برخی کار‌های به ظاهر ساده و روزمره ساکنان زمین چالشی فوق العاده جدی برای ساکنان ایستگاه فضایی بین المللی است.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۶۱
۷ کار‌ی که فضانوردان نمی توانند انجام بدهند!

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران، فضانوردان این شانس را دارند که به ماجراجویی در فضا بپردازند و ماجراجویی در فضا و اقامت در ایستگاه فضایی بین‌المللی یکی از هیجان انگیز‌ترین تجربه‌های زندگی آنهاست، اما انجام برخی کار‌ها که برای ساکنان زمین امری ساده و روزمره تلقی می‌شود می‌تواند چالشی جدید و بسیار سخت برای فضانوردان باشد.

گریه کردن در فضا کاری دشوار است

در زمین به دلیل وجود جاذبه قطره‌های اشک انسان به زمین سرازیر می‌شود و فرد می‌تواند گریه کند، اما در فضا به‌ویژه در زمان اقامت در ایستگاه فضایی بین المللی به دلیل نبود جاذبه، قطره‌های اشک به سختی از چشم خارج شده و به شکل یک توپ مایع در می‌آیند به همین دلیل گریه کردن در فضا توصیه نمی‌شود، زیرا قطره‌های اشک خارج شده از چشم می‌توانند با برخورد به تجهیزات سبب آسیب دیدن آن‌ها شوند.

خوردن برخی خوراکی‌ها در فضا ممنوع است

مصرف برخی مواد خوراکی در فضا می‌تواند سبب ایجاد سوء هاضمه در فضانوردان یا احتمال بروز آسیب در تجهیزات پزشکی شود به همین دلیل دستورالعمل‌هایی برای انتقال مواد خوراکی و آشامیدنی و نحوه مصرف آن‌ها در فضا وجود دارد.

به طور مثال مصرف نوشیدنی‌های گاز دار در فضا ممنوع است، همچنین مصرف نمک و فلفل به شکل جداگانه از خوراک نیز ممنوع است، زیرا کریستال نمک و پودر فلفل می‌توانند در فضا پراکنده شده و سبب آسیب به حلق و گلوی فضانوردان یا آسیب به تجهیزات و دستگاه‌ها می‌شود.

محققان خوراکی و نوشیدنی‌هایی مخصوص برای فضانوردان طراحی کرده‌اند که درعین دارا بودن طعم ویتامین و مواد معدنی مورد نیاز بدن آن‌ها را تامین کند.

در فضا به راحتی نمی‌توانید خطاطی کنید

جوهر برای روان شدن برروی کاغذ به گرما و جاذبه نیاز دارد. در فضا این دو عنصرمهم به ویژه جاذبه وجود ندارد که تحت تاثیر آن فضانوردان نمی‌توانند به راحتی برروی کاغذ بنویسند این یکی از مشکل‌های اصلی فضانوردان در سال‌های نه چندان دور بود و برای رفع آن به ناچار از مداد استفاده می‌کردند تا اینکه گروهی از دانشمندان نوعی قلم با کارتریج حاوی نیتروژن طراحی کردند که جوهر را به خارج از قلم هدایت می‌کرد و به این ترتیب امکان نوشتن حتی زیرآب هم امکان پذیر شد.

این قلم هنوز هم به وسیله فضانوردان و غواصان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

ساعت خواب و بیداری در فضا با نورخورشید هماهنگ نمی‌شود

فضانوردان در ایستگاه فضایی بین المللی در طول ۲۴ ساعت شبانه روز ۱۶ مرتبه طول و غروب خورشید را مشاهده می‌کنند در نتیجه امکان برنامه ریزی برای تنظیم ساعت خواب و بیداری با استفاده از نور خورشید امکان پذیر نیست.

برای تنظیم ساعت خواب و بیداری و استراحت در ایستگاه فضایی بین المللی فضانوردان تمرین‌های فشرده‌ای را پشت سر می‌گذارند.

حمام در فضا، کابوسی ترسناک برای فضانوردان

استحمام با آب گرم در زمستان یا استحمام با آب ولرم در گرمای تابستان یکی از لذت بخش‌ترین تفریح‌ها برای انسان در کنار حفظ بهداشت و کمک به افزایش سلامت است. اما در فضا آب منبعی کمیاب و بسیار ارزشمند است.

هزینه حمل و نقل و انتقال آب به فضا یکی از گران قیمت‌ترین فرآیندهاست به همین دلیل فضانوردان باید در مصرف آب به شدت صرفه جویی کنند.

به جای استفاده از دوش برای استحمام در فضا فضانوردان از نوعی اسفنج به همراه آب مقطر ناشی از رطوبت هوای درون ایستگاه فضایی و در برخی موارد ادرار تصفیه شده استفاده می‌کنند.

در ایستگاه فضایی بین المللی از ادرار و رطوبت هوای داخلی برای تولید آب آشامیدنی مورد نیاز خدمه فضایی استفاده می‌شود.

یکی دیگر از مشکل‌ها کمبود آب برای شست و شوی لباس هاست به همین دلیل فضانوردان از لباس‌های تکراری در طول ماموریت خود استفاده می‌کنند.

مواد خوراکی در فضا بی‌مزه می‌شوند

حس شامه انسان در فضا قابلیت خود را به میزان زیاد از دست می‌دهد و به این ترتیب افراد نمی‌توانند از مصرف مواد خوراکی به میزان کافی لذت برند.

استفاده از سرویس بهداشتی در فضا به سختی امکان پذیر است

در فضا دفع پسماند‌های انسانی یکی از چالش‌های جدی پیش روی فضانوردان است. آن باید خود را سرویس بهداشتی ثابت نگه دارند و عمل دفع پسماند به وسیله دستگاه‌های مکنده، ساکش انجام می‌شود.

فضانوردان باید به دقت مراقب حفظ بهداشت و نظافت شخصی باشند تا سبب رشد میکروب و باکتری در ایستگاه فضایی نشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها