ایران کشوری است غنی از سرمایه‌ها و ثروت ملی و فرهنگ و پیشینه‌ای غنی که نخبگان و دانشمندان بزرگی از این خاک برخاسته و گنجینه‌ای از دانش و علم و بالندگی است. انقلاب اسلامی را باید سرآغاز تحولات بزرگ و بنیادین در ایران، منطقه، جهان اسلام و سایر نقاط جهان دانست.
کد خبر: ۱۱۸۲۶۵۶
استقلال و امنیت غذایی زیرسایه انقلاب اسلامی

جام جم آنلاین - پیشرفت‌هایی که ایران در طول 40 سال از انقلاب شکوهمند اسلامی در حوزه‌های مختلف صنعت به‌ویژه صنعت غذا داشته بسیار درخور توجه، تحسین و پراهمیت است، چون موضوع امنیت غذایی کشورمان درسایه آن تأمین‌شده است.

این در حالی است که امنیت غذایی مهم‌ترین مفهومی است که جامعه جهانی بشدت به تمرکز بر روی آن نیاز دارد و ایران در طول سال‌های پس از انقلاب به پیشرفتی چشمگیر در حوزه امنیت غذایی دست‌یافته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد رژیم پهلوی در دهه ۴۰ شمسی (دهه ۶۰ میلادی) با استراتژی نادرست خود که تحت عنوان اصلاحات ارضی از آن یاد ‌می‌شد، باعث بیمار شدن اقتصاد ایران شده بود و نشانه‌های این بیماری در عرصه‌های مختلف اقتصاد به‌وضوح ‌مشاهده می‌شد که شاهد مثال واقعی آن‌هم میزان وابستگی غذایی ایران به واردات بود.

قبل از انقلاب به دلیل نابودی کشاورزی سنتی ایران، بسیاری از نیازمندی‌های روزانه مردم از قبیل مرغ از فرانسه، گوشت از استرالیا، تخم‌مرغ از رژیم صهیونیستی، سیب از لبنان، مواد لبنی از دانمارک و ... وارد می‌شد و بر همین اساس رژیم گذشته تنها قادر بود غذای 33 روز را در داخل تهیه کند. اکنون با توجه به 2 برابر شدن جمعیت، کشور می‌تواند غذای 300 روز را در داخل تهیه نماید و با روندهای موجود در آینده به 100 درصد خواهد رسید.

اما با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی اگرچه از همان روزهای اول کارشکنی‌های مختلف در بخش‌های اقتصادی و غیراقتصادی ایران از سوی دشمنان شکل‌گرفته بود توسعه پایدار کشاورزی، افزایش بهره‌وری با کاهش ضایعات محصولات کشاورزی، بهبود تولید و متعادل کردن مصرف، تقویت زیرساخت‌های کشاورزی، اصلاح سیستم‌های آبیاری و توجه به صنایع تبدیلی و ایجاد فضاهای مدرن کشاورزی در دستور کار قرار گرفت.

به‌این‌ترتیب طی یک دوره مشخص که البته زیاد هم به طول نیانجامید ایران نه‌تنها خوراک خود را تأمین کرد بلکه به‌عنوان صادرکننده‌‌ غذا در سطح جهان شناخته شد.

بطور کلی محصولات باکیفیت کشورمان امروز در بازار بسیاری از کشورهای جهان می‌درخشد و درزمینهٔ صادرات رشد چشم‌گیر و قابل‌ملاحظه‌ای داشته‌ایم و این نشانه رشد کیفیت و مطابقت محصولات ایرانی با استانداردهای جهانی است.

از سوی دیگر صنایع تبدیلی در سال‌های پس از انقلاب رشد و توسعه چشم‌گیری داشته است. توان مهندسان و نخبگان ایرانی در طراحی و ساخت بسیاری ماشین‌آلات از دیگر دستاوردهای میهن عزیزمان در طول این سال‌هاست. درحالی‌که پیش از انقلاب اغلب مواد اولیه، محصولات غذایی و ماشین‌آلات و مواد و تجهیزات بسته‌بندی وارداتی بود امروزه در تولید و دستیابی به بسیاری از این مواد و تجهیزات به خودکفایی رسیده‌ایم و کمتر نیاز به واردات داریم.

دکتر مهدی کریمی تفرشی/ رئیس هیات مدیره خانه صنعت، معدن وتجارت جوانان تهران،

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها