در گفت‌وگوی تفصیلی با جام‌جم آنلاین مطرح شد:

کارنامه 40 ساله انقلاب از زبان وزیر سابق نفت و تلفن

سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

قابلیت پیشرفت‌های بعد از انقلاب حوزه دارو برای تبدیل‌شدن به الگوی توسعه کشور

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار کرد: شاید بتوان بسیاری از پیشرفت‌های بعد از انقلاب حوزه دارو را به‌عنوان مدل در دیگر حوزه‌های صنعتی کشور برای توسعه استفاده کرد.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۹۹
قابلیت پیشرفت‌های بعد از انقلاب حوزه دارو برای تبدیل‌شدن به الگوی توسعه کشور

کیانوش جهان پور سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای حوزه پزشکی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی بابیان اینکه قبل از انقلاب در حوزه دارو مدیریتی در زیرمجموعه وزارت بهداری وقت وجود داشت اظهار کرد: در سال‌های بعد از انقلاب آرام‌آرام این مدیریت به اداره کل و بعدازآن به معاونت غذا و دارو و نهایتاً در 8 سال اخیر به سازمان غذا و دارو تغییر شکل داده است.

جهان پور بابیان اینکه کشور در حوزه دارو و غذا نسبت به قبل از انقلاب تحولات چشمگیری داشته است خاطرنشان کرد: در حوزه دارو باوجوداینکه قبل از انقلاب شاید حداکثر 25 درصد از نیاز داروئی کشور توسط شرکت‌های چندملیتی تولید فقط در داخل بسته‌بندی می‌شد امروز در آستانه 40 سالگی انقلاب ما بیش از 97 درصد از نیاز داروئی موردنیاز کشور را در داخل تولید می‌کنیم.

وی در ادامه ازجمله اتفاقات دیگر در حوزه دارو را در مورد آموزش داروسازی دانست خاطرنشان کرد: درحالی‌که ابتدای انقلاب شاید تعداد دانشکده‌های داروسازی به‌اندازه تعداد انگشتان یکدست بود ولی امروز می‌توانیم بگوییم که 22 دانشکده فعال داروسازی در کشور وجود دارد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو ادامه داد: درحالی‌که قبل از انقلاب در خصوص مواد اولیه ‌دارو به‌جز مواد ساده‌ای مانند الکل و شکر که ماده خاصی نیست در کشور تولید نمی‌شد امروز بیش از 67 درصد از مواد اولیه و مؤثره موردنیاز تولید دارو در کشور تولید می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در بازه زمانی قبل از انقلاب توانسته‌ایم تعداد داروسازهای کشور را به حداقل 23 داروساز در هر 100 هزار نفر جمعیت برسانیم خاطرنشان کرد: قسمتی از این‌ افراد توسط همین دانشکده‌هایی که بعد از انقلاب احداث‌شده تربیت‌شده‌اند.

جهان پور بابیان اینکه در حوزه بسته‌بندی دارو امروز نزدیک 100 درصد نیاز صنعت بسته‌بندی دارویی را تقریباً در خود کشور انجام می‌دهیم اظهار کرد: این در صورتی است که در اوایل انقلاب تولیدات بسته‌بندی کشور به تعداد بسیار محدود و حداکثر دریکی دو مورد برای تولید ظروف شیشه‌ای شربت‌های دارویی خلاصه می‌شد.

وی با تأکید براین که قبل از انقلاب تولید داروئی به معنای واقعی وجود نداشت و بیشتر درزمینهٔ بسته‌بندی و مراحل نهایی زنجیره تولید حضور داشتیم که براین اساس اصلاً در میان تولیدکنندگان جهانی دارو محسوب نمی‌شدیم خاطرنشان کرد: باوجوداینکه قبل از انقلاب فقط بین 15 الی 25 درصد داروهای موردنیاز کشور فقط در ایران بسته‌بندی می‌شد الآن ما 97 درصد داروی موردنیاز را در داخل تولید می‌کنیم و رتبه اول منطقه و همچنین دهم تولیدکنندگان بزرگ دارو دنیا هستیم.

سخنگوی سازمان غذا و دارو همچنین با اشاره به ورود کشور به عرصه داروهای با فنّاوری بالا خاطرنشان کرد: امروز یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان داروهای با فنّاوری بالا، داروهای بایوسیمیلار و داروهای نانو تکدر دنیا هستیم که اتفاق بزرگی است.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه بعد از انقلاب در حوزه غذا هم تحولات چشمگیری در کشور داشته‌ایم خاطرنشان کرد: فرآورده‌های غذایی یکی از صنایعی است که در چند دهه اخیر رشد چشمگیری داشته و یکی از حوزه‌های خوب صادراتی کشور ازلحاظ کمی، کیفی و فرآورده‌های غذایی تولید داخل است.

جهان پور با اشاره به رشد چشمگیر کشور در حوزه نظارت بر فرآورده‌های غذایی، آشامیدنی، آرایشی، بهداشتی و تجهیزات پزشکی کشور خاطرنشان کرد: سازوکارهای نظارتی و همچنین سازوکارهایی که برای ارتقای ایمنی و سلامت فرآورده‌های غذایی اعم از تولیدی و وارداتی در سازمان غذا و دارو اعمال‌شده تقریباً مسبوق به سابقه نیست و متعلق به 4 دهه اخیر است.

وی بابیان اینکه حوزه غذا و دارو بخصوص در بخش دارو جز افتخارات نظام اسلامی است اظهار کرد: بر همین اساس شاید بتوان بسیاری از پیشرفت‌های بعد از انقلاب حوزه دارو را به‌عنوان مدل در دیگر حوزه‌های صنعتی کشور برای توسعه استفاده کرد.

سخنگوی سازمان غذا و دارو بابیان اینکه تقریباً استانداردهای ما در حوزه نظارت بر دارو، غذا، تجهیزات پزشکی و وسایل آرایشی جزء بالاترین استانداردهای دنیاست خاطرنشان کرد: در حوزه فرآوری‌های غذایی هم استانداردهای ما ازجمله در مورد برنج یا نظارت‌ بر محصولات تراریخته از استانداردهای اتحادیه اروپا هم سخت‌گیرانه‌تر است.

وی با تأکید براین که با گسترش آزمایشگاه‌های سازمان غذا و دارو و آزمایشگاه‌های همکار در حوزه نظارت بر فرآورده‌های سلامت‌محور تقریباً جز برترین کشورها منطقه هستیم خاطرنشان کرد: ایران یکی از سالم‌ترین بازارهای فرآورده‌های غذایی و دارویی دنیا را دارد.

جهان پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص قاچاق دارو بابیان اینکه در همه دنیا و حتی اروپا حداقل 10 درصد میانگین بازار در اختیار داروهای قاچاق است خاطرنشان کرد: این عدد در ایران حداکثر 2 درصد است که به دلیل نظارت و همکاری‌های بین بخشی در این حوزه اتفاق افتاده است.

وی در بخش پایانی این گفت‌وگو برنامه آینده سازمان غذا و دارو را ارتقا کیفی تولیدات به لحاظ ایمنی و سلامت دانست و خاطرنشان کرد: سازمان به دنبال این است که بتواند با ارتقا استانداردها برند ساخت ایران را چه در حوزه دارو و چه در سایر فرآورده‌های سلامت‌محور در سطح جهانی مطرح کند و همچنین ان‌شاءالله تولید ماده اولیه موردنیاز حوزه دارو را حداقل به عدد 80 درصد و تولید دارو را به عدد 99 درصد برساند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها