کارشناس مسائل منطقه در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

آمریکا به دنبال بحران‌سازی منطقه‌ای با داعش جدید است

رئیس جمهور پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا مطرح کرد؛

به سر آمدن دوران دیکته شدن سیاست‌های آمریکا

رئیس جمهور کشورمان گفت: مواضع دولت ترکیه در برابر توطئه تحریم‌های آمریکا علیه ایران مواضعی قاطع و تأثیرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۴۸
به سر آمدن دوران دیکته شدن سیاست‌های آمریکا

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صداوسیما، حسن روحانی پیش از ترک تهران به مقصد آنکارا در گفتگو با خبرنگاران افزود: بیشتر همسایگان ما از جمله ترکیه با بیانی صریح به آمریکا اعلام کردند که دوران دیکته کردن سیاست ها به سر آمده و آمریکا قادر نیست از هزاران کیلومتر آن طرف تر برای ملت های منطقه نسخه بپیچد.

رئیس جمهور که به منظور شرکت در پنجمین شورای عالی راهبردی دو کشور برای سفری یک روزه در رأس هیأتی بلندپایه به ترکیه سفر می کند گفت: در این سفر مباحث دو جانبه منطقه ای، جهانی و بین المللی و همچنین مباحث همکاری های اقتصادی، بانکی، تجاری در زمینه انرژی، نفت و گاز مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در این سفر تجار و بازرگانان دو کشور در قالب شرکت های بخش خصوصی با حضور رؤسای جمهور دو کشور جلسه مشترکی برگزار خواهند کرد.

رئیس جمهور حجم روابط تجاری ایران و ترکیه را 10 میلیارد دلار عنوان و تأکید کرد: رسیدن به حجم روابط 30 میلیارد دلاری هدف گذاری دو کشور طی سال های اخیر است و در این سفر نیز زمینه های رسیدن به این هدف و رفع موانع موجود بررسی خواهد شد.

روحانی گفت: ترکیه در زمینه ترانزیت و اتصال راه گذرهای جنوب به شمال و شرق به غرب، کشور حائز اهمیتی است و یکی از کشورهایی است که می تواند زمینه اتصال کشورهای شرقی و غربی ایران را فراهم کند.

رئیس جمهور افزود: در این سفر زمینه های توسعه حمل و نقل ریلی توسط هیأت های مشترک بررسی خواهد شد.

وی با اشاره به مذاکرات سه جانبه ایران، ترکیه و روسیه به منظور حل بحران سوریه گفت: این مذاکرات هم اکنون نیز ادامه دارد و اخیراً سه کشور در ژنو مذاکراتی داشته اند.

رئیس قوه مجریه افزود: جمهوری اسلامی ایران در موضوع سوریه دو هدف اصلی را دنبال می کند، نخست برقراری امنیت سوریه و بازگشت آوارگان سوری به خانه و دیگری سپردن سرنوشت سوریه به مردم سوریه است.

روحانی امنیت منطقه و مبارزه با تروریسم را از دیگر زمینه های همکاری مشترک دو کشور عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه ترکیه در حال احداث دیوار در مرزهای شرقی خود و مرزهای غربی ایران است توجه به مسائل زیست محیطی از دیگر مباحث مطرح در این سفر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها