مسیر ریلی اندیمشک -دورود چند دهه پس از راه‌اندازی هنوز در برخی توقفگاه‌ها، ایستگاه و سکوی استاندارد ندارد

اندیمشک بدون توقف!

رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جام جم آنلاین،

ایران، قطب خدمات درمانی خاورمیانه پس از انقلاب

خدمات درمانی در ایران طی چهار دهه پس از گذشت انقلاب بسیار پیشرفت کرده است. موقعیت و شرایط خدمات درمانی در ایران به‌گونه‌ای است که حالا به مقصدی برای درمان بیماران خارجی تبدیل‌شده درصورتی‌که درگذشته چنین رویه‌ای وجود نداشت.
کد خبر: ۱۱۸۱۵۳۹
ایران، قطب خدمات درمانی خاورمیانه پس از انقلاب

به گزارش جام جم آنلاین ، ایران اکنون به قطب ارائه خدمات درمانی در منطقه خاورمیانه پس از انقلاب تبدیل‌شده است. درواقع یکی از ثمرات انقلاب ایجاد تحول در وضعیت بهداشتی و درمانی کشور بود.

دکتر حسن راشکی رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت و مدیر بخش بین‎الملل بیمارستان مصطفی خمینی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین درباره تحولات پزشکی و درمانی و موضوع «گردشگری سلامت» ایران عنوان کرد: موضوع درمان ، موضوعی به شمار می‌رود که از دیرباز مسئله مهمی برای همه جوامع به شمار می‌رفته است. درگذشته بسیاری از بیماران برای گرفتن خدمات درمانی به دنبال کشورهای توسعه‌یافته بودند و هزینه‌های بسیار زیادی هم می‌کردند تا به یک کشور اروپایی و یا آمریکا بروند و یک عمل جراحی انجام بدهند.

راشکی گفت: این باعث می‎شد بسیاری از بیماران خانه وزندگی خود را به فروش بگذارند و پول فروش را به‌صورت ارز دربیاورند تا برای درمان خارج از کشور بروند.

رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت افزود: ما حتی کمیسیونی به نام کمیسیون اعزام بیماران در وزارت بهداشت تشکیل دادیم، این کمیسیون هنوز هم وجود دارد. این کمیسیون از دیرباز پرونده بیماران را بررسی می‌کرد و به آنها ارز یارانه‌ای می‌داد تا برای درمان به کشورهای مختلف خارجی بروند.

مدیر بخش بین‎الملل بیمارستان مصطفی خمینی در ادامه گفت: نه‌تنها در ایران که برای بسیاری از کشورهای جهان از قبل چنین رویه‌ای وجود داشته و هنوز هم شاهد آن هستیم. بحث درمان همیشه مسئله مهمی برای کشورهای مختلف است.

وی اضافه کرد: این موضوع فرصتی را برای برخی از کشورهای درحال‌توسعه ایجاد کرده است تا خدمات درمانی را در کشور خودشان توسعه بدهند. خدمات درمانی برخی از کشورها همچنان در مقایسه با کشورهای پیشرفته ارزان‌تر است.این باعث می‌شود علاوه بر اینکه مردمان همان کشور در سرزمین خودشان مورد معالجه قرار می‌گرفتند و ارز هم خارج نمی‎شود، مردمان کشورهای توسعه‌یافته نیز به دلیل خدمات ارزان‌تر راهی کشورهای درحال‌توسعه می‌شدند.

راشکی بیان داشت: از این کشورها می‌توان به ترکیه ، برزیل، هند، تایلند، سنگاپور و ... نام برد. این کشورها به‌طور میانگین سالیانه 5 تا 6 میلیارد دلار بابت پذیرش بیمار خارجی درآمد دارند. کشور ما هم از این مقوله مستثنی نیست.

این کارشناس امور گردشگری سلامت تأکید کرد: ایران همواره پس از انقلاب به دنبال این بوده که شرایط و فرصت‌هایی مشابه این رویه را ایجاد کند، به‌ویژه اینکه اعتماد به پزشکان ایرانی در کشورهای اطراف ما بالاست و البته قیمت خدمات درمانی در ایران در مقایسه با کشورهای دیگر ارزان‌تر است. این موضوع فرصتی را ایجاد کرد تا مردمان کشورهای منطقه بتوانند از این خدمات ما استفاده کنند.

رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت اذعان داشت: در طی دهه گذشته روی این موضوع فکر شده است اما باید بگویم همین موضوع به تهدید تبدیل شد چون یک برنامه‌ریزی مشخص در این زمینه وجود نداشت.

رئیس سابق اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد: مردم کشورهای منطقه مثل عراق و آذربایجان برای دریافت خدمات درمانی به ایران می‎آمدند. متأسفانه به‌واسطه حضور دلال‎ها، خدمات نامناسب به آنها ارائه می‎شد و ناراضی از کشور ما می‎رفتند. خدمات مناسب پزشکی که می‎توانست در کشور ما صورت بگیرد به دلیل همان دلال‌ها از بین رفت.

راشکی یادآور شد: این باعث شد تا ما از این فرصت استفاده نکنیم و حتی تبدیل به یک تهدید هم برای ما بشود و این صحبت‌ها مطرح شود که ایران مقصد مناسبی برای خدمات درمانی نیست.

وی خاطرنشان کرد: اما این وضعیت پایدار نبود. برای رفع این مشکل برنامه‌ریزی دقیق‌تری صورت گرفت و من به‌عنوان نخستین رئیس اداره گردشگری سلامت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با گروهی شروع کردیم به ایجاد ساختار سازی و هدفمند کردن این موضوع.

کارشناس امور گردشگری سلامتی ادامه داد: در مراکز درمانی استانداردی تعریف شد به نام استاندارد IPD. این استاندارد به معنای مراکز دارای صلاحیت درمانی پذیرش بیماران خارجی است. صلاحیت IPD در قالب یک دستورالعمل تعریف شد و مجوز از سوی وزارت بهداشت و درمان به بیمارستان‌هایی که متقاضی پذیرش بیماران خارجی هستند ، صادر می‌شود.

راشکی گفت: تا آنجایی که اطلاع دارم 135 بیمارستان در کشور این مجوز را دریافت کرده‌اند و استانداردها را در بیمارستان خودشان ایجاد کرده‎اند تا بتوانند بیماران خارجی را پذیرش کنند.

راشکی اذعان داشت: در حال حاضر ورود بیماران خارجی به ایران هدفمندتر شده است و رشد بیشتری را شاهد بودیم. این رشد به شکل بیشتری درآمده و اکنون میزان پذیرش بیماران خارجی افزایش‌یافته است. البته همچنان باید توجه بیشتری به این موضوع به عمل بیاوریم و نیازمند ساختارهای بیشتری هستیم. سرمایه‎گذاری بخش خصوصی در این بخش نیز یک ضرورت است.

دکتر حسن راشکی در پایان گفت: کشور ما این پتانسیل را دارد که حداقل سالی 3 تا 4 میلیارد دلار از این صنعت درآمد داشته باشد.در شرایطی که کشور با تحریم‌های اقتصادی مواجه است باید به دنبال راه‌هایی برای دور زدن این تحریم‌ها باشیم. از سویی نیازمند دلار به‌صورت نقدی هستیم. یکی از فرصت‌هایی که می‌تواند دلار را به‌صورت نقدی وارد ایران کند آن‌هم بدون اینکه مجبور باشیم چیزی را دور بزنیم همین صنعت گردشگری سلامت است.

خیلی از بیماران خارجی به‌صورت نقدی هزینه‌های درمان خود را به‌صورت ارز می‌پردازند و از این ره‌آورد می‌توانیم درآمد خوبی داشته باشیم. از این فرصت باید به‌خوبی استفاده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها