اداره کل میراث فرهنگی فارس درباره فرو ریختن بازار وکیل توضیحاتی ارائه داد.
کد خبر: ۱۱۸۱۷۲۹
توضیحات اداره کل میراث فرهنگی فارس در خصوص فروریختن بازار وکیل

به گزارش جام جم آنلاین از باشگاه خبرنگاران جوان ، ‌پیرو انتشار گزارشی با عنوان «بازار وکیل فرو می‌ریزد؟» اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس توضیحاتی ارائه کرد.

در توضیحات اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس آمده است؛ این اداره کل با وجود کمبود اعتبار، از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون ۳ میلیارد ریال صرف سبک‌سازی و بهسازی پشت بام بازار وکیل کرده که تمام مستندات آن نیز موجود است.

بر این اساس، همچنین با توجه به عایق سازی سنگین پشت بام این بازار در دوران‌های گذشته، ۷۰ درصد سقف بازار وکیل شمالی در سال ۱۳۹۷، سبک سازی و ترک‌های آن ترمیم و در نهایت ایزوگام و آجر فرش شده است. کف‌سازی این بازار نیز در سال جاری از سوی شهرداری شیراز انجام شده است.

مطرح کردن تخریب بازار وکیل از سوی برخی اعضای شورای شهر شیراز کلی گویی است و این مجموعه به هیچ عنوان در حال تخریب نیست. از سویی کمک‌خواهی اعضای شورای اسلامی شهر شیراز برای بهبود وضعیت بازار وکیل شمالی از رییس جمهوری بدان معنی است که دولت به طور ویژه به این مساله ورود پیدا کند، در صورتی که دولت تاکنون سهم خود را در این زمینه انجام داده است.

در واقع لازم است کسبه بازار وکیل و فعالان این بازار نیز برای بهسازی و مرمت این مجموعه مشارکت داشته باشند و سهم خود را بپردازند. بازار وکیل، محلی عمومی است و قانون مشخص کرده که برای بهسازی آن ۸۰ درصد بازاریان و ۲۰ درصد دولت مشارکت داشته باشند. بازاریان شیراز متاسفانه مشارکت مناسب و کافی برای بهسازی این بنا ندارند، در حالی که بازار‌های تاریخی زیادی در کشور نظیر بازار تبریز وجود دارد که بازاریان در مرمت و بهسازی آن به خوبی مشارکت کرده‌اند.

در شرایط موجود کسبه بازار وکیل سهم زیادی برای ترمیم و بهسازی این بنا هزینه نمی‌کنند؛ بیشتر تقاضا‌ها درباره ترمیم و مرمت بازار وکیل از دولت می‌شود، در حالی که دولت به سهم خود را ایفا کرده و در آینده نیز ایفا خواهد کرد. بسیاری در شیراز برای انجام این کار تنها از دولت و میراث فرهنگی توقع دارند. در صورتی که دولت تکلیف خود را در این مورد انجام داده و همواره بازار وکیل جزو اولویت‌ها بوده است.

بدون شک اصناف و بازاریانی که در هر منطقه از کلانشهر شیراز فروشگاه یا مرکز تجاری دارند با هزینه خود اقدام به ترمیم و بهسازی آن می‌کنند، در صورتی که کسبه بازار وکیل به دلیل تاریخی بودن این مکان از مزایای ویژه‌تری نسبت به سایر بازاریان شیراز استفاده می‌کنند و مرمت و بهسازی این بازار از اعتبارات شهرداری و میراث فرهنگی برخوردار می‌شود، با این حال کسبه بازار وکیل از پرداخت سهم خود ممانعت می‌کنند.

بر اساس اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس، تاکید می‌شود بهسازی بازار وکیل هر ساله در دستور کار میراث فرهنگی قرار داشته و برای سال آینده نیز برنامه‌ریزی جامعی جهت ادامه روند ترمیم و بهسازی این مکان تاریخی در نظر گرفته شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها