بریتانیا که تبادلات تجاری و تسلیحاتی بالایی با ریاض دارد، از ورود عربستان سعودی به لیست سیاه پولشویی کمیسیون اروپا ابراز نگرانی کرد.
کد خبر: ۱۱۹۱۹۵۰
نگرانی بریتانیا از درج نام عربستان در لیست سیاه پولشویی

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، پس از آن‌که کمیسیون اروپا، عربستان‌ سعودی و چند کشور دیگر را به لیست سیاه پولشویی اضافه کرد، بریتانیا که تبادلات تجاری و تسلیحاتی بالایی با عربستان‌ سعودی دارد به این اقدام واکنش منفی نشان داد و در تلاش است سعودی‌ها را از لیست سیاه حذف کند.

به نوشته خبرگزاری «رویترز» افزوده شدن عربستان سعودی، نیجریه و چند کشور دیگر به لیست سیاه پول‌شویی توسط کمیسیون اروپا، موجب انتقاد برخی کشورهای اعضو اتحادیه اروپا از جمله بریتانیا شد.

این کشورهای اروپایی بابت آینده روابط اقتصادی خود با کشورهای قرار گرفته در لیست سیاه پولشویی، به‌خصوص عربستان سعودی ابراز نگرانی کردند.

دولت عربستان نیز در واکنش به این اقدام مدعی شد: «تعهد عربستان سعودی به مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم یک اولویت راهبردی است».

برخلاف اعتراض‌های «ریاض»، کمیسیون اروپا با تایید گزارشی از خبرگزاری رویترز در ماه ژانویه، عربستان سعودی را وارد لیست سیاه پول‌شویی کرد.

این کمیسیون اعلام کرد ورود کشورها به این لیست بر اساس «ضعف راهبردی در اقدام علیه پولشویی و مبارزه با تامین مالی تروریسم» است.

۲۸ عضو اتحادیه اروپا یک ماه زمان دارند تا این لیست را تایید نهایی کنند. با رأی اکثریت اعضا ممکن است این لیست رد شود.

«ورا جوروا» کمیسیونر قضایی اتحادیه اروپا که این لیست را پیشنهاد کرده است در کنفرانسی خبری گفت اقدام در این زمینه باید به‌صورت فوری انجام می‌شد زیرا «خطرات در بخش بانکی مانند آتش‌سوزی گسترش می‌یابد».

وی افزود: اطمینان دارد کشورهای عضو اتحادیه اروپا این لیست را رد نمی‌کنند.

بریتانیا که تصمیم دارد تا ۲۹ مارس امسال از اتحادیه اروپا خارج شود روز چهارشنبه اعلام کرد این لیست می‌تواند موجب «سردرگمی کسب‌وکارها» شود زیرا با لیست کوتاه‌تر FATF‌ که استاندارد جهانی برای مبارزه با پولشویی را تعیین می‌کند، تفاوت دارد.

منابعی از اتحادیه اروپا به رویترز گفتند لندن به دنبال خارج کردن عربستان‌ سعودی از این لیست است و در این زمینه ملاقات‌هایی را هم پشت درهای بسته انجام داده است.

یک سخنگوی خزانه‌داری بریتانیا گفت: «بریتانیا کار با کمیسیون را ادامه می‌دهد تا مطمئن شویم لیستی که به اجرا گذاشته می‌شود قطعیت را برای کسب‌وکارها فراهم می‌کند و موثرترین حالت ممکن را برای مبارزه با منابع مالی غیرقانونی داشته باشد».

عربستان‌سعودی یکی از واردکننده‌های عمده کالا و تسلیحات از بریتانیا است و چند بانک بزرگ بریتانیایی در این کشور فعالیت دارند.

بر اساس اطلاعات منتشر شده، «رویال بانک» اسکاتلند با حدود ۱۵۰ میلیون یورو در سال ۲۰۱۵، بیشترین گردش مالی در عربستان را داشت.

روز گذشته تحلیل‌گر روزنامه «گاردین» در مقاله خود نوشت در چند سالی که از جنگ یمن می‌گذرد نیمی از صادرات تسلیحات بریتانیا به مقصد عربستان سعودی انجام شده و از مارس ۲۰۱۵ تا کنون به بیش از ۴.۷ میلیارد پوند رسیده است و این تنها آن چیزی است که ما می‌دانیم.

به گفته وی، طبق قوانین بریتانیا فروش اسلحه به کشورهایی که در آن‌ها خطر روشن نقض قوانین بین‌المللی وجود دارد ممنوع است. این درحالی است که ائتلاف به رهبری سعودی‌ها حتی درمانگاه‌ها و مدارس را مورد هدف قرار می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها