محققان مرکز تحقیقات پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با همکاری سازمان انرژی اتمی کشور موفق به تولید دارو در درمان سرطان پروستات مقاوم به درمان شدند.
کد خبر: ۱۱۸۰۰۲۴
دستیابی به دارویی نادر در جهان توسط محققان دانشگاه علوم پزشکی مشهد/ دارویی برای درمان سرطان پروستات

به گزارش جام جم آنلاین باشگاه خبرنگاران جوان ، کامران آریاناعضو هیات علمی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد محقق این طرح گفت: داروی لوتیشیوم تششع کننده اشعه بتا است و با توجه به خصوصیات مناسبی که این دارو دارد امروزه در درمان تومورهای مختلف از آن استفاده می شود.

وی تصریح کرد: در حال حاضر از این دارو دردرمان تومورهای نوراندکرین گرید پایین و سرطان پروستات مقاوم به درمان استفاده می شود.

آریانا با اشاره به اینکه اساس درمان در سرطان ها این است که از خواص طبیعی بدن استفاده شود؛ بدین ترتیب که هورمون زمانی که ترشح می شوند به گیرنده ها می چسبند و سپس وارد سلول می شوند اظهارداشت: در زمان استفاده از لوتیشیوم دارو همانند هورمون ها عمل کرده و با ورود به داخل سلول به گیرنده های تومورال متصل شده و سلول را تحت تاثیر قرار می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه زمانی که دارو وارد سلول می شود اشعه بتا را ساطع و موجب تخریب DNA، مرگ سلول و کنترل رشد سلول های سرطانی می شود افزود: خاصیت این دارو بدین شکل است که به سلول های تومورال و سرطانی می چسبد و کمتر سلول های سالم را مورد هدف قرار می دهد.

استادیار پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه این دارو از آبان سال ۹۵ برای نخستین بار در خاورمیانه مورد استفاده قرار گرفت اظهار کرد: تا کنون ۴۲ بیمار با استفاده از این دارو تحت درمان قرار گرفته اند و مقالات متعددی نیز از نتایج اثر بخش آن در مجلات داخلی و خارجی منتشر شده است.

وی ادامه داد: نتایج این دارو موجب افزایش طول عمر بیماران، افزایش کیفیت زندگی و در بسیاری از بیماران پسرفت بیماری شده است.

عضو هیات علمی گروه پزشکی هسته ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تاکید بر اینکه زمان ارجاع بیماران در استفاده از این دارو بسیار مهم است تصریح کرد: کاربرد این دارو در درمان تومورهای نورواندکرین زمانی است که متاستاز گسترده داده باشد و به دیگر راهکارهای درمانی مقاوم شده است.

وی با بیان اینکه داروی لوتیشیوم بسیار گرانقیمت است و در کشورهای اروپایی هر دوره درمان حدود ده هزار یورو هزینه دارد ادامه داد: در حال حاضر استفاده از این روش درمانی در کشور برای بیماران ۱۲ تا ۱۳ میلیون تومان هزینه دارد که تفاوت چشمگیری از نظر هزینه با کشورهای اروپایی دارد.

آریانا با بیان اینکه از حدود ماه پیش تولید پیش صنعتی داروی لوتیشیوم در سازمان انرژی اتمی آغاز شده است گفت: بر اساس برنامه ریزی امیدواریم تا دو الی سه ماه آینده تولید انبوه این دارو آغاز شده و در اختیار مراکز هسته ای کشور که امکان بستری بیمار را دارند قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه با تولید انبوه این دارو هزینه های درمان بیماران به نصف کاهش پیدا می کند تصریح کرد: با تولید این دارو که در حال حاضر تنها در دو الی سه کشور جهان در حال تولید است علاوه بر افزایش خدمات به بیماران مبتلا به سرطان، زمینه های صادرات دارو به کشورهای منطقه فراهم میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها