وزیر نفت گفت: ظرف دو سال و نیم آینده مسئله فلر‌ها در مناطق نفت خیز جنوب به پایان می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۶۹
ظرف دو سال و نیم آینده پرونده فلرها بسته می‌شود/ نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان، بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی برگزار شد، اظهار کرد: صنعت نفت همیشه برای ما مهم بوده است. به رغم تمام فشارها در ۴۰ سال گذشته در چند بخش عملکرد صنعت نفت واقعا درخشان و قابل عرضه به جهان است.

وی با بیان اینکه در زمان پیروزی انقلاب چیزی به نام صنعت گاز وجود نداشت و ظرفیت تصفیه و پالایش گاز در روز تنها ۳۶ میلیون متر مکعب و مربوط به پالایشگاه بیدبلند بود اکنون ۳۰ برابر شده است یعنی ظرفیت پالایش روزانه گاز به یک میلیون و ۶۰ متر مکعبت رسیده است.

زنگنه میزان انشعابات گاز را در سال ۵۷، ۵۲ مورد معرفی کرد و افزود: اکنون انشعابات گاز به ۱۱.۵ میلیون افزایش پیدا کرده است.

وزیر نفت ادامه داد: در سال ۵۷ پوشش گازرسانی نزدیک به صفر بود، اما اکنون ۹۲ درصد از جمعیت کل کشور تحت پوشش شبکه گاز قرار دارند که این رقم در دنیا بی نظیر است.

وی گفت: در سال ۵۷ تنها یک روستا گاز داشت، اما اکنون بیش از ۲۷ روستا به عبارتی بالغ بر ۷۷ درصد از جمعیت روستایی تحت پوشش شبکه گازرسانی قرار گرفته‌اند.

زنگنه تولید میعانات را بعد از پیروزی انقلاب اسلامی نزدیک به صفر اعلام کرد و افزود: اکنون تولید میعانات به ۷۵۰ می‌رسد.

وزیر نفت پتروشیمی را نمادی از جلوگیری از خام فروشی معرفی کرد و افزود: در سال ۵۷ مجموع فروش خالص ما یک میلیون تن بود، اما امسال فروش خالص پتروشیمی به بیش از ۳۰ میلیون تن و به ارزش ۱۷ میلیارد دلار می‌رسد و این نمادی از توسعه زنجیره ارزش در صنعت نفت و جلوگیری از خام فروشی است.

وی تأکید کرد: ظرف دو سال و نیم آینده وزارت نفت طبق تعهدات خود مسئله فلر‌ها را تمام خواهد کرد.

زنگنه از ایجاد یک پایانه صادراتی در دریای عمان خبر داد و گفت: خارج از خلیج فارس بندر جاسک را به عنوان پایانه صادراتی انتخاب کرده‌ایم که کار‌های مطالعاتی آن انجام و ترمینال جدیدی در این مکان ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت ادامه داد: در پایان سال ۹۹ بهره‌برداری از پایانه جدید را در دریای عمان شروع خواهیم کرد، همچنین دو پالایشگاه برای احداث در این منطقه مجوز گرفته‌اند.

واردات بنزین قطع شد

زنگنه با بیان اینکه از مهر امسال هیچ بنزینی وارد کشور نشده است، گفت: سال آینده هم هیچ بنزینی وارد نخواهیم کرد. توانستیم یکی از تهدید‌های آمریکا که جلوگیری از واردات بنزین بود را برای همیشه برداریم.

وی تأکید کرد: ذخایر و تولید بنزین کشور بسیار خوب است.

وزیر نفت با بیان اینکه مصرف بنزین در کشور بسیار بالاست، افزود: برای یافتن مشکل بنزین نباید در پالایشگاه‌ها به تجسس بپردازیم، بلکه محل جستجو صنعت خودروسازی و سیستم حمل و نقل است. خودروسازان خودرو سی ان جی پایه به تعداد قابل ذکر عرضه نمی‌کنند.

وی گفت: قاچاق گازوئیل بیشتر از بنزین است. برای کاهش قاچاق و کنترل مصرف باید هم بنزین و هم گازوئیل را ساماندهی کنیم.

زنگنه، افزایش قیمت بنزین، سهمیه بندی و تلفیقی از این ۲ را، راهکار ساماندهی بنزین دانست و گفت: اگر این راه حل‌ها اجرایی نشود باید به همین روند ادامه دهیم.

وزیر نفت درباره افزایش قیمت نفت بیان کرد: معتقدم تا جایی که مردم قبول دارند و می‌توانند تحمل کنند باید قیمت‌ها افزایش یابد، ولی اگر مردم قبول نکنند که نمی‌شود این روش‌ها را اجرا کرد.

نامه‌ای به رهبری درباره FATF ننوشته‌ام

زنگنه امضای نامه به رهبری درباره تصویب FATF را رد کرد و گفت: این‌هایی که می‌گویند ما تمایل به کار با چین و‌ روسیه نداریم، دلیلشان چیست؟ در قرارداد فاز ۱۱ پارس جنوبی که توتال هم آمد، ما به اصرار سی ان پی سی را پای کار آوردیم. حتی برای توسعه میدان آزادگان شمالی و جنوبی با یک شرکت چینی مذاکراتی خارج از مناقصه برگزار کردیم، ولی ما چه کنیم که این شرکت‌ها بنابه صلاحدیدشان فعال نیستند؟

اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد

وزیر نفت با تأکید بر اینکه برجام موفق بود، افزود: برجام باعث شد تولید روزانه نفت یک میلیون بشکه اضافه شود و در آن دوران توانستیم ۲.۸ میلیون بشکه نفت را صادر کرده و پولش را به خزانه واریز کنیم.

وی ا‌دامه داد: اگر برجام نبود ستاره خلیج فارس راه نمی‌افتاد و اکنون درباره بنزین به مشکل بر می‌خوردیم در حالیکه در حال حاضر روزانه ۳۶ تا ۳۷ میلیون لیتر بنزین یورو تولید می‌کنیم.

عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد

زنگنه گفت: عرضه نفت در بورس انرژی ادامه می‌یابد و گزارش آن به سران قوا ارایه شده است. لازم نیست برای عرضه هر نوبت از سران قوا مجوز بگیریم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها