اگر شما از آن دسته افرادی هستید که به سفر به فضا و چگونگی آن فکر کرده اید، در مطلب زیر می‌خواهیم شما را با اتفاقاتی که در فضا برایتان رخ خواهد داد آشنا کنیم.
کد خبر: ۱۱۹۰۴۴۲
عجیب‌ترین و جالب‌ترین اتفاقات در فضا که شگفت‌ زده‌تان می‌کند

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، وقتی به ستاره‌ها نگاه می‌کنیم، از خودمان می‌پرسیم چه می‌شد اگر می‌توانستم به فضا بروم؟ تنها کسانی که می‌توانند به سوال ما پاسخ دهند فضانوردانی هستند که به آنجا سفر کرده و برگشته اند. در این مطلب اتفاقات جالبی که در فضا برای انسان می‌افتد را مشاهده می‌کنید.

بینایی به شدت کاهش می‌یابد

سندرم فشار درون جمجمه‌ای (VIIP) یک اختلال بینایی است که بیشتر فضانوردان بعد از اینکه مدت زمان طولانی در فضا می‌مانند تجربه می‌کنند. ناسا در این باره تحقیقاتی انجام داده است، اما تاکنون علت خاصی برای آن پیدا نشده است.


چند سانتیمتر بلندتر می‌شوید

اگر به فکر این هستید که چند سانتیمتر بلندتر شوید، به فضا بروید شاید موقتا به شما کمک کند. فقدان نیروی جاذبه باعث کشیده شدن ستون فقرات انسان می‌شود.


قرار گرفتن در معرض تابش روی سلامتی تاثیر می‌گذارد

دانشمندان ناسا در آمادگی برای ماموریت مریخ، در مورد اثرات بلندمدت پرتوها روی بدن انسان تحقیق کرده اند. جو مریخ بسیار رقیق‌تر از زمین است بنابراین این سیاره را کاملا از پرتوهای فضایی حفظ نمی‌کند؛ بنابراین هرچه بیشتر درباره چگونگی اجتناب از این میزان تابش را بدانیم، راحت‌تر می‌توانیم به مریخ برویم.


ممکن است ناخن هایتان بیفتد

۲۲ فضانورد گزارش دادند که بعد از سفر به ایستگاه فضایی بین المللی ناخن‌های دستشان افتاده است. بررسی‌ها نشان داد که طراحی خاص دستکش‌های آن‌ها، فشاری به ناخن هایشان وارد می‌کند که باعث می‌شود بیفتند. این مشکل احتمالا با طراحی دستکش‌های جدید حل شود.


گوش میانی فعالیتش به عنوان شتاب‌سنج را متوقف می‌کند

گوش میانی به عنوان شتاب سنج کار می‌کند و وقتی حرکت ما تغییر می‌کند، کمک می‌کند دچار اختلال و بیماری نشویم. این دستگاه کوچک در فضا مختل می‌شود و فضانوردان بعد از رسیدن به ایستگاه فضایی یکی دو روز بیمار می‌شوند.


مایعات بدن دچار مشکل می‌شوند

فقدان گرانش موجب تغییرات خاصی در جریان مایعات بدن انسان می‌شوند. به طور مثال خون به جای اینکه مثل زمین، به سمت اندام‌های پایینی برود، به سمت سر می‌رود. به همین دلیل برخی فضانوردان وقتی برمی‌گردند، گردتر به نظر می‌رسند.


قلب کوچک می‌شود

قلب هم در فضا دچار تغییرات زیادی می‌شود. برای مثال خون کمتری پمپاژ می‌کند و شکل آن کروی‌تر می‌شود.
فضانوردان باید در فضا مدام ورزش کنند.نوعی بیماری به نام آتروفی ممکن است استخوان‌ها و عضلات آن‌ها را در سفر طولانی به فضا ضعیف کند؛ بنابراین همه کسانی که به فضا سفر می‌کنند به ورزش روزانه تشویق می‌شوند.


ممکن است مشکلات روانی را تجربه کنید

فیلم‌های علمی تخیلی را دیده‌اید که افراد در فضاپیما دیوانه می‌شوند؟ ممکن است چنین چیزی واقعیت داشته باشد. برای اجتناب از چنین موقعیتی، ناسا و آژانس فضایی روسیه تحقیقات زیادی انجام داده و به آن ادامه می‌دهند تا ببینند برای افراد در فضاپیما چه اتفاقی می‌افتد.


اگر لباس فضایی‌تان در فضا خراب شود چه اتفاقی می‌افتد؟

هوشیاری خود را در عرض ۱۵ ثانیه از دست می‌دهید. دچار بیماری ناشی از کاهش ناگهانی فشار یا خفگی می‌شوید. ۱۰ ثانیه ماندن در فضای باعث ایجاد حباب در خون می‌شود. شش‌ها در ۳۰ ثانیه از کار می‌افتند. به طور خلاصه در کمتر از یک دقیقه خواهید مرد.


گرانش روی بدن چه تاثیری می‌گذارد؟

گرانش یا فقدان آن، اثرات عمیقی روی بدن انسان در فضا دارد. به همین دلیل دانشمندان هرچه شرایط بدون گرانش را بهتر برای فضانوردان بازسازی کنند، بعد‌ا عملکرد بهتری خواهند داشت. استیون هاوکینگ، فیزیکدان مشهور، آن را در سال ۲۰۰۷ تجربه کرد.


بررسی دوقلو‌ها اطلاعات بیشتری درباره بدن انسان در فضا آشکار کرد

دو قلوهای همسان «اسکات» و «مارک کلی» سوژه تحقیقات فضایی شدند. اسکات به فضا فرستاده شد و مارک روی زمین ماند. آزمایش‌های پزشکی یکسانی روی هر دو انجام و نتایج آن‌ها مقایسه شد. نتایج جالبی به دست آمد مثلا پروتئین واکنشی سی، که نشانگر التهاب است به علت استرسی که در فرود تجربه کرده بود، در اسکات بیشتر بود.


افتادن در سیاهچاله احتمالا بدن را منبسط کرده و به شکل یون تجزیه می‌کند

اگر فردی داخل سیاهچاله بیفتد، انبساط شدیدی را تجربه خواهد کرد. درک او از زمان هم تغییر خواهد کرد و می‌تواند آینده و گذشته را همزمان ببیند. اما به احتمال زیاد فورا می‌میرد و جسم و مغزش به شکل یون تجزیه می‌شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها