استاندار کرمانشاه با اشاره به اهمیت و جایگاه استاندارد در جامعه گفت: در زلزله بزرگ سال گذشته کرمانشاه اگر در ساخت ساختمان‌ها استانداردهای لازم رعایت شده بود، خسارت زلزله به نصف کاهش می‌یافت.
کد خبر: ۱۱۸۸۹۴۳
ساختمان‌ها استاندارد بود ، خسارت زلزله کرمانشاه به نصف می‌رسید

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، هوشنگ بازوند در جلسه شورای استاندارد استان که امروز (۱۰ بهمن) با حضور رئیس سازمان ملی استاندارد برگزار شد، با اشاره به اهمیت موضوع استاندارد، گفت: اگر به دنبال استقلال کشور، اعتمادسازی و سلامت روحی و روانی مردم هستیم، باید استاندارد را به فرهنگ عمومی جامعه تبدیل کنیم.

وی با اشاره به قرارگیری ایران در میان ۱۰ کشور بلاخیز جهان، گفت: تجربه نشان داده اگر استاندارد به وظایف خود به خوبی عمل کند، خسارات بلایای طبیعی به شدت کاهش می‌یابد.

بازوند به زلزله بزرگ سال گذشته استان اشاره کرد و افزود: چنانچه حتی ۶۰ درصد استاندارد در ساخت و سازهای این مناطق رعایت می‌شد، خسارات وارده تا ۵۰ درصد کاهش می‌یافت که متأسفانه در این میان ساختمان‌های دولتی و بیمارستان‌ها هم آزمون خوبی پس ندادند و دچار خسارت شدند.

استاندار کرمانشاه افزود: متأسفانه شاهد بودیم در برخی بخش‌های برخی ساختمان‌ها به جای بتن از یونولیت استفاده شده بود!

بازوند به زلزله ۶.۴ ریشتری اخیر استان هم اشاره کرد و افزود: این زلزله هم نشان داد اگر استاندارد به خوبی رعایت شود و نظارت درست صورت گیرد، خسارت‌ها به حداقل می‌رسد و شاهد بودیم در این زلزله چون واحدها با نظارت درست و رعایت استانداردها نوسازی شده بودند، حتی یک واحد هم آسیب ندید، در حالیکه چند سال پیش زلزله‌ای با این قدرت در ورزقان موجب تخریب ۲۲ هزار واحد مسکونی شد و ۳۰۰ نفر در این حادثه جان باختند.

استاندار کرمانشاه تصریح کرد: معتقدیم زلزله استان فرصت خوبی است تا بتوانیم ویرایش جدید آئین نامه ۲۸۰۰ ایمنی ساختمان‌ها در برابر زلزله را انجام دهیم و امیدواریم سازمان ملی استاندارد در این زمینه همکاری کند.

وی افزود: در بحث ساخت و ساز مناطق زلزله زده نیازمند تقویت آزمایشگاه‌های استاندارد هستیم.

بازوند در ادامه از مرز به عنوان فرصتی مطلوب و ویژه در شرایط تحریم یاد کرد و افزود: امروز اگر روی صادراتمان نظارت دقیق داشته باشیم می‌توانیم بازار خوبی در خارج از مرزها برای خودمان رقم بزنیم و این امر می‌طلبد که کالای استاندارد به آن طرف مرز صادرکنیم.

وی افزود: در این زمینه باید رابطه خوبی میان استاندارد و تولیدکننده وجود داشته باشد تا اعتمادسازی کامل صورت گیرد.

وی با اشاره به پیش بینی صادرات ۲.۵ میلیارد دلار کالا تا پایان سال از مرزهای استان، گفت: روند مطلوب انجام این حجم صادرات نیازمند حضور استاندارد و تجهیزات است که امیدواریم سازمان ملی استاندارد، استان را در امر تجهیزات و آزمایشگاه‌های استاندارد یاری کند.

بازوند همچنین با اشاره به لزوم نظارت بر بازار نیز گفت: مردم توقع دارند بر بازار کنترل داشته باشیم و لازمه آن این است که کالای استاندارد وارد بازار شود و باید دقت ویژه ای در این زمینه داشته باشیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها