرا که سیستم آموزشی متفاوتی را تجربه کرده‎اند؛ لازم است متدهای آموزشی جدیدتری جایگزین روش‌های قبلی شود و ارتباط دانشگاه با صنعت بیشتر از قبل باشد.
شعاعی در پایان یکی از معضلات فعلی دانشگاه های کشور را مقاله محور بودن آنها دانسته و بیان کرد: بی تردید مقاله محور بودن دانشگاه های کشور موجب شده تا دانشجویان به ویژه در حوزه مهندسی کمتر به کاربرد و کارکرد هریک از مقالات یا حتی پژوهش های صورت گرفته بپردازند و چنین موضوعی اگرچه سطح علمی دانشگاه را در حوزه تولید مقالات علمی بالابرده ولی متاسفانه پس از پایان دوره مهندسی شاهد حجم انبوهی از مهندسین غیرمتخصص در حوزه های مختلف بوده ایم. به نظرم باید شرایطی توسط اساتید و فضای دانشگاه ها فراهم شود تا افرادی که فارغ از بحث درسی با صنعت مهندسی در ارتباط هستند بتوانند همزمان به دو مقوله کاربردی و تئوری پرداخته تا نه تنها موجب اعتلای علمی خود شده بلکه طبیعتا برای کشور مثمرثمرتر باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها