جام جم آنلاین گزارش می‌دهد؛

گوشت؛ بودن یا نبودن مسئله این است

رئیس اتحادیه دامداران ایران در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

«واسطه‌ها» ؛ عامل اصلی گرانی گوشت / شرط کاهش 20 الی 30 درصدی قیمت گوشت

حالا که با معضل افزایش بی‌رویه قیمت گوشت روبرو هستیم چه باید کرد و چه راهکارهایی باید ارائه داد؟ این راهکارها در ظاهر ساده به نظر می‌رسند اما واقعیت این است که عملی کردن آنها هماهنگی همه‌جانبه دستگاه‌های مربوطه را می‌طلبد.
کد خبر: ۱۱۸۹۷۱۲
«واسطه‌ها» ؛ عامل اصلی گرانی گوشت / شرط کاهش 20 الی 30 درصدی قیمت گوشت

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ حسین نعمتی رییس هیئت‌مدیره اتحادیه دامداران در رابطه با افزایش قیمت گوشت که به دلایلی همانند قاچاق دام است به جام جم آنلاین گفت: ما نمایندگان تولیدکنندگان هستیم و وظیفه‌داریم دام را تولید و پروار کنیم. مسائلی همانند قاچاق دام چندان به ما ارتباط پیدا نمی‌کند اما در این رابطه چیزهای مختلفی شنیده‎ایم. با توجه به نوسانات ارز دام گران‌تر خریده می‌شود و این منجر به قاچاق دادم شده است.

نعمتی افزود: اکنون در کشور توانایی تولید 90 درصد گوشت قرمز موردنیاز کشور موجود است و با این پتانسیلی که داریم حتی می‌توانیم همان 10 درصد باقی‌مانده را در همین کشور تولید کنیم تا از واردات بی‌نیاز شویم. البته این موضوع وقتی شدنی است که قاچاق صورت نگیرد.

وی عنوان کرد: من بعید می‌دانم مسئله قاچاق نسبت به دو ماه پیش بیشتر شده باشد. ارگان‌های مختلف نظارت خود را بیشتر کرده‌اند. البته زمانی که در حال حل کردن یک مشکل هستیم اتفاقات دیگری می‌افتد و مشکلات بیشتر می‌شود.

رئیس اتحادیه دامداران ایران و مدیرعامل اتحادیه دامداران استان قزوین در ادامه گفت: در استان قزوین جابجایی دام را ممنوع کرده‌اند تا هیچ دامداری نتواند گاو، گوساله و گوسفند خود را حمل کند و این درست نیست. قزوین یکی از استان‌های مرکزی کشور است و یک گاو دار در دام خود گاوهای مریض و یا مولد دارد و گاهی اوقات ناچار به جابجایی آن است. از سویی ظرفیت برخی از گاوداری‌ها به دلیل زادوولد بیشتر می‌شود و به همین دلیل گاو دار مجبور است بخشی از گاوهای خود را بفروشد این در حالی است که او در قزوین اجازه جابجایی ندارد.

نعمتی گفت: ممنوعیت جابجایی دام بیشتر خود به معضل تبدیل می‌شود. درواقع راهکار درستی انتخاب‌نشده است.

وی بیان داشت: در استان‌های مرزی نظارت باید بیشتر شود و حمایت‌های جدیدی صورت بگیرد. نظارت‌ها باعث می‌شود تا قاچاق کمتر صورت بگیرد. وزارت صنعت و معدن و وزارت جهاد کشاورزی مسئول جلوگیری از قاچاق نیستند. وزارت جهاد کشاورزی نیز مسئولیت حمایت از تولیدکنندگان و رفع‌ورجوع کردن مشکلات مربوط به تولید را دارد. البته برنامه‌ریزی بهتری در این موارد باید وجود داشته باشد و مدیریت باید بهتر باشد. تأمین مواد اولیه که در دامداری‌ها موردنیاز است با برنامه‌ریزی این دو ارگان راحت‌تر در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت. با این رویه تولید بالاتر خواهد رفت.

این مقام مسئول بابیان اینکه واردات دام و فرآورده‌های گوشتی وجود دارد یادآور شد: مشکلات بانکی و ارزی آن‌قدر زیاد شده است که جابجایی‌ها سخت شده است و مواد اولیه خیلی سخت به دست دامداران می‌رسد. وزارت صنعت و معدن که بیشتر در بحث توزیع فعالیت دارد می‌تواند بهتر عمل کند. بقیه ارگان‌ها نیز باید نظارت بیشتری داشته باشند و هماهنگی بیشتری داشته باشند تا اگر قاچاقی می‌خواهد صورت بگیرد جلوی آن را بگیرند.

نعمتی خاطرنشان کرد: موضوع بسیار مهمی که باید موردتوجه قرار بگیرد این است که مبلغ گوشت کیلویی 100 یا 110 هزار تومان واقعاً به دست دامدار نمی‌رسد. درواقع موضوع کشتار، خرید و توزیع با روش بهتری در داخل کشور باید انجام شود. اکنون گوساله زنده کیلویی 23، 24 هزار تومان قیمت دارد و نباید باقیمت گوشت کیلویی 100 هزار تومان دست مردم برسد. این قیمت درواقع دست واسطه‌هاست و آنها هستند که باعث افزایش قیمت گوشت شده‌اند. درواقع پولی که از جیب مصرف‌کننده خارج می‌شود وارد جیب تولیدکننده نمی‌شود. این نکات بسیار مهم است و باید به آن توجه شود.

رئیس اتحادیه دامداران ایران گفت: اگر به این وضعیت توجه و بسیاری از مسائل همانند حذف واسطه‌ها رعایت شود قیمت گوشت 20 الی 30 درصد کاهش می‌یابد.

حسین نعمتی در پایان گفت: اگر نظارت بر کشتار و توزیع بیشتر شود قطعاً با کاهش قیمت روبرو خواهیم شد. چیزی که مشخص به نظر می‌رسد این است که قیمت گوشت در شرایط کنونی به‌هیچ‌عنوان نباید این رقم باشد. گوشت خوب گوساله در بالاترین قیمت باید حول‌وحوش 70 هزار تومان باشد نه 100 هزار تومان. با نظارت می‌توان قیمت را تغییر داد. آنچه بازار ارائه می‌دهد قیمت درستی نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها