سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین ؛

پیشرفت‎های زمینه‎های زیرساختی و فناوری کشور در 40 سال اخیر قابل‌تقدیر است

40 سال از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می‎گذرد. در شرایطی به سالگرد انقلاب نزدیک می‌شویم کشور هم‌اکنون درگیر تحریم‌هایی است که به‌شدت بر روی مسائل اقتصادی کشور تاثیرگذاشته است. درواقع این 40 سال با تحریم‌های اقتصادی همراه بوده است. کشور این تحریم‌ها را چگونه پشت سر گذاشت؟
کد خبر: ۱۱۸۱۶۱۳
پیشرفت‎های زمینه‎های زیرساختی و فناوری کشور در 40 سال اخیر قابل‌تقدیر است

به گزارش جام جم آنلاین ، مشخص است که اقتصاد هر کشوری با مسئله تحریم دستخوش تغییر و تحول می‌شود. اقتصاد ایران باوجود همه تلاش‌ها و پویش‌ها گاهی اوقات تحت تأثیر منفی قرار گرفت.

محمدمهدی مفتح سخنگوی کمیسیون برنامه‌وبودجه مجلس در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: در این 4 دهه پس از انقلاب اسلامی نشیب و فرازهای زیادی را تجربه کردیم. این فراز و نشیب‎ها روی مسائل اقتصادی کشور بسیار تأثیر گذاشت. ما هشت سال دفاع مقدس را هم از سر گذراندیم و با تحریم مواجه بودیم. فروش نفت ما هم نوسان‎های زیادی داشت این در حالی است که بودجه و درآمدهای اقتصادی ما به نفت اتکا دارد. درصد این اتکا بالا بوده است و ما تلاش کردیم این اتکا را کاهش بدهیم.

مفتح عنوان کرد: ما در طی این چهار دهه باید برای اصلاح ساختار اقتصادی کشور تلاش ‌کردیم. برنامه‌های کلی خوبی در این رابطه داشتیم و داریم. سیاست‌های کلی که مقام معظم رهبری در حوزه سیاست مقاومتی بیان کردند یک‌راه حل روشنی است برای اینکه بتوانیم بر آن مبنا اصلاح نظام اقتصادی را انجام بدهیم.

وی ادامه داد: خصوصی‌سازی نیز یکی دیگر از کارهای مهمی بود که باید انجام می‌شد. با این روش دولت کوچک می‌شد و بخش عمده کارهای اقتصادی دست مردم می‌افتاد. متأسفانه این برنامه هم نتیجه مثبتی به همراه نداشت و خوب نبود.

این مقام مسئول تأکید کرد: قانون‌گذاری ما نسبتاً خوب است و اگر ایرادی دارد باید برطرف شود. در چارچوب کلی، ما قانون خوبی داریم اما در عمل و اجرا اهدافی که باید از خصوصی‌سازی حاصل می‌شد به نتیجه‌ای نرسید.

مفتح اذعان داشت: ما در رابطه با یکسان‌سازی نرخ ارز ابتدا باید اصلاح ساختار اقتصادی کشور را انجام می‎دادیم. هزینه این اقتصاد را در چهل سال اخیر پرداخت کردیم ولی آن‌چنان‌که باید نتیجه نگرفتیم.

مفتح اذعان داشت: در بحث خودکفایی در حوزه‎های مختلف ما دستاوردهایی هم داشته‎ایم. در بحث نانو و یا هوافضا و البته موضوعات دیگری مانند دانشگاه‎ها، تربیت پزشک ، صنعت دارو .. نقاط مثبت زیادی را شاهد بوده‌ایم. درواقع در تاریخ 40 ساله از وقوع انقلاب تاکنون نکات بسیار مثبتی ثبت‌شده است.

این مقام مسئول گفت: در رابطه با زیرساخت‎ها باید بگویم قبل از انقلاب بسیاری از شهرها برق نداشتند. روستاها که اصلاً از برق برخوردار نبودند. بسیاری از نقاط کشور جاده و آب آشامیدنی نداشتند اما الآن کمتر روستایی در کشور وجود دارد که از برق بی‌بهره باشد. بهسازی روستاها پس از انقلاب در دستور کار قرار گرفت و توجه به مناطق محروم نیز یک اولویت بود.

محمدمهدی مفتح در پایان گفت: اکنون در حوزه راه اتفاقات بسیار خوبی افتاده و رشد واقعاً مشهود است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها