معاونت توانبخشی بهزیستی کشور به جام جم آنلاین گفت:

در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و توان‌بخشی در منطقه پیشتاز هستیم

معاونت توان‌بخشی بهزیستی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین از تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان به‌عنوان نقطه عطفی در رسیدگی به مشکلات معلولین یادکرد.
کد خبر: ۱۱۸۴۶۰۵
در زمینه ارائه خدمات اجتماعی و توان‌بخشی در منطقه پیشتاز هستیم

دکتر نحوی نژاد هدف از تشکیل این سازمان را حمایت از معلولین کشور دانست و گفت: در سال 1355 با ادغام دو وزارتخانه رفاه اجتماعی و بهداری، وزارت بهداری و بهزیستی تشکیل شد که درنهایت یک سال پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی به همت دکتر فیاض بخش سازمان بهزیستی تشکیل شد.

وی در ادامه روند شکل‌گیری سازمان بهزیستی را این‌چنین برشمرد که طی سال 1358 سازمان ملی رفاه خانواده ایران، سازمان بهزیستی و آموزشی کودکان و نوجوانان، انجمن ملی حمایت کودکان، جمعیت حمایت از اطفال بی‏سرپرست، انجمن حمایت از معلولین، سازمان ملی رفاه ناشنوایان ایران، سازمان ملی بهزیستی ناشنوایان ایران، واحد حمایت از خانواده‌های بی‌سرپرست سازمان خدمات اجتماعی سابق، سازمان ملی رفاه نابینایان، کلیه مراکز رفاه خانواده در سطح کشور وابسته به سازمان رفاه و ارشاد خانواده (سازمان زنان سابق) در وزارت بهداری و بهزیستی ادغام شدند و در اوایل سال 1359، سازمان بهزیستی کشور به شکل کنونی توسط دکتر فیاض بخش شکل گرفت.

این مقام مسئول تصریح کرد: پس از انقلاب اسلامی شاهد دستاوردهای چشمگیری در سازمان بهزیستی بوده‌ایم؛ به‌عنوان‌مثال در بخش توان‌بخشی، ارائه خدمات توان‌بخشی مبتنی بر جامعه یکی از موفق آمیزترین برنامه‌های توان‌بخشی را تجربه کرده‌ایم که در آن تمامی افراد دارای معلولیت روستایی مورد شناسایی قرارگرفته و از خدمات توان‌بخشی بهره‌مند شده‌اند.

وی به جام جم آنلاین گفت: یکی دیگر از موفقیت‌های حاصل‌شده؛ ارائه خدمات توان‌بخشی از طریق مراکز غیردولتی با پرداخت یارانه و تحت نظارت سازمان بوده است و در حال حاضر بیش از 2300 مرکز ارائه خدمات توان‌بخشی مراقبتی، آموزشی و توان‌بخشی روزانه و شبانه‌روزی در کشور به بیش از 115000 نفر از افراد دارای معلولیت خدمات ارائه می‌دهند.

به گفته نحوی نژاد در تأمین وسایل کمک توان‌بخشی افراد دارای معلولیت ازنظر کمی و کیفی و بهره‌مندی از فن‌آوری‌های نوین بسیار موفق بوده‌ایم. تشکیل ستادهای مناسب‌سازی کشوری و شورای ملی سالمندان از دیگر دستاوردهای سازمان در حوزه توان‌بخشی بوده است که توانسته است مشارکت اکثر دستگاه‌های اجرایی را برای مناسب‌سازی فضاهای فیزیکی، خودرو، محیط کار و منازل افراد دارای معلولیت جلب نماید.

وی درباره دستاوردهای قانونی نیز به جام جم آنلاین گفت: یکی از مهم‌ترین دستاوردها تصویب قانون جامع حمایت از حقوق معلولان در سال 1383 توسط مجلس شورای اسلامی بوده که ایران را هم‌سطح کشورهای توسعه‌یافته در زمینه بسترسازی قانونی برای افراد دارای معلولیت قرارداد.

این مقام مسئول تأکید کرد: خوشبختانه این قانون تحت عنوان قانون حمایت از معلولان سال گذشته بازنگری و توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و ابلاغ‌شده است. در سال جاری و سال آتی تمامی تلاش‌ها در راستای اجرایی شدن این قانون قرار داشته و دارد.

وی تصریح کرد: همچنین تصویب قانون کنوانسیون حقوق افراد دارای معلولیت یکی دیگر از دستاوردهای سازمان بوده است. از دیگر خدمات می‌توان به ارائه خدمات اجتماع‌محور و خانواده محور همچون ارائه خدمات توان‌بخشی و مراقبتی در منزل به معلولان و سالمندان و تشکیل خانه‌های کوچک افراد دارای معلولیت اشاره نمود.

نحوی نژاد آموزش افراد تحت پوشش را یکی از مهم‌ترین اهداف معاونت امور توان‌بخشی خواند و گفت: فعالیت‌های آموزشی بسیاری در حوزه معاونت امور توان‌بخشی در سال‌های اخیر انجام‌شده است. در فعالیت توان‌بخشی مبتنی بر جامعه حدود 430 هزار نفر از معلولان روستایی در برنامه‌های آموزشی مختلف قرارگرفته‌اند.

به گفته وی در حال حاضر برای ارتقا سطح تحصیلی افراد داری معلولیت به تعداد 44480 نفر هزینه کمک‌آموزشی پرداخت می‌شود. هزینه تحصیل تمامی دانشجویانی که دارای معلولیت هستند توسط سازمان پرداخت می‌شود و تعداد 32981 نفر از افراد دارای معلولیت آموزش پذیر در مراکز آموزش و توان‌بخشی روزانه خدمات دریافت می‌دارند. همچنین در بخش توان‌بخشی حرفه‌ای بیش از 18000 نفر تحت آموزش حرفه‌ای و شغلی قرار دارند. برنامه‌های آموزشی جز لاینفک تمامی برنامه‌های توان‌بخشی ازجمله برنامه‌های مختلف توانمندسازی افراد دارای معلولیت است.

معاون توان‌بخشی سازمان بهزیستی ادامه داد :در این سازمان بیش از 1400000 نفر از افراد دارای معلولیت و گروه‌های تحت پوشش معاونت امور اجتماعی از حمایت‌های آموزشی برخوردار می‌باشند. تابه‌حال بیش از 30000 نفر توانسته‌اند از با کمک سازمان بهزیستی کشور خانه‌دار شوند. همچنین کم هزینه‌هایی برای پرداخت ودیعه و اجاره مسکن به‌صورت پرداخت‌های موردی وجود دارد.

نحوی نژاد در پایان تأکید کرد؛ بی‌تردید در سال‌های گذشته با سرعت زیادی به سمت استانداردهای جهانی پیشرفته‌ایم و در منطقه در ارائه خدمات اجتماعی و توان‌بخشی اول هستیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها