رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به تأثیر اندک تحریم‌ها در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

درصد واقعی تحریم‌ها در مشکلات اقتصادی ایران/ نزول اقتدار آمریکا در تقابل نفتی با ایران

رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق گفت: با وجود همه مشکلاتی که اکنون در کشور وجود دارد، مردم همراهی و پشتیبانی خود را با نظام در راهپیمایی 22 بهمن نشان خواهند داد.
کد خبر: ۱۱۹۱۱۲۵
«پاتک» به دشمن با حضور پرشور در راهپیمایی 22 بهمن / مردم از اصل نظام و انقلاب روی‎گردان نیستند

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ یحیی آل‎اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و عراق در رابطه بااهمیت حضور در راهپیمایی یوم‎الله 22 بهمن با توجه به مشکلات اقتصادی و مسئله تحریم غرب علیه ایران به جام جم آنلاین گفت: واقعیت این است که جمهوری اسلامی ایران در یک جنگ تمام‌عیار اقتصادی با دنیای استکبار روبروست و این جنگ کاملاً برنامه‌ریزی‌شده است. ما باید در تمام مراحل خودمان را برای این جنگ آماده کنیم. این جنگ ناخواسته است و این‌طور نیست که خودمان خواسته باشیم درگیر شویم.

آل اسحاق عنوان کرد: ما دشمنی داریم که حضورش درصحنه جهانی با جنگ اقتصادی همراه است. آنها نه‌فقط با ما که با چین، روسیه و اروپا هم در جنگ اقتصادی هستند. استکبار با استفاده از ابزار اقتصادی می‎خواهد سلطه خودش را حفظ کند و به همین دلیل ما باید کاملاً آماده‌باشیم. تهدیدهای آنها در حوزه‎های مختلف مثل تحریم و جنگ روانی وجود دارد.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و عراق افزود: با توجه به تحریم‎ها، رابطه بین مردم ، دولت و حاکمیت بریده‌شده است و مردم دیگر خسته شده‎اند. تمام هزینه‎هایی را که استکبار داد برای همین مسئله بود؛ یعنی اینکه مردم را از نظام جدا کند.

وی در ادامه گفت: پاتک این قضیه حضور مردم درصحنه‌های دفاع از کشور و انقلاب است. وضعیت اقتصادی در طبقات متوسط به پایین در تنگنا قرارگرفته است و درآمدهایشان با هزینه‎ها تطبیقی ندارد و این مردم در فشار قرار دارند. به‌هرحال به ما جنگ اقتصادی تحمیل کرده‎اند و باید تدابیر اقتصادی در داخل کشور داشته باشیم، درواقع برنامه‌ریزی و مدیریت ما مشکل دارد.

آل اسحاق بیان داشت: اگر بخواهیم مشکلات اقتصادی را تقسیم‎بندی کنیم باید بگویم که 30 درصد از این مشکلات به تحریم‎ها برمی‎گردد و 70 درصد نیز به خودمان و نحوه مدیریت ارتباط دارد. این مشکلات باید رفع شود.

این عضو اتاق بازرگانی تأکید کرد: البته همه این‌ها به مفهوم این نیست که مردم از اصل نظام و انقلاب روی‎گردان و بی‎تفاوت شده باشند. مردم این مسئله را با راهپیمایی 22 بهمن می‌توانند نشان بدهند. اگر یک راهپیمایی قوی باشد دشمن می‎فهمد نقشه‎هایش عملی نشده است بنابراین مأیوس می‎شود و دست از سر ما برمی‎دارد.

وی اذعان داشت: ما اگر بخواهیم در مقابل جنگ اقتصادی و جنگ روانی دشمن مقابله کنیم و اگر می‎خواهیم اجازه ندهیم این دشمن به اهداف خودش برسد باید حضوری پررنگ در رویدادی مثل 22 بهمن داشته باشیم. راهپیمایی 22 بهمن یک نوع شکر گذاری به درگاه خدا به شمار می‌رود که کرامت و استقلال به ما داده است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران و عراق اضافه کرد: انقلاب فضایی جدید برای ما به وجود آورد. بسیاری از افراد شرایط پیش از انقلاب را به خاطر می‎آورند. هیچ حرمتی برای افراد وجود نداشت و استقلال نیز بدون معنی بود. اکنون باوجود همه نارسایی‎هایی که می‎بینیم، اگر شرایط خود را با قبل از انقلاب مقایسه کنیم متوجه می‎شویم چه تفاوت‎هایی وجود دارد.

وی یادآور شد: البته ما با چیزی که باید باشیم فاصله‌داریم ولی آنچه اکنون داریم با آنچه درگذشته بود در شاخص‎های مختلف قابل‌مقایسه نیست.

عضو سابق حزب مؤتلفه اسلامی تصریح کرد: پیش از انقلاب کل فارغ‌التحصیلان دانشگاهی ما حدود هشت هزار نفر بود، اما اکنون بیش از پنج میلیون فارغ‌التحصیل در کشور داریم. کل مجوزهای صنعتی ما پیش از انقلاب از 10 هزار بیشتر نمی‌رفت اما در حال حاضر از 84 هزار مجوز بهره‎برداری برخوردار هستیم. وضعیت سدها ، نیروگاه‎ها و زیربناها و مجموعه همه‌چیزهایی که در اختیارداریم قابل قیاس با آن دوران نیست.

آل اسحاق گفت: ما برای وضعیت بهداشت مجبور بودیم دکتر از بنگلادش بیاوریم و 75 درصد از کشور بی‎سواد بودند اما اکنون وضعیت بی‎سوادی در کشور حدود یک یا دو درصد است. شاخص‎های مختلف امور زیربنایی در حوزه‎های انرژی نیز مثال‎زدنی است. اکنون 90 درصد روستاهای کشور از برق و گاز برخوردار هستند.

این مقام مسئول افزود:‌ البته مقایسه با دیگر کشورها متفاوت است. بالاخره این کشورها با استکبار همراه هستند اما ما برخلاف بقیه در مقابل استکبار قرار داریم. اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران و عراق خاطرنشان کرد: جمعیت 36 میلیونی ایران پس از انقلاب به 80 میلیون نفر رسیده است و با این وضع از جنبه‌های مختلف با خیلی از کشورها قابل‌مقایسه نیستیم و وضعیت ما خیلی بهتر است؛ البته این را هم می‎پذیریم که از خیلی‎ها عقب‎تر هستیم. با توجه به امکاناتی که داشتیم خیلی بهتر از این می‎توانستیم باشیم.

وی بابیان اینکه "اکنون از سهم تجارت جهانی باید یک درصد را در اختیار داشته باشیم اما فقط حدود سه‌دهم درصد متعلق به ماست" گفت: در حوزه‎های مختلف با توجه به امکاناتی که از آنها برخوردار هستیم در اطرافمان 300 الی 400 میلیارد دلار بازار داریم اما استفاده حداقلی از آن می‎کنیم.

آل اسحاق اذعان داشت:‌ نیروی انسانی قابل‌توجهی نیز در ایران وجود دارد و حدود پنج میلیون نفر تخمین زده می‎شوند اما مشکل بزرگ دیگر ما این است که فارغ‎التحصیلان زیادی در کشور بیکار هستند. برای این افراد زحمت زیادی کشیده شده است و باید برای آنها زمینه کار درست شود.

رئیس پیشین اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران یادآور شد: ‌در بسیاری از شهرها که وارد شوید با چهار الی پنج شهرک صنعتی روبرو می‎شوید که انواع امکانات را هم دارند اما استفاده درستی از آنها نمی‌شود. این‌ها مشکلات ما به شمار می‎رود و مشکلشان هم همان نظام تدبیر و مدیریت بر آن است.

وی تأکید کرد: باید از مردم بابت عدم رشد متناسب عذرخواهی کنیم. در این مشکلات شکی نیست اما در مقایسه با گذشته رشد و توسعه ما نسبت به آنچه قبلاً وجود داشت قابل‌مقایسه نیست.

این مقام مسئول گفت:‌ مردم ما اکنون واقعاً تحت‌فشار هستند و 50 درصد از جمعیت ما درآمدی دارند که با هزینه‌هایشان همخوانی ندارد. این وضعیت نشان می‌دهد که ما نظام مدیریتی قوی می‌خواهیم.

یحیی آل اسحاق در پایان گفت: ‌آینده کشور ایران امیدوارکننده است. زیربناهای متعددی وجود دارد و اگر نظام تدبیر ما مسائل بین‎المللی را حل کند به‌صورت جهشی رشد خواهیم کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها