رئیس بنیاد بیماری‌های نادر در گفت‌و‌‌گو با جام جم آنلاین:

از بی‌توجهی قبل انقلاب تا استانداردهای بالاتر از سطح جهانی در جمهوری اسلامی

مشاور رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

بعد از انقلاب سفر در خانواده‌های ایرانی فراگیر شد

مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه گفت: بعد از انقلاب سفر به‌عنوان یک موضوع جدی در هر خانه و خانواده مطرح شد و حتی طبقات متوسط و ضعیف هم با کمک خیرین، دولت یا دیگر انواع تأمین مالی توانایی سفر را پیدا کردند.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۲۱
بعد از انقلاب سفر در خانواده‌های ایرانی فراگیر شد

ابوذر ندیمی مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین در خصوص شرایط گردشگری کشور در دوران قبل و بعد از انقلاب بابیان اینکه پیش از انقلاب گردشگری مردم در حوزه زیارتی و سیاحتی داخلی و خارجی به ابعاد کوچک و خانوادگی محدود بود خاطرنشان کرد: بخش دیگری از سفرهای افراد در آن زمان مربوط به سفرهای مهاجرتی می‌شد.

ندیمی با اشاره به اینکه دامنه سفرهای داخلی دوران قبل از انقلاب با توجه به محدودیت‌های مالی، حمل‌و‌نقلی و تبلیغاتی بسیار محدود بود و کمی به اطراف دریای شمال و بخشی از امکان تاریخی محدود می‌شد خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب سفر به‌عنوان یک موضوع جدی در هر خانه و خانواده مطرح شد و حتی طبقات متوسط و ضعیف هم با کمک خیرین، دولت یا دیگر انواع تأمین مالی توانایی سفر را پیدا کردند.

ریاست سابق فراکسیون گردشگری و صنایع‌دستی مجلس تأکید کرد: بعد از انقلاب با افزایش ترددهایی که به جهت تأمین زیرساخت‌ها، تبلیغات مؤثر و همچنین تأمین مالی‌هایی که به دلیل توسعه کشور شکل‌گرفته بود موضوع گردشگری تبدیل به یک فرصت اقتصادی در کشور شد و اکنون واقعیتی کتمان‌ناپذیر در هر منزلی است.

وی خاطرنشان کرد: در سال‌های بعد از انقلاب ایران‌گردی و همچنین جهانگردی به دلیل استفاده از منابع ارزی که درگذشته ارزان ارزیابی می‌شد در کنار سفرهای زیارتی مانند حج، عتبات عالیات، اماکن مقدسه سوریه و غیره حجم قابل‌توجهی از سفرهای خارجی را شکل داد.

مشاور رئیس سازمان برنامه‌وبودجه در ادامه بابیان اینکه در مورد سفرهای داخل کشور ترددهای میلیونی میان شهرهای شمالی یا بعضی از استان‌های دیگر مانند اصفهان، شیراز و حتی مناطق آزادی که علاوه بر قشم و کیش ایجادشده طی این سال‌ها انجام می‌شود خاطرنشان کرد: همین‌طور سفرهای خارجی به کشورهای همسایه بخصوص با توجه به تغییراتی که در نظام حکومتی آنها در حوزه آسیای میانه و آن‌سوی خزر اتفاق افتاد یا به کشورهای دیگر مانند امارات و ترکیه غیره انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در واقعیت سفر، خرید، رفت‌وآمد و مسائل دیگر در طی این سال‌ها به لیست مخارج خانواده‌های ایرانی افزوده‌شده خاطرنشان کرد: این در حالی است که درگذشته ازآنجایی‌که به‌هیچ‌وجه این تعداد خودرو در میان خانوارها وجود نداشت سفر به‌عنوان بخشی از ضروریات زندگی شناخته نمی‌شد.

ندیمی در بخش دیگری از این گفت‌وگو در خصوص وضعیت حضور گردشگران خارجی در کشور خاطرنشان کرد: باید بپذیریم با توجه به مشکلاتی مانند جنگ و تحریم که در سال‌های بعد از انقلاب وجود داشت دستاوردهای قابل‌اعتنایی را درمجموع 40 سال به دست آوردیم و به تعبیر دیگر اگر جنگ و تحریم نبود در مورد این موضوع تبدیل به یک هاب منطقه‌ای می‌شدیم.

وی تأکید کرد: هرچند جنگ و تحریم اثر خود را بر روی جذب گردشگر خارجی داشته است بااین‌حال با توجه به سطح تردد‌های بین‌المللی که از طرف خارجی در کشور وجود دارد و همچنین موضوعیت گردشگری تاریخی یا طبیعی در کنار فرصت‌هایی که در مناطق آزاد و بدون روادید وجود داشت تعداد گردشگران افزایش پیداکرده است.

ریاست سابق فراکسیون گردشگری و صنایع‌دستی مجلس بابیان اینکه باید قبول کنیم دو مانع جنگ و تحریم در کنار موانع دیگری مانند نقل‌وانتقال پولی و بانکی مانع شده تا به اهداف موردنظر خود در حوزه گردشگری برسیم خاطرنشان کرد: بااین‌حال واقعیت‌ها این است که به دلیل افزایش گردشگران از جهات مختلف با فرصت‌های زیادی روبرو هستیم.

وی بابیان اینکه بعد از انقلاب حجم تبلیغات علیه ایران ازیک‌طرف و محدودیت‌های قانونی غربی‌ها از طرف دیگر در حوزه گردشگری وجود داشته است خاطرنشان کرد: تبلیغات رسانه‌ای دشمنان به سرکردگی غرب و مخصوصاً با حمایت همه‌جانبه صهیونیست‌ها، تصور مردم دنیا نسبت به کشور را تغییر داد و متأسفانه به شکلی شده است که تصور می‌کنند در ایران انواع ناامنی‌ها وجود دارد، تصوری که با هر سفر آنها به ایران متفاوت می‌شود.

ندیمی در ادامه با اشاره به اینکه دشمنان ازنظر قانونی در مورد پروازها یا اصل تردد به ایران محدودیت‌هایی را ایجاد کرد‌ه‌اند خاطرنشان کرد: این محدودیت‌ها موجب شد تا بخش عمده‌ای از سفرهایی که می‌توانست به ایران انجام شود موردتردید قرار گیرد.

وی در پایان با اشاره به اینکه دشمنان از جهات تبلیغی، قانونی و تحریمی سعی کرده‌اند موضوع ورود گردشگران به کشور را با مشکل روبرو کنند خاطرنشان کرد: اینکه افراد بعد از سفر به ایران به مشکل برمی‌خورند واقعیت دارد و این دشمنی عجیب و بسیار نگران‌کننده‌ای است که غرب در مورد شهروندان خود در پیش‌گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها