خبرنگار صداوسیما در رم در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

خبرنگار صداوسیما در رم اظهار داشت: بازداشت بنده یا خانم مرضیه هاشمی در مجموعه بزرگ‌تر فشارهای همه‌جانبه غرب علیه کشورمان توصیف می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۲۴
بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

جام‌جم آنلاین: آخرین ساعات چهارشنبه‌شب گذشته بود که مرضیه هاشمی مجری و مستندساز آمریکایی‌الاصل شبکه پرس تی‌وی بعد از یک دوره بازداشت در ایالات‌متحده به کشور بازگشت. خانم هاشمی که در آمریکا نه به‌عنوان متهم بلکه به گفته مقامات این کشور به‌عنوان شاهد شناخته می‌شد در بدو ورود به ایالات‌متحده برخلاف قوانین حقوق بشری بازداشت شد، بازداشتی که هتک حرمت وی به‌عنوان یک بانوی مسلمان و همچنین فشارهای متعدد روحی و جسمی را نسبت به او به همراه داشت؛ این رفتارها موجب واکنش داخلی و جهانی نسبت به بازداشت غیرقانونی مرضیه هاشمی شد و همین واکنش‌ها بود که دولت ایالات‌متحده را مجبور کرد وی را پس از تحمل 11 روز بازداشت غیرقانونی آزاد کنند.

خانم هاشمی اولین نفر از اصحاب رسانه نیست که در سال‌های اخیر به دلیل وابستگی به ایران تحت‌فشار دولت‌های غربی قرارگرفته است اگر آمریکایی‌ها پس از 11 روز مجبور به اعتراف در مورد بی‌‌گناهی مرضیه هاشمی شدند این ماجرا برای حمید معصومی نژاد خبرنگار صداوسیما در ایتالیا بیش از 8 سال طول کشید و او که در سال 2010 میلادی به اتهام آنچه "فعالیت اطلاعاتی برای ایران و قاچاق اسلحه"، توسط دولت ایتالیا بازداشت‌شده بود بعد از 2 ماه حبس در سلول انفرادی، سه ماه حبس خانگی و همچنین محدودیت‌های مختلف در طول سال‌های گذشته نهایتاً به‌حکم دادگاه ایتالیا در خردادماه امسال بی‌گناه اعلام و از تمام اتهامات وارده تبرئه شد؛ آزاد شدن مرضیه هاشمی در کنار انتشار کتابی در خصوص ماجرای زندانی شدن حمید معصومی نژاد و آنچه در زندان بر او گذشت بهانه خوبی بود تا در گفت‌وگو با خبرنگار صداوسیما در رم جزئیات بیشتری از دوران زندان و همچنین ریشه‌یابی بیشتر دلایل این محدودیت‌ها برای اهالی رسانه‌ ایرانی در غرب را بررسی کنیم که متن این گفت‌وگو در ادامه ارائه می‌شود.

به‌عنوان سؤال اول اجازه دهید به کتابی که سال گذشته در ایتالیا توسط یکی از روزنامه‌نگاران ایتالیایی با عنوان «من مأمور ارشد اطلاعاتی نیستم، با من به زندان رم بیایید» بپردازیم، لطفاً درباره چگونگی نوشته شدن این کتاب که به ماجرای دستگیری و زندانی شدن شما در کنار دشواری‌های کاریتان به‌عنوان خبرنگار صداوسیما در ایتالیا پرداخته توضیح دهید.

خانم "الساندرا مولاس"، یک روزنامه‌نگار و تحلیل‌گر سیاسی ایتالیایی است که دو سال پیش با ابتکار عمل شخصی خود دست‌به‌کار نوشتن این کتاب شد. نویسنده در این کتاب که همراه با مصاحبه، دست‌نوشته‌ها و یادداشت‌های من در زندان است باذکاوت واقعیات و تناقض‌های موجود در نظام غرب را که این بار در قالب اتهاماتی پوشالی به این‌جانب به‌عنوان خبرنگار صدا‌و‌سیما ظاهرشده در برابر خواننده قرار می‌دهد و او را به تأمل و تلاش برای یافتن حقیقت ترغیب می‌کند.

احترام حقوق بشر فقط برای تامین منافع غربی‌ها

شرایط دشوار سلول انفرادی و رفتار ناشایست مأموران زندان با شما ازجمله موضوعاتی است که این روزنامه‌نگار ایتالیایی در بخشی از کتاب به آن اشاره‌کرده است، ارزیابی شما از دلیل این نوع رفتار چیست؟

اتهامات واهی و پوچی به من وارد کردند و دوران سختی برای من و خانواده‌ام بود. من دو ماه در سلول انفرادی و سه ماه هم در حبس خانگی بودم، البته زندان در همه کشورها برای افرادی که در حبس هستند دشوار است اما وقتی شما در زندان یک کشور اروپایی مانند ایتالیا باشید که داعیه حقوق بشر دارد ولی به حقوق اولیه شما به‌عنوان زندانی احترام نمی‌گذارد آن‌وقت کاملاً مشخص می‌شود که حقوق بشر در این کشورها فقط در مواردی که منافع آن‌ها را تأمین کند قابل‌اجرا و احترام است. من سال‌های زیادی است که در ایتالیا هستم و از همان روز نخست که به‌عنوان یک شهروند ایرانی وارد این کشور شدم تا به امروز برحسب وظیفه به تمام قوانین این کشور احترام گذاشته‌ام البته قلبا این کشور و مردمش را دوست دارم و هیچ‌گاه هم قصد ندارم در مورد ایتالیا سیاه نمایی کنم چون این مسئله را غیراخلاقی و غیرحرفه‌ای می‌دانم اما این را هم باید بگویم که پلیس و نیروهای امنیتی ایتالیا به‌دفعات، حقوقی را که قانون‌گذاران این کشور برای شهروندان خارجی و به‌ویژه خبرنگاران مورد تأکید قرارداده‌اند، حداقل در مورد بنده رعایت نکرده و حتی فراتر از آن رفته و من را بدون داشتن هیچ مدرکی، بی‌گناه زندانی و در آنجا مورد آزار و اذیت قراردادند. همین رفتار موجب شده تا در قصدم برای شکایت به دادگاه حقوق بشر اروپا به‌منظور اعاده حیثیت حرفه‌ای خود مصمم‌تر باشم.

"من مأمور ارشد اطلاعاتی نیستم" کتابی مناسب برای کسانی که اروپا را الگوی آزادی می‌دانند

درمجموع من بر این باور هستم که خواندن این کتاب برای افرادی که فکر می‌کنند اروپا الگوی بی‌نقص آزادی و حقوق بشر است، بسیار جالب خواهد بود.

این کتاب قرار است در ایران هم منتشر شود؟

بله. ترجمه و تمام مراحل مربوط به چاپ کتاب توسط انتشارات سروش انجام‌شده و آماده نشر است و ان‌شاءالله تا پایان ماه جاری یعنی بهمن امسال کتاب چاپ می‌شود.

با وجود تبرئه شدن، آزار پلیس ایتالیا به پایان نرسیده است

دادگاه ایتالیا خردادماه گذشته شمارا پس از گذشت 8 سال از تمام اتهامات واهی و پوشالی که در آن زمان به شما نسبت داده‌شده بود تبرئه کرد. آیا با تبرئه شدن کامل شما برخورد پلیس‌ها با شما کمتر شده است؟

متأسفانه خیر! البته من دیگر به این نوع برخوردها که از یک کنترل عادی بسیار فراتر می‌رود عادت کرده‌ام. من در تمام سال‌هایی که در ایتالیا زندگی می‌کنم به‌عنوان یک خبرنگار ایرانی همواره موردتوجه و کنترل ویژه بوده‌ام و هیچ‌وقت اعتراض هم نکردم، چون بالاخره وظیفه پلیس هر کشور است که اتباع خارجی را کنترل کند اما در خصوص بنده برخی اوقات غیرعادی است.

شاید جالب باشد برای مثال عرض کنم، در یک سال گذشته که متأسفانه مادر و برادر خود را ازدست‌داده‌ام دو بار به ایران سفر کرده‌ام. پلیس ایتالیا هر دو بار در زمان بازگشتم به رُم من را پس از شناسایی در گیشه کنترل پاسپورت در مقابل دیگر مسافران از صف خارج کرد و برای بیش از دو ساعت در دفتر پلیس فرودگاه بازداشت و مورد بازجویی قرارداد و متعاقباً پس از کنترل چمدانم به من اجازه خارج شدن از فرودگاه را داد. در زمان بازداشتم حتی به من اجازه تماس تلفنی هم نمی‌دهند البته من در هر دو مورد به خاطر اینکه در ایران جنجال به پا نشود خبر بازداشتم را حتی به همکارانم در صداوسیما هم اطلاع ندادم تا منتشر نشود.

بازداشت خبرنگاران صداوسیما بخشی از پروژه فشار همه‌جانبه غرب علیه کشور

تصور می‌کنید دلیل این نوع رفتار در غرب با شما یا خانم هاشمی چیست؟

قبل از هر چیز اجازه بدهید خرسندی عمیق خودم را از آزادی و بازگشت خانم مرضیه هاشمی، همکار گرامی و پرتلاش شبکه پرس تی وی به ایران که توسط پلیس آمریکا به‌صورت غیرقانونی دستگیر و بازداشت‌شده بود ابراز کنم. شاید بتوان این‌گونه رفتارها را در مجموعه بزرگ‌تر فشارهای همه‌جانبه غرب علیه کشورمان توصیف کرد. من فکر می‌کنم کشورهای غربی از هیچ فرصتی برای این‌که ما را تحت‌فشار قرار بدهند فروگزار نمی‌کنند و درواقع با بهانه‌های مختلف سعی می‌کنند علیه جمهوری اسلامی ایران سیاه‌نمایی کنند. این سیاه نمایی با استفاده از حربه‌های مختلف انجام می‌شود که مسئله حقوق بشر و یا دستگیری خبرنگاران رسانه ملی ازجمله آن‌هاست.

تلاش مذبوحانه طرفداران صهیونیست‌ها در ایتالیا هنوز ادامه دارد

در همین رابطه خوب است به مورد جدیدی که در مورد خودم اخیراً در ایتالیا پیش‌آمده اشاره‌کنم. چندی پیش یک سناتور ایتالیایی از حزب "به‌پیش ایتالیا" که ریاست آن با سیلویو برلوسکنی نخست‌وزیر اسبق ایتالیاست علیه این‌جانب به‌عنوان خبرنگار صداوسیما اقدامی عجیب انجام داد. این سناتور که روابط بسیار نزدیکی با صهیونیست‌ها و همچنین گروهک منافقین و به‌ویژه سرکرده آنها دارد با ارائه طرح سؤالی از موئاورو میلانزی، وزیر امور خارجه ایتالیا خواست تا با حضور در پارلمان این کشور علت حمایت این وزارتخانه را از "جایزه بین‌المللی خبرنگاری و ادبی مارتسانو" که در سپتامبر گذشته (آخر شهریورماه) به این‌جانب به‌عنوان خبرنگار خبرگزاری صداوسیما در ایتالیا اعطا شد را توضیح دهد. این جایزه برجسته توسط هیئت داوری متشکل از خبرنگاران، استادان دانشگاه، هنرمندان و سیاستمداران به 11 خبرنگار و نویسنده ایتالیایی و خارجی اعطاء شده بود. این سناتور ایتالیایی در طرح سؤال خود با انتقاد شدید از اعطای این جایزه به خبرنگار صداوسیما در رم و بیان این مسئله که معصومی نژاد به‌دفعات توسط پلیس ایتالیا بازداشت‌شده است، خواستار آن شده بود که این وزارتخانه دیگر از چنین جایزه‌هایی حمایت نکند که البته تلاش‌های مذبوحانه وی به نتیجه‌ای نرسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها