موضوع قطع ارتباط بانک مرکزی ایران با بانک‌های چینی بحث‌برانگیز شده است. در این رابطه گفته می‌شود که چند بانک چینی حساب‌های ایران را مسدود کرده‎اند. البته مجید رضا حریری نایب‌رئیس اتاق چین این موضوع را تکذیب می‌کند.
کد خبر: ۱۱۹۰۳۳۲
خارجی‌ها نقاط ضعف اقتصاد ما را رصد کرده‌اند/ عادی پنداشتن شرایط از سوی دولت باعث بی‌اعتمادی مردم می‌شود

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ مجید رضا حریری بابیان اینکه موضوع مطرح‌شده حاصل یک سوءبرداشت است؛ به جام جم آنلاین گفت: ماسال‌های زیادی است که با بانکداری دنیا کار نمی‌کنیم. در هر کشوری با یک یا دو بانک ارتباط داریم. مثلاً در دوره قبلی تحریم با بانک‌های مختلفی در هند، ترکیه و چین همکاری داشتیم و با هر کشوری که کار می‌کنیم نهایتاً سروکار ما یک یا دو بانک آن کشور است همانند هالک بانک ترکیه.

حریری عنوان کرد: البته تحریم به این معنی نیست که ما با چین روابط بانکی نداریم؛ ولی با بانک‌های تجاری هیچ کشوری در دنیا هم نمی‌توانیم ارتباط برقرار کنیم. دلیل این اتفاق هم فقط تحریم‌ها نیست، دلیل عمده درواقع سوء مدیریت و بهانه‌گیری دیگران با موضوع FATF است.

نایب‌رئیس اتاق ایران و چین درباره ارتباط بانکی ایران با سایر کشورها تصریح کرد: با توجه به کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد ما و برخی موارد دیگر تقریبا از اوایل دهه 90 میلادی ارتباط حداقلی با سیستم بانکداری دنیا داشتیم، به همین دلیل نباید فضای رویایی برای جامعه ترسیم کنیم.

وی در رابطه با تأثیر کانال مالی اروپا بر روی قیمت دلار در ایران نیز عنوان داشت: کانال مالی اروپا باعث کاهش قیمت دلار شده است. دلار اکنون از کانال 12 هزار تومانی به کانال 11 هزار تومانی برگشته است.

حریری خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران ضعیف است چرا که غیررقابتی، غیر شفاف و غیر آزاد بوده و نتوانسته خود را در مقابل شوک‌ها و تکانه‌هایی که از خارج و داخل به آن وارد می‌شود، حفظ کند. این نقطه ضعف را هم خارجی‌ها و هم گروه‌های سیاسی داخلی فهمیده‌اند و در نتیجه در منازعات سیاسی که در داخل یا خارج از کشور پیش می‌آید، اقتصاد اولین جایی است که هدف گرفته می‌شود.

نایب‌رئیس اتاق ایران و چین درباره سیاست‌گذاری‌های دولت در شرایط فعلی گفت: دولت باید با صداقت به مردم بگوید که در چه وضعیتی هستیم. اینکه به مردم بگوییم همه چیز عادی است، ترازهای مالی و نرخ رشد مثبت است و همچنین تورم ۹ درصد است، برای مردم غیرقابل باور است؛ زیرا آنان به چشم می‌بینند که این طور نیست و به آمارهای دولت یا اعتماد نمی‌کنند یا گمان می‌کنند مبنای درستی برای تهیه آمار وجود ندارد.

وی در پایان گفت: به نظر می رسد با اقدامات بانک مرکزی قیمت دلار به زیر 11 هزار تومان هم خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها