فوق تخصص گوارش و کبد در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد:

اعزام به خارج برای ساده‌ترین بیماری‌های گوارشی؛ شیوه معمول قبل از انقلاب

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

با ادامه حکومت شاه کشور در حد 40 سال قبل می‌ماند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تأکید کرد: اگر همان روند قبل از انقلاب اکنون ادامه پیدا می‌کرد هنوز فاصله بین فقیر و غنی، شهری و روستایی، سطح فنّاوری و دانش، تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان ما مانند قبل بود و هرچند ممکن بود تغییراتی اتفاق بیافتد ولی این تغییرات به سطح فعلی نمی‌رسید.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۵۱
با ادامه حکومت شاه کشور در حد 40 سال قبل می‌ماند

یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص دستاوردهای اقتصادی کشور در طول 40 سال انقلاب اسلامی با تأکید براین که کشور در طی این 40 سال در حوزه‌های مختلف مانند علوم، استقلال، وضعیت منطقه‌ای و غیره پیشرفت‌های بسیاری زیادی داشته است خاطرنشان کرد: حوزه اقتصادی هم یکی دیگر از بخش‌هایی است که شاهد پیشرفت بسیار زیاد کشور نسبت قبل از انقلاب هستیم.

آل‌اسحاق با تأکید براین که وضعیت فعلی کشور با گذشته اصلاً قابل قیاس نیست خاطرنشان کرد: ازنظر اقتصادی در حوزه سرمایه انسانی که مهم‌ترین شاخص اقتصاد است مثلاً تعداد دانشجویان گذشته با تعداد دانشجویان و فارغ‌التحصیلان الآن اصلاً قابل قیاس نیست.

وی بابیان اینکه ازنظر سوادآموزی در زمان قبل از انقلاب حدود 70 الی 80 درصد مردم کشور بی‌سواد بودند خاطرنشان کرد: الآن نزدیک 100 درصد مردم باسواد هستند و بزرگ‌ترین میزان توسعه سوادآموزی را در منطقه و حتی جهان دار هستیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اهمیت افزایش تعداد فارغ‌التحصیلان و دانشگاه‌ها کشور در شاخص توسعه نیروی انسانی خاطرنشان کرد: در خصوص تعداد مهندسان و افراد تحصیل‌کرده در رشته‌های مهندسی و فنی در منطقه اول و در جهان در جایگاه سوم هستیم.

وی با تأکید براین که در حوزه رفاه اجتماعی هم شرایط امروز قابل قیاس با گذشته نیست بابیان اینکه در طول 40 سال گذشته جامعه روستای ما از چیزی نزدیک به 60 درصد به 40 درصد رسیده است خاطرنشان کرد: متأسفانه در جامعه روستایی ما وضعیت اقتصادی به شکلی بود که انسان‌ها با حیوانات خود به یک‌شکل زندگی می‌کردند.

آل‌اسحاق در خصوص وضعیت سلامتی و بهداشت کشور در قبل از انقلاب با اشاره به اینکه در آن زمان حدود 5 هزار پزشک از بنگلادش وارد کرده بودند اظهار کرد: این را مقایسه کنید با شرایط فعلی که یکی از مشکلات دکترهای بیکار و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی اضافه بر نیاز ما در حوزه پزشکی هستند.

وی بابیان اینکه کشور در خصوص توسعه دانش نیروی انسانی با تأکید بر پیشرفت کشور در رابطه با تحقیقات، مطالعات و تعداد مقالات علمی و نوآوری‌ها خاطرنشان کرد: ما اکنون از دانش روز برخورداریم و در بعضی از رشته‌ها حتی در لبه‌های علم هستیم که این شرایط اصلاً قابل قیاس با گذشته نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق حوزه امور زیربنایی و سرمایه‌گذاری‌های انجام‌شده را یکی دیگر از نقاط قوت کشور نسبت به گذشته دانست و اظهار کرد: امروز وارد هر شهری که می‌شوید چندین شهرک صنعتی مملو از ماشین‌آلات نسل جدید شاهد خواهید بود که در کنار تأمین امور زیربنایی مانند آب، برق، جاده، بندر، اتوبان، فرودگاه‌ها، راه‌آهن و تمام اموری که مربوط به توسعه سرمایه‌گذاری است در حال فعالیت هستند.

وی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه واحدهای صنعتی و همچنین واحدهای تأمین‌کننده نیازهای اولیه مانند نیروگاه‌ها، پالایشگاه‌ها، فولاد، سیمان و غیره خاطرنشان کرد: الآن به‌طور مثال ظرفیت تولید سیمان کشور به 80 میلیون تن رسیده که با مازاد تولید روبر هستیم.

آل‌اسحاق در خصوص پیشرفت‌های فولادسازی کشور خاطرنشان کرد: در شرایطی که قبل از انقلاب مجموعاً 2 میلیون تن فولاد تولید می‌کردیم الآن به ظرفیت بیش از 50 میلیون تن رسیده‌ایم و 24 میلیون تن هم سالانه محصول تولید می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از این گفت‌وگو با تأکید براین که با توجه به پتانسیل کشور ازنظر منابع طبیعی، جغرافیایی، سابقه تاریخی، استعداد نیروی انسانی، ذخایر نفت و گاز و غیره متأسفانه آن چیزی که باید باشد نیست خاطرنشان کرد: هرچند کارنامه کشور در حوزه اقتصادی به‌خوبی آن چیزی که در حوزه‌های نظامی، امنیتی، سیاسی و علمی داشتیم نیست بااین‌حال همین شرایط با گذشته قابل قیاس نیست.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با تأکید براین که اگر روند قبل از انقلاب در کشور ادامه پیدا می‌کرد اکنون همان چیزی که ظرف 40 سال قبل از انقلاب اتفاق افتاده بود را شاهد بودیم اظهار کرد: اگر قرار بود با 40 سال قبل از انقلاب شرایط را قیاس کنیم در آن زمان هم در دنیا پیشرفت اتفاق می‌افتاد ولی ما باوجود پیشرفت‌هایی که در دنیا وجود داشت به کجا رسیده بودیم و از منابع نفت و گاز برای رفاه جامعه چه استفاده‌ای می‌شد؟

وی بابیان اینکه در دوران قبل از انقلاب وظیفه ما سوخت‌رسانی به دنیا بود اظهار کرد: در آن زمان نفت خود را استخراج می‌کردیم و مجانی به قیمتی که از ما می‌خواستند می‌فروختیم و بعد هم پول‌هایی که به دست می‌آمد را صرف جهت‌گیری‌هایی که به ما دیکته شده بود می‌کردیم.

آل‌اسحاق نبود استقلال اقتصادی را یکی از مهم‌ترین مسائل در زمان قبل از انقلاب دانست و خاطرنشان کرد: یک‌زمانی بر اساس مدیریت اقتصادی چیزی که می‌خواهیم برنامه‌ریزی می‌کنیم و یک‌زمانی هم کس دیگری برای ما برنامه‌ریزی می‌کند.

وی با تأکید براین که این نداشتن استقلال بر رفاه مردم هم تأثیرگذار است خاطرنشان کرد: مثلاً در مورد اینکه در مسئله خودکفایی چه مقدار اجازه تولید داشته باشیم، چه مقدار از سرنوشت اقتصادی ما در دست خودمان باشد، ازنظر سرمایه‌گذاری، جهت‌گیری‌ها و استفاده از فنّاوری‌های روز چه مقدار از بیرون به ما دیکته شود و چه مقدار ما در جهت اهداف جهانی استکبار یا منافع خودکار کنیم همگی مسائلی است که به استقلال کشور مربوط است.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق تأکید کرد: اگر همان روند قبل از انقلاب اکنون ادامه پیدا می‌کرد هنوز فاصله بین فقیر و غنی، شهری و روستایی، سطح فنّاوری و دانش، تعداد دانشجویان و دانش‌آموزان ما مانند قبل بود و هرچند ممکن بود تغییراتی اتفاق بیافتد ولی این تغییرات به سطح فعلی نمی‌رسید.

وی در ادامه با این اینکه ظرف 40 سال گذشته به دلایل متعدد مانند محدودیت‌های بین‌المللی، تشت تئوری‌ها، اعتقادات، الگوهای اقتصادی و غیره هنوز نتوانسته‌ایم از منابع خود آن‌طور که باید استفاده کنیم و سطح رفاه جامعه را با توجه به آورده‌های ما به حد مطلوب برسانیم خاطرنشان کرد: اینکه اکنون 5 میلیون فارغ‌التحصیل داریم و نیروهای بارورشده ما معطل هستند نشان می‌دهد هنوز نتوانسته‌ایم از مجموعه دارایی‌ها و برنامه‌ریزی‌هایی که انجام دادیم به شکل بهینه استفاده کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها