صبح دیروز یک واحد آموزشی در مرکز استان سیستان و بلوچستان دچار آتش‌سوزی شد و درنتیجه آن تا الآن سه دانش‌آموز فوت‌شده‌اند.
کد خبر: ۱۱۸۰۲۴۵
از لکسوس نماینده سراوان تا سوختن دانش‌آموزان زاهدان

جا‌م‌جم آنلاین: اتفاقاً از دیروز تا الآن هم دو جلسه غیرعلنی در مجلس به‌منظور بررسی خواسته یکی از نمایندگان این استان برگزارشده است بااین‌حال موضوع موردبررسی ربطی به ماجرای داستان تکراری فوت چند دانش‌آموز در پی آتش‌سوزی در مدرسه ندارد بلکه اتفاق مهم موردبررسی، درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک است.

ماجرا از کجا شروع شد؟

در فیلمی که از بعدازظهر دوشنبه در فضای مجازی منتشرشده محمد باسط درازهی نماینده مردم سراوان در واکنش به پاسخ کارمند گمرک که می‌گوید نمی‌تواند خواسته او را اجرا کند شروع به فحاشی می‌کند و در ادامه زمانی که یکی از ارباب‌رجوع‌ها می‌گوید خاک بر سر کشوری است که چنین نماینده‌ای دارد، درازهی هم در پاسخ می‌گوید خاک بر سرش (کشور)؛ اظهارنظری که عصبانیت ارباب‌رجوع را در پی دارد و درنتیجه درازهی را از ساختمان گمرک به بیرون هل می‌دهد.

ساعتی بعد از انتشار این فیلم درحالی‌که فضای مجازی مملو از واکنش‌های منفی به توهین‌های درازهی است و کاربران از کارمند گمرک تقدیر می‌کنند این عضو فراکسیون امید مجلس که فضا را علیه خود می‌بیند فیلم را تقطیع شده می‌خواند و اعلام می‌کند که کارمند گمرک به مردم بلوچ و همین‌طور اهل سنت توهین کرده‌ است.

فردا صبح اولین دستور کار مجلس جلسه‌ای غیرعلنی است که بعداً فیلم آن منتشر می‌شود، در فیلم منتشرشده درازهی تأکید می‌کند که اگر وزیر (اقتصاد) استیضاح و رئیس و کارمند گمرک اخراج نشوند من همین امروز استعفای خودم را خوام نوشت و گچ و تخته دانشگاه منتظر من است؛ درحالی‌که عضو فراکسیون امید مجلس با لحن طلبکارانه نسبت به اتفاقات روز گذشته مدعی است رئیس گمرک 40 دقیقه او را معطل نگاه داشته و کارمند این اداره به او توهین کرده است مهم‌ترین سؤالی که برای لاریجانی رئیس مجلس وجود دارد این است که "این کلیپ را کی بیرون داده اگر حراست (گمرک) بیرون داده آقای دژپسند (وزیر اقتصاد) باید برخورد جدی کنید، باید معلوم شود که چه کسی این کلیپ را بیرون داده است"

استیضاح وزیر پاسخ به توهین نماینده

پس‌ازاین جلسه غیرعلنی، بهروز نعمتی سخنگوی هیئت‌رئیسه مجلس که از لیست امید تهران به مجلس راه‌یافته است به میان خبرنگاران می‌آید و در پاسخ به سؤالی مبنی براینکه بسیاری معتقدند توهین‌های انجام‌شده ابتدا از سوی نماینده سراوان بوده است؟ و پس‌ازآن این مسئله به درگیری انجامیده است می‌گوید: واقعاً مطلب این نبوده است و کاملاً مشخص است که این فیلم تقطیع شده است البته آقای درازهی اذعان داشتند که مورد فحاشی قرارگرفته‌اند و نهایتاً عصبانی شده و سایر موارد اتفاق افتاده است.

نعمتی همچنین تاکید می‌کند: آقای دژپسند در این جلسه تنها از منظر وزیر اقتصاد عذرخواهی کردند تا در ادامه ابعاد دیگر این موضوع بررسی شود.

در ادامه علی کُرد نماینده مردم خاش در گفت‌وگویی اعلام می‌کند: در پی اتفاقات توهین‌آمیز به نماینده مردم سراوان، در حال حاضر مشغول جمع‌‌آوری امضا برای تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی و عزل رئیس گمرک در مجلس هستیم.

درحالی‌که کُرد تأکید دارد که در حال حاضر بیش از ۴۰ نماینده تقاضای استیضاح وزیر اقتصاد و امور دارایی و عزل رئیس گمرک را امضا کرده‌اند خبر عذرخواهی وزیر اقتصاد از درازهی تکذیب می‌شود و اعلام می‌شود دژپسند تأکید داشته اگر پس از بررسی، کارمند گمرک مقصر باشد او به‌عنوان وزیر قطعاً عذرخواهی می‌کند ولی اگر واقعیت به گونه دیگری بود نماینده محترم باید عذرخواهی کند.

همچنین محمدجواد جمالی سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس در گفت‌وگویی خاطرنشان می‌کند: رفتار محمد باسط درازهی نماینده سراوان با کارمند گمرک در نخستین نشست هیئت نظرات بررسی می‌شود؛ سخنگوی هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان در واکنش به انتقادات مردم نسبت به رفتار این نماینده تأکید می‌کند: هرچند ما هم الفاظ به‌کاربرده شده را تائید نمی‌کنیم ولی قبول کنید که نمایندگان با فشارها و درخواست‌های زیادی مواجه هستند.

در شرایطی که دیگر اعضای فراکسیون امید سعی می‌کنند درازهی را از ماجرای توهین تبرئه کند و بهرام پارسایی سخنگوی فراکسیون امید در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مدعی می‌شود: کارمند گمرک با علم به اینکه دوربینی در کار است و فیلم‌برداری می‌شود با آرامی آقای درازهی را برای انجام چنین واکنشی (توهین) تحریک می‌کند، فیلم جلسه غیرعلنی صبح مجلس منتشر می‌شود، فیلمی که به دلیل اظهارنظر رئیس مجلس برای یافتن منتشرکننده فیلم توهین به‌جای رسیدگی به اصل توهین انجام‌شده با واکنش شدید کاربران فضای مجازی روبرو می‌شود.

در ادامه هرچند درازهی با انتشار مطلبی در کانال تلگرامی خود از مردم و نمایندگان مجلس عذرخواهی می‌کند دوباره تأکید دارد که تا پای استیضاح وزیر اقتصاد و اخراج مدیرکل گمرک و کارمند هتاک ایستادم. امروز نوبت من است و فردا نوبت نماینده‌ای دیگر، از حق‌وحقوقم یک‌ذره کوتاه نمی‌آیم.

البته برخی دیگر از چهره‌های سیاسی این اتفاق را نکوهش می‌کنند، علیرضا زاکانی نماینده اصولگرای مجلس نهم در توییتر خود می‌نویسد: فیلم تکان‌دهنده توهین نماینده سراوان را دیدم. به‌عنوان یک نماینده ادوار مجلس از سقوط اخلاقی مسئولان خجالت کشیدم. توجیه بدتر وی در علت برخورد را شنیدم و بیشتر خجالت کشیدم. فاجعه‌آمیزتر، نگاه ضد مردمی چهل نفر از نمایندگان مجلس در استیضاح وزیر اقتصاد بود که حسابی شرمنده‌ام کرد.

جلسه‌ای برای بررسی فیلم جلسه قبل

با انتشار فیلم جدید از جلسه غیرعلنی مجلس نمایندگان دوباره امروز هم جلسه‌ای غیرعلنی برگزار می‌کنند؛ هدایت الله خادمی، نماینده ایذه در گفت‌وگویی از جلسه غیر‌علنی امروز صبح نمایندگان خبر می‌دهد و بابیان اینکه نمایندگان در حال بررسی این هستند که چه کسی این فیلم را ضبط و در فضای مجازی منتشر کرده است در خصوص موضوع نماینده سراوان خاطرنشان می‌کند: مباحثی مطرح بود که گویا وی از توضیحات وزیر قانع شده و استیضاح منتفی است اما ظاهراً می‌خواهد تصمیم‌گیری دراین‌باره را به مجلس واگذار کند.

در ادامه علی مطهری نائب رئیس مجلس در گفت‌وگو با رادیو با تأکید براینکه حرف‌های درازهی تقطیع شده است خاطرنشان می‌کند: او در مجلس آدم آرامی است و حتماً عوامل محرکی موجب شده تا او عصبانی شود.

مطهری که ماجرای کف گرگی و توهین‌های او در صحن علنی مجلس هنوز برسر زبان‌هاست خاطرنشان می‌کند: هرچند کلمه‌ای که او (درازهی) گفته حرف درستی نبوده اما انتشار این فایل در فضای مجازی هم به‌نوعی اشاعه فحشا است؛ وی البته تأکید هم می‌کند: درازهی در لیست صدای ملت نبوده و اولین بار است نماینده می‌شود.

ماجرای لکسوس

در تصاویر منتشرشده، درازهی پشت درب گمرک و در کنار خودرو لکسوس آبی آقای ح از واردکننده مشهور خودرو مشاهده می‌شود؛ خبرگزاری مهر به نقل از یک منبع آگاه خبر داد: آقای درازهی همراه با آقای حاجب که در حوزه واردات خودرو فعال هستند، سوار بر خودروی لکسوز آبی، بدون هماهنگی قبلی به درب پارکینگ ساختمان شماره ۲ گمرک مراجعه و قصد ورود به گمرک و دیدار با آقای میراشرفی، رئیس کل گمرک را داشتند.

این منبع آگاه همچنین تاکید دارد: به هیچ وجه مدت زمان حضور این نماینده در گمرک ۴۵ دقیقه نبود؛ بلکه مشاهدات از دوربین‌های مداربسته گمرک حکایت از آن دارد که از زمان رسیدن آقای درازهی به درب پارکینگ ساختمان گمرک تا زمانی که گمرک را ترک کنند، به طور کلی ۱۰ دقیقه به طول انجامیده است.

از سوی دیگر پیگیری‌ها نشان می‌دهد روزمه مطرح‌شده از طرف این عضو فراکسیون امید برای نمایندگی مجلس، مبنی بر ارائه بیش از 20 مقاله ملی و بین‌المللی در کنفرانس‌ها و سمینارهای ملی و جهانی هم خالی از اشکال نیست و در هیچ‌یک از مراجع علمی داخلی و خارجی نشانی از این فعالیت‌های علمی او مشاهده نمی‌شود؛ درازهی تنها در یک مورد به‌عنوان نویسنده دوم مقاله‌ای در حوزه کنترل پرواز خودکار حضور دارد که نه‌تنها به مدرک تحصیلی مورد ادعای او یعنی کارشناسی ارشد ادبیات انگلیسی مربوط نیست بلکه درصد بالایی از این مقاله هم عیناً بازنویسی مقاله‌ای خارجی است.

در شرایطی که به‌طور خلاصه می‌توان تمام ماجراهای دو روز گذشته را این‌گونه تعریف کرد که فیلم برخورد زشت نماینده سراوان با کارمند گمرک منتشر می‌شود در آن نماینده می‌گوید خاک برسر ملت؛ مجلس جلسه غیرعلنی می‌گذارد و اعلام می‌شود قرار است وزیر اقتصاد را استیضاح کنند که فیلم این جلسه منتشر می‌شود، رئیس مجلس که خواسته بود با منتشرکننده فیلم اول برخورد کنند دوباره جلسه می‌گذارد تا معلوم شود چه کسی فیلم دوم را منتشر کرده است و در این میان موضوعی که کمترین اهمیت را در این نبرد حزبی برای مجلس دارد سوختن سه کودک در آتش بی‌تدبیری مسئولین همان استانی است که نماینده آن به مردم توهین کرده بود؛ این سؤال باقی می‌ماند که آیا وقت آن نرسیده بعد از چندین مورد درگیری لفظی و فیزیکی نمایندگان با مردم و خبرنگاران، هیئت نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس نشان دهد که مجلس محلی برای عصاره‌های فضائل ملت نه جایگاه فرار به جلو متخلفین با جنگ‌های حزبی و قبیله‌ای است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها