رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

جاهایی که قبل انقلاب درمانگاه‌ هم نداشتیم، امروز بیمارستان دارند

یک کارشناس امور گردشگری به جام جم آنلاین:

توسعه گردشگری؛ برنامه ای هدفمند و تدریجی

پس از انقلاب اسلامی ایران یکی از مهم‌ترین مباحث مربوط به کنترل و مدیریت گردشگری بود. پس‌ازآن وقوع جنگ تحمیلی عراق علیه ایران توسعه این صنعت را متوقف کرد اما تحولات بعدی این صنعت در سال‎های بعد نمودار شد. بر اساس گفته کارشناسان ،توسعه گردشگری در چهل سال بعد از انقلاب روندی رو به رشد و تدریجی را پشت سر گذاشته است.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۲۰
توسعه گردشگری؛ برنامه ای هدفمند و تدریجی

به گزارش جام جم آنلاین، اکنون گردشگری و تمامی توابع و زیرمجموعه‌هایش به‌عنوان یکی از مهم‎ترین صنایع در ایران شناخته می‎شوند. در اینباره برنامه‎های بسیار زیادی مطرح شد و به مرحله اجرا رسید که به رشد درآمدهای حاصل از گردشگری کمک شایانی کرد.

مسعود نجف زاده کارشناس امور گردشگری دراین‌باره به جام جم آنلاین گفت: توسعه گردشگری در ایران و صنعت جذب توریسم را ازلحاظ زمانی (و نه زیرشاخه‌هایش) می‎توان به دسته‌بندی‌های متعددی تقسیم کرد. ما با یک بازه زمانی بعد از انقلاب مواجه هستیم، یعنی سال‌های ابتدایی انقلاب. در این بازه زمانی، این صنعت همانند آنچه قبل از انقلاب وجود داشت موردتوجه نبود و طبیعتاً درآمدی برای کشور به همراه نداشت اما این رویه بی‎توجهی خیلی زود از بین رفت هرچند به‌سرعت مشکل دیگری پدیدار شد.

وی افزود: صنعت گردشگری ما می‌توانست در اوایل دهه 60 هجری شمسی توسعه همه‌جانبه خود را آغاز کند اما جنگ تحمیلی نه‌تنها توسعه این صنعت که سایر حوزه‎های دیگر را تحت تأثیر قرارداد و باعث تعویق در پروژه‌های مختلف شد. درواقع جنگ تحمیلی توسعه همه‌جانبه تمام زیرشاخه‌های گردشگری را با وقفه مواجه کرد اما پس از با تحولات متعدد و شگرفی روبرو شد.

نجف زاده عنوان کرد: یکی از شاخه‎های بسیار مهم توسعه گردشگری در ایران به مبحث مذهب برمی‎گردد. ما از این مبحث به‌خوبی می‎توانیم جذب توریسم انجام دهیم و این کار به‌خوبی در سالیان گذشته انجام‌شده است.

این کارشناس امور گردشگری مذهبی در ادامه گفت: برای جذب توریسم در امور گردشگری مذهبی، زیرساخت کافی نیست، باید به‌تمامی جوانب توجه داشت. یک شهر به‌صرف داشتن یک مرکز ، بقعه و امام‎زاده تاریخی نمی‌تواند جذب توریست کند. برنامه‌ریزی‌های مدونی در رابطه با این موضوع باید وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: می‎توانم به جرات بگویم گردشگری مذهبی یکی از مهم‌ترین شاخه‌های این صنعت در ایران به شمار می‌رود و کارنامه موفقیت‌آمیزی داشته است. کشور ایران با توجه به همسویی بافرهنگ دینی و اسلامی بستر گسترده‌ای برای جذب توریسم مذهبی دارد.

نجف زاده خاطرنشان کرد: پس از انقلاب ما دستاوردهای بسیار بیشتری درزمینهٔ جذب توریست مذهبی داشتیم. این روند تدریجی و رو به رشد بود و بخش مهمی از درآمدهای صنعت گردشگری در ایران به این شاخه مربوط می‌شود. در این زمینه ما با برخورداری از زیرساخت‌های لازم، برنامه‌ریزی هدفمند و فراهم آوردن سایر امکانات ویژه به جذب بیشتر توریست دامن زدیم.

وی بیان داشت: در کل کشور ۵ هزار و ۸۰۰ بقعه متبرکه به‌عنوان آرامگاه‌های امام‌زاده‎گان ثبت‌شده است که از این تعداد یک هزار و ۲۰۰ بقعه به دلیل حائز شرایط معماری˓ فرهنگی و تاریخی بودن˓ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

این کارشناس امور گردشگری گفت: در حال حاضر اصلی‎ترین کانون تمرکز گردشگری مذهبی در شهر مشهد و سپس قم وجود دارد و امکانات اقامتی نیز به همین تناسب توزیع‌شده است. بر پایه این کانون مذهبی شرایط و امکانات تفریحی و تجاری دیگری در این شهرها به وجود آمده است.

نجف زاده ادامه داد: در خصوص اماکن مقدس مسیحیان نیز تمرکز متوجه دو استان آذربایجان غربی و شرقی است و اماکن مقدس زرتشتیان نیز در مرکز ایران در محدوده یزد˓ اصفهان˓ فارس واقع‌شده‌اند.اما در مورد بقاع متبرکه امام زاده‌گان باید گفت˓ پس از دو شهر مشهد و قم باید متوجه استان فارس بود.

وی در پایان گفت: برای توسعه بیشتر گردشگری در امور مذهبی هنوز اقداماتی لازم است. باید توجه به امکانات تفریحی ، اقامتی و اقتصادی شهرهای توریست‌پذیر بیشتر شود. شاخه مذهبی گردشگری این ظرفیت را دارد تا درآمدهای سرشار و بیشتری را نصیب اقتصاد کشور کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها