استاد دانشگاه خوارزمی در گفت‎وگو با جام‎جم آنلاین مطرح کرد؛

استفاده از ظرفیت‎های دانش محور در اقتصاد مقاومتی / لزوم جدیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی

یکی از محورهای بیانات رهبری در رابطه با «منشور اقتصادی در گام دوم» به مبحث دانش برمی‎گردد.
کد خبر: ۱۱۹۲۷۰۵
استفاده از ظرفیت‎های دانش محور در اقتصاد مقاومتی / لزوم جدیت در مبارزه با مفاسد اقتصادی

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ رهبر انقلاب در قسمتی از بیانیه خود در رابطه با گام دوم منشور اقتصادی فرمودند:‌ «دانش، آشکارترین وسیله عزت و قدرت یک کشور است. روی دیگر دانایی، توانایی است. دنیای غرب به برکت دانش خود بود که توانست برای خود ثروت و نفوذ و قدرت دویست‌ساله فراهم کند و باوجود تهیدستی در بنیان‎های اخلاقی و اعتقادی، با تحمیل سبک زندگی غربی به جوامع عقب‌مانده از کاروان علم، اختیار سیاست و اقتصاد آنها را به دست گیرد.»

وحید شقاقی شهری در رابطه با محور دانش در اقتصادی و به‌عبارت‌دیگر «اقتصاد دانش‌محور» و حضور پررنگ آن در بیانات رهبری به جام جم آنلاین گفت: در شرایط کنونی ما درگیر تحریم‎های خیلی سخت و شدیدی هستیم. این موضوع از اوایل امسال شروع شد و ادامه‌دار هم خواهد بود.

شقاقی شهری عنوان کرد: این تحریم‎ها هم‌زمان شد با 40 سالگی انقلاب اسلامی در ایران. تحریم‎ها به‌ویژه از نیمه دوم سال 97 خود را نشان داد.

کارشناس امور اقتصادی افزود: در کشور ما بسترسازی‎هایی وجود دارد که نتوانستیم از ظرفیت این بسترها استفاده کنیم. باید به چند مورداشاره کنم. در حوزه جوانان تحصیل‌کرده یک ویژگی برجسته وجود دارد. هم‌اکنون چهار و نیم میلیون دانشجوی در حال تحصیل در کشور داریم و بیش از 12 میلیون نفر نیز در سال‌های اخیر فارغ‎التحصیل شده‎اند.

او ادامه داد: این جوانان تحصیل‌کرده یک ظرفیت بالقوه به شمار می‌رود. این بحث نظریه مقاوم‌سازی اقتصاد به یک بینش و اجماع کلی رسیده است. بر اساس سیاست‌های در نظر گرفته‌شده در سال 92 اقتصاد ما باید واقعاً مقاوم شود.

استاد دانشگاه خوارزمی اذعان داشت: ما از ظرفیت‎هایی که در اقتصاد ایران وجود دارد خیلی بهتر می‎توانستیم استفاده کنیم. درواقع از همین جوانان و تحصیلاتشان و البته اتکای آنها به اقتصاد دانش‎محور می‌توانستیم برای عبور از وابستگی به نفت استفاده کنیم.

شقاقی شهری گفت:‌ اقتصاد مقاومتی درصورتی‌که خوب اجرا شود نقاط آسیب‎پذیر کاهش می‎یابد. متأسفانه در این راه و طی دولت‎های مختلف ضعف‎های متعددی وجود داشته و کاستی‎های زیادی را به چشم دیدیم. قصور همیشه وجود داشته است. در تحریم‎های جدید این قصورها در حال نشان دادن خودش است.

این کارشناس اقتصادی یادآور شد: اگر اقتصاد ما مقاوم و شکنندگی آن کاهش پیداکرده بود هرگز به شرایط فعلی دچار نمی‎شدیم. این شرایط به هرج‌ومرج اقتصادی شباهت دارد. اگر از این تولید علم در راستای اقتصادی بهتر استفاده می‎شد و اتکا به اقتصاد دانش‌بنیان و دانش‌محور بیشتر می‎شد قطعاً می‌توانستیم به‌راحتی از این تحریم‎های نفتی عبور کنیم و اصلاً امکان تحریم اقتصادی ایران وجود نداشت.

او خاطرنشان کرد: از این فرصت‎های علمی استفاده نکردیم. ظرفیت‎های بسیار بی‎نظیری هنوز برای ما وجود دارد که اگر واقعاً شبکه رانت و فساد و نگرش طبقاتی حذف شود از آن نتایج مثبتی را دریافت می‎کنیم و در راستای اهداف اقتصادی قرار می‎گیریم.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: درواقع آنچه تا امروز باعث شده نتوانیم از ظرفیت‎های اقتصادی استفاده کنیم بحث ذینفعان ، فساد و رانتی است که وجود دارد. به‌هرحال این ذینفعان به هر شکلی که شده جلوی شفافیت و اقتصاد پاک را می‎گیرند و از سالم‎سازی اقتصاد جلوگیری می‎کنند.

شقاقی شهری تأکید کرد: درواقع با این شرایط نباید انتظار داشته باشیم اصلاحات ساختاری در اقتصاد شکل بگیرد. چون می‎دانند اگر این اصلاحات درست شود منافع آنها از دست می‎رود.

او گفت: اگر مبارزه جدی با فساد صورت گیرد این بسترهای فکری و وجودی فرصت خودنمایی در اقتصاد ما پیدا می‌کنند. بستر فکری یعنی همه نظریه‌پردازی‌ها در حوزه اقتصاد مقاومتی. این تئوری از خیلی وقت پیش‌ساخته شده و با شرایط بومی اقتصادی ایران همخوانی دارد.

وحید شقاقی شهری در پایان گفت: جوانان نخبه ایرانی می‎توانند عوامل پیشرفت اقتصادی ما باشند البته به این شرط که مبارزه با فساد جدی گرفته شود. در صورت فراهم شدن این شرایط ظرفیت اقتصادی ایران بالاتر می‎رود و با مسئله تحریم‎ها بهتر کنار می‎آییم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها