گفتگوی ویژه اقتصادی با حضور نماینده مجلس شورای اسلامی، نماینده خانه صنعت، نماینده بسیج سازندگی و کارشناسان اقتصادی با محوریت نحوه اجرای اقتصاد مقاومتی و موانع موجود در راه نظارت و اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در مورد اقتصاد مقاومتی برگزار شد.
کد خبر: ۱۱۹۲۸۱۷
خلأ تفکر جهادی و عدم حمایت از تولید مهمترین عامل گوشه نشینی اقتصاد مقاومتی شده است

به گزارش جام جم آنلاین، نشست گفتگوی اقتصادی با موضوع سیاست های ابلاغی نظام از سوی مقام معظم رهبری درباره اقتصاد مقاومتی و پیشرفت و نظارت بر تبیین و اجرای آن روز دوشنبه 29 بهمن ماه در رادیو گفتگو با حضور مهدی مقدسی نماینده مردم اراک و دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی در مجلس شورای اسلامی، بیژن پناهی زاده معاون خانه صنعت، معدن و تجارت ایران، صادق کریمی دبیر کمیته علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی، پوریا محسنی بُناب مدیر اقتصاد مقاومتی بسیج اقتصادی، کارشناس مسائل اقتصادی آقای علی مسعودی و خبرنگار جام جم آنلاین برگزار شد.

مهدی مقدسی نماینده مجلس شورای اسلامی و دبیر فراکسیون اقتصاد مقاومتی گفت: با توجه به اینکه روح حاکم بر اقتصاد مقاومتی، توجه به ظرفیت های داخل است شرکت های دانش بنیان یکی از موارد مهم اقتصاد مقاومتی بود و لذا در سال های گذشته آنها را مورد توجه قرار دادیم.

وی اضافه کرد: برخی از شرکت های دانش بنیان موفق عمل کرده اند، اما انتظار ما این است که روند بهتری در پیش باشد.

مقدسی با اشاره به موضوع کنترل قاچاق کالا بیان داشت: پدیده شوم قاچاق موضوعی است که به روند اقتصاد مقاومتی به معنای واقعی آسیب رسانده و می‌تواند صنایع داخلی را هم تحت تأثیر قرار دهد، لذا دولت ارقام قاچاق را تا حدی کاهش داده، اما حتی یک دلار باقی‌مانده از قاچاق نیز برای ما اضافه و مضر است به‌عبارت‌دیگر باید به روند مهار قاچاق شتاب ببخشیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی در ادامه اظهار داشت: در شرایط بحرانی اقتصاد ایران هنر ما باید این باشد که از تهدید و تحریم یک فرصت بسازیم، بنابراین تنها راه تحقق این امر اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی است، البته ناگفته نماند مجلس شورای اسلامی اخیراً قانون استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی را مورد اصلاح قرار داده و بدین ترتیب راه تحقق اقتصاد مقاومتی بیش‌ازپیش به روی ما گشوده شده است.

مقدسی اضافه کرد: بندهای ۲۴ گانه اقتصاد مقاومتی با شرایط کنونی کشورمان کاملاً تطبیق دارد بطور یکه به دنبال حمایت از صنعت داخلی است و تمام نیروهای نخبه کشور و بخش‌های آن را دربرمی گیرد، اما انتظار داریم گروه اقتصادی دولت درراه تحقق اقتصاد مقاومتی منسجم‌تر وارد عمل شده و از جزیره‌ای عمل کردن خود دست بردارد.

وی با تصریح اینکه در کنترل رقم قاچاق کارهایی صورت گرفته اما هنوز نابسامانی‌هایی دیده می‌شود اذعان کرد: دولت باید از ظرفیت‌های داخل در بخش‌های مختلف بهره بگیرد زیرا هیچ مغایرتی بین بندهای ابلاغی و اسناد بالادستی وجود ندارد.

مقدسی در پاسخ به این سؤال که سهم دولت و مجلسیان در تحقق اقتصاد مقاومتی به چه میزان است؟ گفت: یک ماه پیش قانون استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت تولیدات داخلی اصلاح شد و راه را به‌منظور حرکت رو به رشد هموار و فراهم کرده است، لذا به عقیده‌ی من در حال حاضر دولت هیچ بهانه قانونی به‌منظور تحقق بندهای ابلاغی نظام در حوزه‌ی اقتصاد مقاومتی ندارد.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه دولت بازهم در حوزه‌ی قانون برای انجام کارها بهانه‌تراشی کند ما در مجلس شورای اسلامی اعلام آمادگی می‌کنیم و حاضریم هر نوع لایحه‌ دوفوریتی را به‌منظور یاری دولت پیش برده و موانع را از میان برداریم.

در ادامه این گفتگو صادق کریمی دبیر کمیته‌ علمی پنجمین همایش سالانه اقتصاد مقاومتی پیرامون سیاست‌های ابلاغی نظام در حوزه اقتصاد مقاومتی گفت: همایش اقتصاد مقاومتی که من جزء کمیته‌ی علمی آن هستم به همت شبکه تحلیل گران اقتصاد مقاومتی راه‌اندازی شده و هدف اقتصاد مقاومتی که یک‌نهاد فکری و ترویجی در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی است در این سالها رصد کردن مسئله‌ی اقتصاد مقاومتی بوده است.

وی با ذکر این نکته که امسال این همایش بیشتر روی حوزه انرژی متمرکزشده، اضافه کرد: آنچه سال گذشته در این همایش بیان شد مسئله ارزیابی عملکرد و اجرای سیاست‌های مقاومتی بود به‌عبارت‌دیگر و بطور خاص،ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی که ایجاد گردید آنچه می‌بایست پی گیری شود رصد و توجه به عملکرد این ستاد بود.

کریمی اذعان کرد: اقتصاد مقاومتی نیازمند کسی است که دغدغه داشته باشد، البته به‌رغم اینکه ستاد اقتصاد مقاومتی اشکالاتی دارد در حوزه‌ اقتصاد مقاومتی(در بخش انرژی) کارهای توسعه‌ای نظیر توسعه‌ی میدان‌ها گازی علی‌الخصوص میدان پارس جنوبی و پالایشگاه ستاره‌ی خلیج‌فارس (که امروز یک‌فاز جدید آن به بهره‌برداری رسید)انجام‌شده است.

وی گفت: تولید نفت از میدان‌ها مشترکمان و شبکه گازرسانی که در حال حاضر در اختیارداریم همه‌کاره‌ای توسعه‌ای و خوبی است، اما در مقابل همه این اقدامات کارهای انجام‌نشده‌ فراوانی نیز داریم و به عقیده من ستاد اقتصاد مقاومتی، تمام‌کارهایی که سایر دستگاه‌ها به‌صورت عادی در حال انجام آنها بودند را با یک بروکراسی جدید پی گیری می‌کند و درواقع کار جدیدی انجام‌نشده است.

کارشناس حوزه انرژی با تأکید بر اینکه در ستاد اقتصاد مقاومتی تحولی اتفاق نیفتاده است، تصریح کرد: من در بطن این ستاد، تصمیم‌گیری‌های خاصی که ویژه‌ اقتصاد مقاومتی باشد و به‌بیان‌دیگر خارج از روتین دستگاه‌های اجرایی باشد به چشم نمی‌بینم، لذا انتظاری که از ستاد اقتصاد مقاومتی داریم این است که با تشکیل گروه کارشناسی روی موضوعات اقتصادی کشور متمرکز شود.

کریمی، وجود دبیرخانه فعال را از ملزومات پیشرفت ستاد اقتصاد مقاومتی دانست و افزود: ستاد اقتصاد مقاومتی کشور ضمن نظرخواهی از سایر دستگاه‌های اجرایی می‌تواند موضوعات اقتصادی را به دستور کار برای دستگاه‌های مختلف کشور تبدیل کند.

وی در ادامه بیان داشت: اقتصاد مقاومتی به‌مثابه چتری است که مفهومی جامع با ابعاد مختلف دارد، اما به معنای جمع جبری تصمیمات تک‌تک دستگاه‌های کشور نیست بلکه پله‌ای بالاتر از آن است.

کریمی فعالیت‌های ستاد اقتصاد مقاومتی را فاقد پیشرفت و غیر فعالانه توصیف و خاطرنشان کرد: کارها در این ستاد به روال قبل است و این در حالی است که راهبردها و راه‌حل‌ها کاملاً مشخص است، اما کننده کار هنوز شناسایی نشده است و انگارنه‌انگار که ستاد مقاومتی باید برای دستگاه‌های اجرایی نقشه راه ارائه کند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا علیرغم ریل‌گذاری‌ها قطار اقتصاد مقاومتی به‌پیش نمی‌رود؟گفت: همه‌ی ما خواهان آن هستیم که ایران به بازار تجارت منطقه‌ای تبدیل شود، اما حقیقت تلخ آن است که اراده مردم، ذی‌نفعان و فعالان حوزه اقتصادی بسیار سخت و دیر به دولت و حاکمیت منتقل می‌شود.

کریمی در تکمیل پاسخ خود افزود: مسیر پیغام مردم به دولت مسیری پر از دست‌انداز است، منظور من این است که در شرایطی که مردم از نماینده خود در مجلس شورای اسلامی توسعه و ایجاد اشتغال می‌خواهند، آقای نماینده به‌یک‌باره اراده می‌کند که در فلان جای کشور پتروشیمی احداث کند، لذا نتیجه‌اش این می‌شود که ۳۵ پتروشیمی در سراسر کشور پخش‌شده‌اند، اما خوراک آنها تأمین نیست و بازار ندارند بنابراین مسیر ناهموار ارتباط باید تبدیل به اتوبان شود.

وی طرح شفافیت آراء نمایندگان مجلس شورای اسلامی را بهترین روش به‌منظور نظارت اقشار مردم بر کار آنها دانست و آن را راه نجات قطعی اقتصادی سرنگون و بیمار خواند.

در ادامه این نشست بیژن پناهی زاده، معاون خانه‌ی صنعت، معدن و تجارت ایران گفت: هدف ما در اقتصاد مقاومتی این بود که تمام منابع و فعالیت‌های کشور در جهت سیاست‌های اقتصاد مقاومتی کار کنند.

وی افزود: در شرایطی که تمام تهدیدات و تحریم‌های دشمنان علیه ایران از نوع اقتصادی است ضروری و حیاتی است که اولویت دولت تقویت بخش اقتصاد و مقاوم کردن آن باشد.

پناهی زاده خاطرنشان کرد: هرکدام از برنامه‌هایی که مقام معظم رهبری ابلاغ فرموده‌اند موضوعات بسیار مهمی هستند که دولت به‌عنوان مجری اقتصاد مقاومتی،در کنار مجلس شورای اسلامی در راستای تحقق آنها تلاش‌هایی انجام داده، اما کافی نیست زیرا مشکلات اقتصادی ایران کاملاً ساختاری است.

وی بار دیگر تأکید کرد: وقتی دشمنان جمهوری اسلامی ایران قلب اقتصاد ما را نشانه رفته‌اند باید تمام قوانین در جهت حمایت از کارآفرینی و تولید کشور باشد، هرچند مبارزه با قاچاق کالا نیز در اولویت است، اما سامان بخشیدن فضای کسب‌وکار به نفع تولیدکنندگان و کارآفرینان اقدامی به‌مراتب حیاتی‌تر است.

پناهی زاده بابیان اینکه رتبه کسب‌وکار ما در دنیا اصلاً معقول نیست، تصریح کرد: جای سؤال است که چرا سپرده‌های عظیم بانکی و حجم بالای نقدینگی کشور به سمت تولید سوق داده نمی‌شود؟علت آن چیزی جز عادت دادن مردم به خانه‌نشینی، سپرده‌گذاری و کسب سود نیست لذا به‌کارگیری نقدینگی در جهت کمک به تولید نیازمند فرهنگ‌سازی هست و به‌عبارت‌دیگر قسمتی از سیاست اقتصاد مقاومتی پایه‌گذاری همین فرهنگ است.

دبیر کارگروه ویژه‌ی اقتصاد مقاومتی اذعان کرد: چهار سال پیش مقام معظم رهبری دست حیله دشمن را خوانده بود و بلافاصله سیاست‌های اقتصاد مقاومتی را صادر فرمود، اما می‌بینیم آنچه برای دولت اولویت ندارد تحقق اقتصاد مقاومتی و تقویت اقتصاد ملی است.

پناهی زاده، اصلاح سیستم بانکی را یکی دیگر از موانع تحقق اقتصاد مقاومتی برشمرد و خاطرنشان کرد: امروزه باوجود اقتصاد بیمار، سیاست‌های پولی و ارزی و نیز نوسانات ارزی کنترل نمی‌شود، درحالی‌که تولیدکنندگان برای تداوم فعالیت خود در عرصه‌ی تولید باید بدانند در پروسه‌ای ۴ ساله قیمت ارز چقدر خواهد بود تا بتوانند بر اساس آن مواد اولیه وارد کرده و دست به تولید بزنند.

وی با طرح مشکلات اخذ مالیات و تأمین اجتماعی واحدهای تولیدی اظهار داشت: این‌گونه مشکلات تولید کشور را سرخورده می‌کند، زیرا با دستگاهی سروکار دارد که تمام ارکانش درک واقعی از موضوع تولید نداشته و همگی جزیره‌ای عمل می‌کنند.

پناهی زاده افزود: موضوع مالیات بر ارزش‌افزوده که برای تولیدکنندگان کشور مهم‌ترین رکن است هنوز روی زمین‌مانده و متولی ندارد و در یک در تمام جلساتی که تاکنون پیرامون اقتصاد مقاومتی داشته‌ام تنها نام سیاست‌های ابلاغی مطرح می‌شود، اما نه‌تنها کارنامه‌ی مطلوبی از آن ارائه نشده است بلکه هر دستگاهی ساز خود را می‌زند.

وی شرایط کنونی اقتصاد ایران را به جنگ اقتصادی تشبیه و تصریح کرد: در شرایطی که سیاست‌ها در مورد صنعت خودروی ما کاملاً نامشخص است دولت برای مقابله با جنگ اقتصادی دشمن چه در آستین دارد؟

پناهی زاده سود تسهیلات در ایران را باورنکردنی و عجیب توصیف کرد و افزود: در تمام دنیا سود تسهیلات برای بخش تولید از صفر درصد(در برخی کشورها) و نهایتاً ۴ و نیم الی ۵ درصد (مثل کشور موفق چین) هست اما در ایران از ۱۸ درصد شروع می‌شود.

وی در پایان اظهارات خود چند برابر شدن سود تسهیلات را معادل نزول‌خواری و مغایر دستورات دینی خواند و خاطرنشان کرد: رصد کردن مشکلات تولید امروز جزء وظایف دولت است همان‌گونه که دشمن در بیخ گوش ما و در دبی کارگروه تشکیل داده تا روزنه‌های اقتصادی و ضربه‌پذیر ما را شناسایی کند ما نیز باید به یاری اقتصاد ایران برخیزیم زیرا هدف از انقلاب ما خودکفایی و خدمت به مردم بود اما آنچه می‌بینیم خلاف اهداف انقلاب است.

همچنین پوریا محسنی بُناب، مدیر اقتصاد مقاومتی بسیج اقتصادی در ادامه نشست اقتصادی در رادیو گفتگو، کارنامه‌ی اجرایی اقتصاد مقاومتی را در چند محور قابل‌بررسی دانست و افزود: حمایت از تولید ملی، مدیریت منابع ارزی، مدیریت مصرف و استفاده از منابع ارزی محورهایی هستند که می‌توان دستاوردهای آنها را موردبحث قرارداد.

وی افزود: طی این سالها در حوزه دانش‌بنیان حرکت‌های انجام‌شده، اما این در حالی است که همه حرکت‌ها کاملاً تک‌بعدی است یعنی ابعاد مختلف حرکت‌ها بررسی نمی‌شود.

محسنی بناب خاطرنشان کرد: در بخش اقتصاد مقاومتی اگر حرکتی انجام‌شده کاملاً فاقد همکاری با سایر دستگاه‌ها بوده و به زبان روشن اقتصاد مقاومتی ایران تحت ستاد فرماندهی و واحد اقتصاد مقاومتی حرکت نکرده است.

مدیر اقتصاد مقاومتی بسیج اقتصادی تصریح کرد: چنانچه ستاد اقتصاد مقاومتی با همکاری سایر دستگاه‌ها قدم برداشته به جرت می‌توان گفت این قدم‌ها بسیار ناهماهنگ بوده است.

وی تأکید کرد: اقتصاد مقاومتی ایران دو معنا دارد که اولین معنای آن حرکت اقتصادی روبه‌پیشرفت و کاهش آسیب‌پذیری است و دومین معنایش مدیریت حوزه مصرف هست.

محسنی بناب با تصریح اینکه در حوزه کاهش آسیب‌ها باید هماهنگی‌های بین ارگانی افزایش یابد اظهار داشت: ضروری است اقشار مردم را در این بخش دخالت دهیم، زیرا مردم صاحبان اصلی این انقلاب و کشور هستند بطور یکه ۴۱ کلمه از پیام مقام معظم رهبری در سالگرد ۴۰ سالگی انقلاب خطاب به جوانان و ۲۸ کلمه آن پیرامون اقتصاد ایران بود.

وی اذعان کرد: شرایط اقتصادی امروز ایران به‌گونه‌ای است که می‌طلبد همه دستگاه‌ها بر سر یک میز جمع شده و به گفتگو بپردازیم وگرنه کار به تریبون کشیده می شود همان گونه که به جای انجام عملیات سلولی،تمام ارگان های کشور صرفا برای خود فعالیت می کنند.

محسنی بناب گفت: امروز ضرورت انجام یک باز تعریف از اقتصاد مقاومتی و نیز ساختار آن به خوبی احساس می شود که بخشی از آن مربوط به نهاد قانونگذاری نظیر مجلس شورای اسلامی و نهاد تایید کننده قانون مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام است.

وی ایجاد مفاهمه مشترک در خصوص اقتصاد مقاومتی را یک ضرورت خواند و افزود: امروز دولت می خواهد در وضعیت جنگ اقتصادی، با مشکلات موجود مثل شرایط عادی برخورد کند که این کاملا بیراهه است و جواب نمی دهد در حالی که مقام معظم رهبری در تمام سخنرانی هایی که ایراد فرمودند بر مدیریت جهادی تاکید ورزیدند.

محسنی بناب با اشاره به رکورد زنی بسیج سازندگی کشور در عملیات واکسیناسیون دام و طیور، گفت: بسیج سازندگی طی ۳ روز و با کمک وزارت جهاد و اداره ی کل دامپزشکی کشور توانست ۱۴ میلیون راس دام و طیور ۱۴ استان کشور را واکسینه نماید لذا این همان راهبرد منطقی است که معظم له بر آن تاکید دارند .

وی با تاکید بر اینکه تفکر جهادی ایران را از هر مشکلی نجات می دهد اذعان کرد: در دوران دفاع مقدس نیز روحیه ی جهادی مردم بود که ایران را نجات داد، اما برخی هنوز نمی دانند که مردمی کردن اقتصاد به معنای بزرگ کردن کارخانه نیست، لذا هر چه در اقتصاد خرد پیش برویم مشکلات و موانع بهتر از میان برداشته می شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها