یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اینستکس توهین به ملت ایران/ دولت جرئت اعتراف به شکست را ندارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل اظهار کرد: قرار است ما نفت خود را به دیگر کشورها بفروشیم و آن‌ها پول نفت ما را به اروپایی‌ها بدهند تا ما بتوانیم اجناس موردنیاز خود را فقط از اروپا بخریم، موضوع مسخره‌ای که توهین به کشور ما محسوب می‌شود و توجیه آن‌هم حماقت است.
کد خبر: ۱۱۹۰۱۲۱
اینستکس توهین به ملت ایران/ دولت جرئت اعتراف به شکست را ندارد

محمدحسن قدیری ابیانه کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص زوایای الزامات کانال مالی اینستکس بابیان اینکه تعهدات ایران و همچنین تعهدات 1+5 در برجام مشخص‌شده است ادامه داد: هرچند این تعهدات بسیار نامتعادل است و در مقابل امتیازات بسیار زیادی نقدی که داده‌ایم امتیازی را دریافت نکرده‌ایم اما قرار بود اروپایی‌ها تلاش کنند با این کانال منافعی که ایران باید از برجام کسب می‌کرد را تأمین کنند نه اینکه شروط جدیدی را به آن اضافه کنند.

قدیری ابیانه با تأکید بر اینکه دو اشکال اساسی در موضوع کانال مالی اینستکس وجود دارد اظهار کرد: ازیک‌طرف پذیرش FATF، CFT و موارد دیگر که اصلاً در برجام نبوده اکنون برای اجرای اینستکس ضروری اعلام‌شده و عملاً درحالی‌که موضوع برجام فقط هسته‌ای و نه موشکی، حقوق بشر یا مبارزه با تروریست‌ بود اروپایی‌ها در حال اضافه کردن این موضوعات برای اجرای برجام هستند، از طرف دیگر دارند امتیازات وعده داده‌شده را به این طریق محدود می‌کنند که با این سامانه فقط خرید اقلام دارویی، درمانی و غذایی امکان‌پذیر باشد.

وی ادامه داد: قرار است این اقلام حداقلی نه از محل فروش نفت به اروپا بلکه با فروش نفت ایران به سایر کشورها و ارسال پول آن به اروپا تأمین شود، یعنی ما نفت خود را به دیگر کشورها بفروشیم و آن‌ها پول نفت ما را به اروپایی‌ها بدهند تا ما بتوانیم اجناس موردنیاز خود را فقط از اروپا بخریم، موضوع مسخره‌ای که توهین به کشور ما محسوب می‌شود و توجیه آن‌هم حماقت است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل تأکید کرد: اگر اروپایی‌ها واقعاً می‌خواستند بدقولی خود در اجرای برجام را جبران کنند نه این شرط‌های پذیرش FATF و امثال آن را می‌گذاشتند و نه کانال مالی خود را محدود به اقلام غذایی و دارویی می‌کردند اما علاوه بر موارد ذکرشده آن‌ها اذعان دارند که فقط مؤسسات کوچک و متوسطی که با آمریکا ارتباطی ندارند می‌توانند از این کانال استفاده کنند.

وی با تأکید بر اینکه برجام را با توجه به تعهد آمریکا برای آزادی معاملات با ایران پذیرفته بودیم خاطرنشان کرد: قطعاً در شرایط فعلی شرکت‌های بزرگ مانند ایرباس حاضر به پذیرش ریسک همکاری با ایران بر اساس کانال مالی اینستکس نخواهند بود، این در حالی است که قرار بود با برجام فروش قطعات هواپیمایی‌های اروپایی، آمریکایی و غیره‌ای که در اختیار کشور است به ایران آزاد باشد اما هیچ‌کدام از آن‌ها آزاد نشده بااین‌حال ما هنوز باید در برجام با همه نوع محدودیتی که پذیرفته‌ایم بمانیم!

قدیری ابیانه ادامه داد: آقای ظریف که یک‌زمانی می‌گفت امضای کری تضمین است اخیراً گفته تعهد آمریکا به‌اندازه جوهری که با آن کاغذ این تعهد را امضاء کرده‌اند ارزش ندارد اما ظاهراً تا ما سرمان به سنگ نخورد نمی‌پذیرند تعهد اروپایی‌های هم مانند تعهد آمریکایی‌هاست.

وی همچنین تأکید کرد: غربی‌ها اصولاً با پول‌شویی مخالف نیستند اگر با پول‌شویی مخالف بودند خاوری را تحویل ایران می‌دادند، آن‌ها با تروریست هم مخالف نیستند چون اگر مخالف بودند به منافقین امکان نمی‌دادند اما می‌‌خواهند ما به این تعهدات بپیوندیم تا راه‌های دور زدن تحریم‌‌ها برای ما بسته شود.

این دیپلمات باسابقه خاطرنشان کرد: متأسفانه هنوز هیئت دیپلماتیک کشور از رئیس‌جمهور و آقای ظریف تا دیگران باوجوداینکه برخلاف تأکید آقای روحانی که گفته بود هیچ تعهدی را امضاء نمی‌کنیم مگر اینکه تحریم‌ها برداشته شود، اکنون‌که تحریم‌ها برداشته نشده این جرئت و جسارت را ندارند که به مردم بگویند ما اشتباه کردیم و کلاه سرمان رفته است.

وی حداقل سود اعتراف این هیئت به‌اشتباه خود در موضوع برجام را این دانست که مردم متوجه می‌شوند منتظر دیگران ماندن برای حل مشکلات غلط است و مسیر رهایی اقتصاد ایران فقط اقتصاد مقاومتی است.

قدیری ابیانه ادامه داد: متأسفانه عده‌ای هنوز دست از تعریف و تمجید از غرب برنداشته‌ و در حالی اصرار دارند FATF و بقیه مسائل باید تصویب شود که ما ضد تروریستی‌ترین حکومت جهان هستیم و از طرف دیگر بر اساس قانون و دین خود هم با پول‌شویی و تقلب مخالفیم.

وی تأکید کرد: راه نجات ما اقتصاد مقاومتی است ولی متأسفانه این دولت این صادق، صراحت و شفافیت را ندارد که این حقایق را برای مردم بیان کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص دلایل مشکلات فعلی کشور اظهار کرد: 15 درصد از مشکلات کشور ناشی از تحریم و فشارهای خارجی و 15 درصد دیگر هم به مدیریت دولت بازمی‌گردد که نمی‌توانم بگویم ضعیف است بلکه اصلاً فاقد مدیریت هستیم.

وی در ادامه بابیان اینکه 85 درصد از مشکلات کشور ما ناشی از سبک زندگی، رفتار و عملکرد خود مردم است اظهار کرد: در پاسخ به آن‌هایی که ممکن است بگویند جمع این درصدها 115 می‌شود می‌گویم آن 15 درصد مشکل مدیر آن‌هم به دلیل نوع انتخابی که داشته‌‌اند به مردم بازمی‌گردد.

قدیری ابیانه بابیان اینکه یکی از راه‌های فعلی ما این است که سال دیگر در انتخابات مجلس شورای اسلامی حواسمان باشد که به چه کسانی رأی می‌دهیم ادامه داد: بااین‌حال به قول آقای قاضی‌زاده اکنون شما این رئیس‌جمهور و این مجلس را انتخاب کردید و همین است که هست.

وی بابیان اینکه شرایط فعلی نتیجه انتخاب اشتباه مردم است که به افرادی دروغ‌گو و کسانی که وعده‌های نشدنی دادند یا فریب‌کاری کردند رأی داد‌‌ه‌اند گفت: راه‌حل برون‌رفت از وضعیت موجود یکی انتخاب درست در ایام انتخابات است و باید این اشتباه را سال آینده در انتخابات مجلس، ریاست جمهوری و شوراهای شهر و روستا اصلاح کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل همچنین راه‌حل دیگر کشور را عمل به اقتصاد مقاومتی دانست و تأکید کرد: تک‌تک مردم باید خود را مخاطب شعارهای سال برای اقتصادهای مقاومتی بدانند.

وی در ادامه بابیان اینکه متأسفانه ما جز کم‌کارترین، پرتعطیلات‌ترین و پرمصرف‌ترین ملت‌های جهان هستیم ادامه داد: ساعت مفید کاری در کشور ما جز پائین‌ترین‌‌ ساعات کار در دنیاست؛ فقط در مواد غذایی ما به‌اندازه غذای 15 میلیون نفر دورریز داریم، مصرف سوخت ما به‌اندازه مصرف سوخت چند کشور با این جمعیت است، مشخص است که با این وضعیت نه‌تنها شرایط ما بهبود پیدا نمی‌کند بلکه روزبه‌روز هم بدتر خواهد شد مگر اینکه مردم در رفتار، رأی دادن و عملکرد خود تغییر ایجاد کنند.

قدیری ابیانه همچنین در پایان خاطرنشان کرد:‌ در شرایط فعلی که تا انتخابات سال دیگر وضعیت موجود ادامه دارد مردم باید نمایندگان فعلی را تحت‌فشار قرار دهند تا مطابق مصالح کشور عمل کنند، از طرف دیگر یکی از موضوعاتی بسیار مهم مسئله شفافیت است و این شفافیت چه در رأی اعضای مجلس، مجمع تشخیص مصلحت نظام و شورای شهر و روستا و چه در درآمدهای کشور و برداشت‌های که از بیت‌المال می‌شود باید انجام شود؛ حقوق‌‌ها و پاداش‌هایی که افراد می‌گیرند باید در کنار میزان مالیاتی که می‌دهند مشخص باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها