سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان اعلام کرد؛

آمادگی ایران برای غنی سازی ۱۹۰ هزار سو

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: اگر اراده شود سه تا چهار روز، غنی سازی ۲۰ درصدی را آغاز می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۸۴۴۵۰
رئیس سازمان انرژی اتمی: غنی سازی ۲۰ درصدی را ۴ روزه برمی​گردانیم

به گزارش جام جم آنلاین، علی اکبر صالحی در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما درباره عمل نکردن اروپایی‌ها به تعهدات برجام در قبال کشورمان و تمهیدات لازم برای بازگشت پذیری هسته‌ای در صورت نیاز هشدار داد: اگر بخواهیم می‌توانیم حجم و درجه غنی سازی خود را «فوری» افزایش دهیم.

وی افزود: البته برگشت به قبل، تعبیر درستی نیست، این یعنی چیزی را از دست داده باشیم و بخواهیم آن را بازگردانیم، اما هیچ چیز را از دست نداده ایم بلکه برخی محدودیت‌ها را پذیرفته ایم که اثری بر صنعت هسته‌ای ما ندارد، زیرا همچنان به غنی سازی ادامه می‌دهیم؛ با این تفاوت که در گذشته ۴ یا ۲۰ درصد غنی سازی می‌کردیم اکنون به ۳ و ۶۷ صدم درصد رسیده است و پذیرفتیم که تا زمان معین، غنی سازی ۲۰ درصد متوقف شود.

صالحی گفت: اکنون به غنی سازی ۲۰ درصد نیاز نداریم، زیرا به اندازه چند سال، ذخیره اورانیوم غنی شده ۲۰ درصدی داریم و اگر تولیدی هم داشته باشیم باید آن را ذخیره کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: این که غربی‌ها می‌گویند جلوی غنی سازی ۲۰ درصدی ما را تا ۱۰، ۱۲ سال گرفته اند برای آن است که چیزی برای گفتن به مردمشان داشته باشند ​والا ما ذخیره اورانیوم ۲۰ درصدی به اندازه کافی داریم و توان بالقوه برای بازگشت را نیز نگه داشته ایم.

وی، داشتن حجم مشخصی از اورانیوم غنی شده را یکی از تعهدات برجامی ایران دانست و تاکید کرد: البته این نیز محدودیت نیست، زیرا اگر اراده کنیم می‌توانیم محدودیت ۳۰۰ کیلوگرم را برداریم. اکنون درحدی فعالیت می‌کنیم که به حجم ۳۰۰ کیلوگرم نرسیم، اما اگر از برجام خارج شویم می‌توانیم از این حجم بالاتر برویم و از آن برای تبدیل به سوخت لازم برای رآکتور اراک استفاده کنیم.

صالحی افزود: ما به اندازه‌ای ذخیره اورانیوم غنی شده نگه می‌داریم که نیاز‌های کشور را تامین کند پس این موضوع نیز محدودیت محسوب نمی‌شود

رئیس سازمان انرژی اتمی، تولید نکردن فلز اورانیوم را از دیگر محدودیت‌های پذیرفته شده برجام دانست و گفت: البته قبل از برجام نیز این فلز را تولید نمی‌کردیم؛ در عین حال این محدودیت نیز برای زمان مشخصی است.

وی با بیان این که اکنون نیازی به تولید فلز اورانیوم نداریم تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران توان بالقوه تولید فلز اورانیوم را دارد چنانکه ۱۵ سال پیش اعلام کرد که این فلز را در حد آزمایشگاهی تولید کرده است. ما کارخانه تولید فلز اورانیوم نداشته ایم، اما اگر بخواهیم می‌توانیم مقدمات ساخت این کارخانه نیز ایجاد کنیم.

صالحی، محدودیت دیگر برجام را مربوط به رآکتور آب سنگین اراک دانست و افزود: برخی درباره رآکتور اراک طوری صحبت می‌کنند که افکار عمومی تصور می‌کند این رآکتور کار می‌کرده است در حالی که هنوز راه اندازی نشده بود و تا رسیدن به مرحله نهایی، کار زیادی داشت.

وی با رد ادعای بتن ریزی در این رآکتور تصریح کرد: هرچه می‌گوییم فقط در برخی لوله‌های آن بتن ریخته شده است، برخی با انتشار عکس‌های فوتوشاپی، چاله رآکتور را پر از سیمان نشان می‌دهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی با اشاره به فرایند مدرن سازی رآکتور آب سنگین اراک گفت:طراحی رآکتور قدیمی مربوط به ۵۰ تا ۶۰ سال پیش روسیه بود، اما اکنون در حال مدرن شدن و بهینه سازی است تا کارآمدی آن افزایش یابد و بتواند تولیدات متنوع بیشتری داشته باشد.

صالحی افزود: در واقع هیچ یک از این محدودیت‌ها، محدودیت نیست، زیرا همه بالقوه در اختیار ماست و اگر بخواهیم می‌توانیم حجم و درجه غنی سازی را فوری افزایش دهیم.

وی در پایان اظهار داشت: یگانه تفاوت وضع کنونی با قبل از برجام این است که اکنون در حال ساخت دو نیروگاه هسته‌ای جدید مانند نیروگاه بوشهر هستیم که قبل از برجام وجود نداشت، اما پس از برجام توانستیم با برقراری روابط علمی با اروپا، امکانات علمی زیادی کسب کنیم درحالی که در گذشته هیچ همکاری علمی با ما نداشتند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها