بعد از مرگ منصوره حسینی‌شعار، مادر باردار همدانی رئیس دانشگاه علوم پزشکی و مدیرکل پزشکی قانونی در این زمینه اظهار نظر کردند.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۳۲
موسوی‌بهار: مرگ مادر باردار همدانی مشکوک نیست، هرچند باید منتظر ماند

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس ، پس از چند روز از مرگ مادر باردار، منصوره حسینی‌شعار در بیمارستان بوعلی و ایجاد شایعات متعدد در فضای مجازی مبنی بر اینکه قصور پزشکی عامل اصلی مرگ این مادر شده گفت‌وگویی با مسؤولان ذیربط انجام برای شفاف سازی قضیه انجام شده است.

سیدحبیب‌الله موسوی‌بهار با بیان اینکه درگذشت مرحومه منصوره حسینی‌شعار همه ما را نگران کرد، اظهار کرد: از ابتدای سال این دومین مرگ مادر باردار در همدان است.

وی با بیان اینکه مرگ یک مادر برای جامعه پزشکی، جامعه و خانواده دردناک است افزود: در تصادفات جاده‌ای روزانه تعدادی از شهروندان جان خود را از دست می‌دهند اما فشار غم مرگ مادر باردار به مراتب بیشتر است.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان با بیان اینکه مردم ما برای مادران جایگاه ویژه‌ای قائل هستند گفت: امروز همه یکصدا پیگیر این موضوع هستند که از این دغدغه‌مندی اقشار مختلف خرسندیم اما از طرفی از درگذشت این مادر بسیار متاثر هستیم.

وی با بیان اینکه این اتفاق ناگوار هفته گذشته رخ داد و از لحظه‌ای که مطلع شدیم تیم مخصوصی تشکیل شد ادامه داد: یکی از سخت‌گیرترین کمیته‌هایی که در دانشگاه داریم مربوط به این مسئله است که به محض اطلاع تیم متشکل از کارشناسان مستقر شدند و پرونده و عوامل دست‌اندرکار اعم از پزشک، بهیار، پرسنل اتاق عمل، پرستار و همه کسانی که به نوعی در این امر دخیل بودند با آنها مصاحبه انجام گرفت.

موسوی‌بهار با بیان اینکه نمونه‌های دارویی جمع‌آوری شده و طبق قانون و مقررات پرونده پیگیری خواهد شد عنوان کرد: ما مکلف به اعلام تامه مرگ نیستیم و این مجوز را نداریم که نظر بدهیم زیرا اطلاع‌رسانی وظیفه پزشکی قانونی است.

وی تصریح کرد: در کنار اینکه ما به وظیفه خود عمل می‌کنیم پزشکی قانونی تمام موارد لازم را جمع‌آوری و نظر نهایی خود را اعلام می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان با بیان اینکه کارشناسان ما با تعدادی از افراد در رابطه با این پرونده مصاحبه کرده‌اند خاطرنشان کرد: کارشناسان این حوزه پرونده‌ها را ضبط می‌کنند و آزمایشات، شرح حال بیمار، دستورات پزشکی و سایر موارد دیگر را مورد بررسی قرار می‌دهند.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از مرگ مادر از چندین پزشک متخصص و فوق تخصص خارج از بیمارستان بوعلی به صورت تلفنی و حضوری درخواست کمک شد یادآور شد: تمام تلاش‌ها بر این بود که بیمار به شرایط اولیه خود بازگردد.

موسوی‌بهار با بیان اینکه مادر با تلاش‌های صورت گرفته برای چند ساعتی احیا شد اما قلب او دوام نیاورد و فردای آن روز از دنیا رفت ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی به اصلاح فرایندها و اقداماتی که تکرار نشود پرداخته می‌شود و برخوردها تماماً در حوزه دادگستری انجام می‌گیرد.

وی با بیان اینکه مرگ یک مادر و یک انسان در هر سن و سال برای خانواده و جامعه ناگوار است گفت: در بیمارستان بوعلی روزانه بیش از 20 زایمان به صورت طبیعی و سزارین انجام می‌گیرد که در این بین زایمان‌های پرخطر نیز وجود دارد.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان با بیان اینکه باید بدانیم حجم بزرگی از خدمت در این بیمارستان و بیمارستان‌های مشابه صورت می‌گیرد افزود: نباید خدمات را نادیده بگیریم هر چند که مرگ یک نفر برای جامعه پزشکی و جامعه ناگوار است.

وی با بیان اینکه باید مسائل را همه‌جانبه قضاوت کنیم تصریح کرد: مرگ این مادر به هیچ وجه مشکوک نیست، این مادر بارداری پرخطر داشته و بعد از آن سزارین شده و نوزاد به دنیا آمده است و تمام اقدامات لازم برای او انجام شده است.

موسوی‌بهار با بیان اینکه همه کارها به خوبی انجام شده بود و تنها با تزریق مقدار کمی از آمپی‌سیلین بدن واکنش نشان داد گفت: من پرونده را مطالعه کردم و نوشته نشده بود که به این آمپول حساسیت دارد.

در پرونده بیمار درج نشده بود که به آمپی‌سیلین حساسیت دارد

وی با بیان اینکه این دارو در لیست حساسیت‌ها وجود ندارد و تمام موارد حساسیت در پرونده ثبت شده است یادآور شد: دستبند دست بیمار نشان از آن دارد که به بعضی از مواد حساسیت داشت ولی در پرونده این موضوع درج نشده که ایشان به آمپی‌سیلین حساسیت دارد.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان ادامه داد: پرونده را که بررسی کردم از خانواده آمپی‌سیلین شامل (پنی‌سیلین‌ و آموکسی‌سیلین) و امثال اینها ذکر شده و نامی از آمپی‌سیلین برده نشده است.

وی با اشاره به اینکه در پرونده ذکر شده که متوفی به پنی‌سیلین‌ حساسیت دارد افزود: در پرونده‌های قبلی که متوفی در همین بیمارستان برای جراحی‌های دیگر بستری شده نشان می‌دهد داروهایی از همین خانواده برای او استفاده شده است.

موسوی‌بهار با بیان اینکه در علم پزشکی ممکن است بدن بیمار به طور مثال روز گذشته به دارویی واکنش نشان ندهد اما در دوره‌های بعد اینطور نباشد اظهار کرد: این بدان معنا نیست که اگر فردی به دارویی حساسیت ندارد یعنی تا آخر عمر خود به آن حساسیت نداشته باشد و به همین جهت بسیاری از آمپول‌ها را باید با احتیاط داخل رگ تزریق کرد چراکه هر لحظه ممکن است بدن فرد واکنش نشان دهد.

وی با بیان اینکه آمپی‌سیلین جزء داروهای بسیار کم‌حساسیت است خاطرنشان کرد: پرستاری که این دارو را به مادر تزریق می‌کند فردی بوده که تحصیلات پرستاری داشته و حتی ممکن است که دارو کمتر از نیم سی‌سی تزریق شده باشد اما به محض تزریق بدن واکنش شدید نشان می‌دهد.

رئیس دانشگاه علوم‌ پزشکی همدان ادامه داد: اینکه گفته می‌شود قصور پزشکی رخ داده نه من و نه شخص دیگر صلاحیت تأیید آن را نداریم، پزشک مربوطه تازه‌کار و ناشی نیست و سابقه سال‌ها فعالیت را در پرونده کاری خود دارد.

وی با بیان اینکه از شهروندان تقاضا می‌شود از دامن زدن به شایعات بپرهیزند و اخبار صحیح را از منابع معتبر دنبال کنند خاطرنشان کرد: باید همه منتظر اعلام نظر پزشکی قانونی باشیم.

مدیرکل پزشکی قانونی استان همدان با بیان اینکه این پرونده در حال بررسی است، اظهار کرد: باید نمونه‌ها را ارسال کنیم تا پاسخ مشخص شود.

علی‌احسان صالح افزود: پیکر این مادر بعد از فوت در بیمارستان بوعلی به پزشکی قانونی منتقل شده است.

وی با بیان اینکه در این رابطه پزشکی قانونی کالبدشکافی کامل انجام داده است گفت: این پرونده در حال بررسی است و نتایج کالبدشکافی به همراه اسناد بیمارستان جمع‌آوری شده تا علت فوت را مشخص کنیم.

مدیرکل پزشکی قانونی همدان با بیان اینکه ممکن است خطراتی هر مادر باردار را تهدید کند و لذا لازم است که همه مادران باید مراقب باشند یادآور شد: این‌گونه نیست که با یک آمپول کسی بخواهد جان خود را از دست بدهد ولی در احتمالات وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه باید تمام جوانب بررسی شود و علت فوت مشخص شود خاطرنشان کرد: معمولا چنین پرونده‌هایی به یک تا دو ماه زمان نیاز دارد اما به خاطر حساسیت ایجاد شده به دنبال آن هستم که خارج از نوبت آن را به نتیجه‌ برسانیم.

صالح با بیان اینکه این اولین پرونده در خصوص فوت مادر باردار نبوده و آخرین آن هم نخواهد بود، خاطرنشان کرد: وزارتخانه، دانشگاه علوم پزشکی، دانشگاه و پزشکان بر روی این موضوع حساسیت دارند ولی بارداری در تمام دنیا مرگ و میر دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها