کد خبر: ۱۱۸۰۴۲۴
نوسان قیمت خودروهای داخلی و کوچک شدن سبد انتخاب خودروها

از همان لحظه تحویل سال ۹۷ گرانی و افزایش روزافزون نرخ دلار به میهمان ویژه سفره‌های ایرانیان تبدیل شد و قیمت خودروهای داخلی را نیز به شدت تحت تاثیر قرارداد. تقریبا از سه ماهه اول سال ۹۷ بود که دیگر حتی تعیین دقیق قیمت خودروی داخلی و خارجی - به دلیل نوسانات ناگهانی- برای دست‌اندرکاران این حوزه نیز به امری غیر ممکن تبدیل شده و گذشت هر روز، نوید قیمتی جدید و افزایش بیش از پیش را به همراه آورد.

حال پس از گذشت دو سوم از سال ۹۷ و با وجود وعده‌های مسئولین در راستای کاهش قیمت‌های بازار خودروهای تولید داخل و وارداتی، اعداد و ارقام تبادل شده در معاملات همچنان غیر قابل باور بوده و قدرت خرید ایرانیان را به شدت پایین آورده است.

قیمت‌ها یک شبه چند برابر شد!

همان‌طور که اشاره شد، قیمت خودروهای داخلی و خارجی پس از تغییرات نرخ دلار به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافته و مشکلات عدیده‌ای را برای خریداران و فعالان حوزه خودروهای تولید داخل و وارداتی به وجود آورد. در سه ماهه اول سال ۹۷ قیمت خودروهایی مانند سایپا ۱۳۱، برلیانس و ساندرو افزایش ناگهانی از ۸ تا ۳۰ میلیون تومان را تجربه کرده و سیر افزایش قیمت همانند ویروسی مرگبار به کل صنعت خودروهای تولید داخل و وارداتی سرایت کرد.

علاوه بر این امر، پس از تغییرات مذکور و افزایش بی‌سابقه قیمت خودروهای داخلی، شکاف میان قیمت خودروهای داخلی در بازار و نمایندگی‌ها نیز به شدت گسترش یافته و به گونه‌ای تعجب برانگیز اختلاف قیمتی بیش از ۱۰ میلیون را برای انواع خودروهای تولید داخل به مشتریان تحمیل کرد. (البته ۱۰ میلیون تومان اختلاف در واقع حداقل میزان ثبت شده در حال حاضر است).

به عنوان مثال شکاف قیمتی موجود میان قیمت کارخانه و بازار برای خودرویی مانند سایپا ۱۳۱، رقمی معادل با ۱۳ میلیون تومان بوده و این اختلاف قیمت در خودرویی چون چانگان CS35 به مرز ۵۶ میلیون تومان رسیده است!

اما خودروسازان داخلی نیز تنها چاره کار را در افزایش قیمت پایه خودروها دیده اند و شرکت ایران خودرو نیز این افزایش قیمت را در پیش فروش جدید محصولات خود لحاظ کرده است.

شصت میلیون تومان پول نقد هم مفت نمی‌ارزد!

پس از نوسانات شدید قیمت ارز و بالا رفتن قیمت خودروهای داخلی، قدرت خرید مردم به شدت پایین آمده و محدوده انتخاب‌هایشان نیز به شکل چشمگیری کاهش یافت. این موضوع باعث شده تا اصلی ترین سوال خریداران خودرو در این شرایط این باشد که با پولم چه خودرویی بخرم؟ یا در واقع چه خودرویی می توانم بخرم؟ در حال حاضر با بودجه‌ای کمتر از ۶۰ میلیون تومان، گزینه‌‌ به خصوصی غیر از سایپا ۱۳۱، تیبا، ساینا، پژو ۴۰۵ GLX معمولی و دوگانه سوز و ام‌وی‌ام 110S در مقابل خریداران مشاهده نمی‌شود.

این در حالی است که پیش از ورود به سه ماهه اول سال ۹۷ قدرت خرید مشتریان با همان بودجه ۶۰ میلیون تومانی بازه‌ای پربارتر از خودروهایی مانند ساندرو، تندر ۹۰، برلیانس، پژو ۲۰۷ یا پژو ۲۰۶ صندوقدار را شامل می‌شد. پژو ۲۰۷ اتومات در اوایل سال ۹۶ با قیمتی معادل ۴۷ میلیون تومان به بازار عرضه شد و در حال حاضر با قیمت ۱۱۵ میلیون تومان در حال فروش است! همین اختلاف ۶۸ میلیونی در بازه‌ زمانی کوتاهی که از سال جاری گذشته‌ است تنها گوشه‌ای از فاجعه سر به فلک کشیدن قیمت‌ خودروهای داخلی را نشان می دهد.

در حال حاضر نحوه قیمت‌گذاری بازار خودروهای تولید داخل به هیچ‌وجه عادلانه و قابل توجیه نبوده و کلیه مبالغ دریافتی از سوی تولیدکنندگان از دور و نزدیک با محصولات ارائه شده هم‌خوانی ندارند. با امید به روزی که خودروهای تولید داخل ارزش قیمت‌های پرداخت شده برایشان را داشته و یا به همان اندازه‌ای که ارزش دارند قیمت‌گذاری شوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها