کارشناس مسائل منطقه در گفت‌و‌گو با جام‌جم آنلاین:

شکست در سوریه فلسفه قطعی خروج آمریکا از این کشور است

کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

آمریکا به دنبال بحران‌سازی منطقه‌ای با داعش جدید است

یک کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا بابیان اینکه آمریکایی‌ها و شخص آقای ترامپ به دنبال بحران‌سازی در منطقه به‌وسیله ایجاد جریانات یا حتی داعش جدید هستند خاطرنشان کرد: آن‌ها به این وسیله درصدد هستند تهدیدات آمریکا و متحدان استراتژیک آن یعنی رژیم جعلی صهیونیستی را در منطقه کاهش دهند.
کد خبر: ۱۱۸۰۴۵۸
آمریکا به دنبال بحران‌سازی منطقه‌ای با داعش جدید است

اصغر زارعی کارشناس مسائل منطقه غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص اعلام ایالات‌متحده مبنی بر خروج از سوریه خاطرنشان کرد: بازنگری در راهبردی ایالات‌متحده آمریکا در غرب آسیا مخصوصاً در خصوص سیاست‌های بودجه‌ دفاعی و هزینه بسیار سنگینی که ارتش این کشور در بحران‌های این منطقه داشته است از موضوعاتی چالشی کاخ سفید و شخص آقای ترامپ است.

زارعی بابیان اینکه رویکرد جدید ترامپ مبنی بر خروج نیروهای ارتش آمریکا از سوریه و متعاقب آن کاهش 7 هزارنفری نیروهای ارتش این کشور در افغانستان با یک سلسله چالش‌ و مقاومت‌ها در درون کاخ سفید و مقامات دفاعی این کشور مواجه شد اظهار کرد: آقای جیمز متیس وزیر دفاع دولت آقای ترامپ اولین قربانی این سیاست‌ها بود که استعفا داده و طی دو ماه آینده کاخ سفید را ترک خواهد کرد.

وی با تأکید براینکه روند مخالفت‌ها باسیاست‌های آقای ترامپ بیش‌ازپیش چالشی شده است خاطرنشان کرد: چند فرض در رابطه با این سیاست‌ها محتمل است که یکی از آن‌ها این است که آقای ترامپ سعی دارد با کاهش هزینه‌های کاخ سفید دولت آمریکا در غرب آسیا و افغانستان، وضع اقتصادی مردم آمریکا بر بهبود بخشد و هزینه‌ این دخالت‌ها را بر متحدان منطقه‌ای خود بار کند که نتیجه آن گسترش جنگ‌های نیابتی توسط دولت‌های متحد ایالات متحده در منطقه است.

این کارشناس مسائل منطقه خاطرنشان کرد: فرض دیگر می‌تواند این باشد که آمریکایی‌ها و به‌خصوص شخص ترامپ براین باور رسیده‌اند که عامل اصلی بحران و چالش‌های جدی آن‌ها در غرب آسیا تفکر مقاومت و انقلابی است و شاید به دنبال همین مسئله است که سیاست‌های سخت و نیروهای دفاعی خود را برای فشار بر روی جمهوری اسلامی ایران متمرکز کرده و بر همین اساس شاهد هستیم بعد از گذشت 6 یا 7 ماه غیبت نیروهای آمریکایی‌ در خلیج‌فارس، طی دو روز گذشته ناو هواپیمابر آن‌ها دوباره وارد خلیج‌فارس شده است.

وی یکی دیگر از فرضیه‌های مطرح در خصوص خروج ترامپ از سوریه را جایگزینی قدرت سخت آمریکا باقدرت نرم، ظرفیت‌های منطقه‌ای و بین‌المللی برای فشار بر روی جمهوری اسلامی ایران دانست و خاطرنشان کرد: ممکن است رئیس‌جمهور آمریکا استفاده از ابزار تحریم‌ها در کنار همسو کردن اتحادیه اروپا و دیگر متحدان خود برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران و کاهش نفوذ کشور در غرب آسیا را در دستور کار خود قرار داده باشد.

زارعی بابیان اینکه حتی ممکن است ترامپ بحث سلاح‌های استراتژیک جمهوری اسلامی ایران مانند موشک‌ها را به‌منظور توقف آزمایش‌ و ارتقای سطح آن‌ها در دستور کار قرار دهد اظهار کرد: از طرف دیگر ترامپ بخشی از تمرکز بودجه‌های دفاعی و راهبردی آمریکا را متوجه قدرت فزاینده روسیه، چین و کره خواهد کرد و با توجه به اینکه چینی‌ها و روس‌ها در یک رقابت استراتژیک با آمریکایی‌ها قرار دارند ترامپ سعی خواهد کرد توازن دفاعی و راهبردی را با چین و روسیه حفظ کند.

وی خاطرنشان کرد: از طرف دیگر ترامپ درصدد است با اعمال محدودیت‌هایی بیشتر، تااندازه‌ای تهدیداتی که به دلیل ارتقای موشک‌های و تأسیسات هسته‌ای کره وجود دارد را کنترل کند.

این کارشناس مسائل منطقه بابیان اینکه آقای ترامپ ضمن توجه به راهبردهای کلان آمریکا در غرب آسیا و خاور دور به دنبال اصلاح سیاست‌های مهاجرتی و کاهش هزینه‌های درون این کشور هم هست خاطرنشان کرد: ترامپ با اعمال سیاست‌های مهاجرتی و حتی خروج از بعضی از موافقت‌نامه‌های بین‌المللی مانند نفتا، پاریس و غیره سعی دارد هزینه‌های دولت این کشور را کم کند، براین اساس یک نوع استقلال داخلی در سیاست‌های ایالات‌متحده به‌منظور بهبود وضعیت زندگی شهروندان آمریکایی را در دستور کار قرار داده است.

وی ادامه داد: این سیاست‌های ترامپ حتی متحدان آمریکا را نگران کرده و چالشی برای متحدان سنتی ایالات‌متحده آمریکا در اروپا و غرب آسیا مانند رژیم جعلی صهیونیستی و کشورهای محافظه‌کار طرفدار آمریکا در منطقه در پی داشته است.

زارعی با تأکید براینکه آمریکایی‌ها به دنبال کاهش حضور مستقیم در منطقه و استفاده از جریانات همسو و همراه در یک جنگ نیابتی هستند خاطرنشان کرد: عربستان سعودی بهترین کاندید در این زمینه بوده که در سال‌های اخیر هزینه‌ها را به دوش کشیده است.

وی بابیان اینکه آمریکایی‌ها و شخص آقای ترامپ به دنبال بحران‌سازی در منطقه به‌وسیله ایجاد جریانات یا حتی داعش جدید هستند خاطرنشان کرد: آن‌ها به این وسیله درصدد هستند مانع نفوذ و گسترش نیروها و تفکر مقاومت در منطقه شوند تا تهدیدات آمریکا و متحدان استراتژیک آن یعنی رژیم جعلی صهیونیستی را در منطقه کاهش دهند.

این کارشناس مسائل منطقه در پایان بابیان اینکه در آینده شاهد جریانات افراطی اعمم از کردی یا حتی جریاناتی با تابلو و عناوین جدید قومی و مذهبی در منطقه خواهیم بود خاطرنشان کرد: آقای ترامپ که زمانی در شعارهای انتخاباتی داعش را به آقای اوباما و خانم کلینتون نسبت می‌داد، امروز به دنبال تقویت کردها در شرق سوریه و همین‌طور برخی از جریانات سیاسی در منطقه است و در کنار آن سعی می‌کند از ظرفیت‌های دیپلماتیک مانند تحریم و اعمال فشارهای همه‌جانبه بر کشورهایی ناهم‌سو با ایالات‌متحده استفاده کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها