کارشناس امور اقتصادی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

هیجانات کاذب، یکی از دلایل نوسان ارز/ سیر نزولی تا پایان سال ادامه دارد

در بازار ارز همه‌چیز غیرقابل درک به نظر می‌رسد. از سویی در خبرها قیمت ارز کاهش‌یافته اما در عمل همچنان روی خط افزایشی به فروش می‌رسد.
کد خبر: ۱۱۷۹۹۱۱
هیجانات کاذب، یکی از دلایل نوسان ارز/ سیر نزولی تا پایان سال ادامه دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، نوسان بازار ارز ادامه دارد. بااینکه قیمت ارز کاهش‌یافته است اما آثار التهاب از بازار کم نشده و این نوسان همچنان بر روی مدار متزلزلی حرکت می‌کند.

یک کارشناس امور اقتصادی دراین‌باره می‌گوید نوسانات بازار ارز ایران همین امروز هم می‌تواند متوقف شود به‌شرط اینکه حواشی و هیجانات ناشی از تحولات این بازار کاملاً کنترل شوند.

مسلم جهانگرد کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در شرایط فعلی بهتر است که آرامش در این حوزه حفظ شود. بخش عمده این التهابات و یا همان نوسان قیمت به دلیل هیجاناتی است که به وجود می‌آید. در ماه‌های گذشته شاهد بودیم که افزایش قیمت احتمالی ارز چه جمعیتی را به صرافی‌ها کشاند و سپس اخبار مربوط به کاهش آن دوباره همان صرافی را تا چه اندازه شلوغ کرد. اگر این هیجانات کنترل نشده وجود نداشته باشد بخش مهمی از روند نوسانی از بین می‌رود و بازار به سطحی می‌رسد که حداقل اگر در آن خبری از کاهش قیمت نباشد حداقل ثبات دارد.

وی افزود: در رابطه با آنچه در بازار ارز اتفاق خواهد افتاد باید به‌تفصیل سلسله اتفاقاتی را موردبحث و بررسی قرارداد و پس از نتیجه‌گیری از این تحلیل به‌صورت منطقی نسبت به آینده پیش‌بینی داشت. اما روندی که بازار ارز در پیش‌گرفته است ممکن است یک‌روند کاهشی را در پیش بگیرد و ثبات نسبی را رقم بزند اما اتفاقات آینده را نیز باید مدنظر داشت.

این کارشناس امور اقتصادی در ادامه گفت: می‌توان یک شوک دیگر را در رابطه با بازار ارز برای سال 98 پیش‌بینی کرد. حتی اگر ثبات نسبی تا قبل از سال 98 در بازار به وجود بیاید باید این را هم در نظر گرفت دقیقاً اتفاقاتی که امسال افتاد احتمالاً سال آینده نیز اجرا می‌شود.

جهانگرد اذعان داشت: موضوع ارز و نوسانات آن زمینه‌های بسیار زیادی را تحت تأثیر خود قرار داده است. به هر بخش اقتصادی کشور که نگاه کنید این تأثیرات را می‌توانید ببینید. میزان تولید در برخی از صنایع به‌شدت کاهش‌یافته است که این موضوع خود خروج نیروی انسانی از اشتغال و بالا رفتن نرخ بیکاری را رقم می‌زند.

وی تأکید کرد: نوسانات ارزی حتی می‌تواند میزان صادرات را تحت تأثیر قرار بدهد که این موضوع خود بر بازارهای مختلف کشور تأثیر می‌گذارد. بدترین نوع تأثیر آن این است که حجم کمتری نسبت به تقاضا و نیاز کشور از یک کالا مثلاً یک نوع ماده غذایی در بازار موجود است.

این کارشناس امور اقتصادی در پایان گفت: مشخص نیست چرا تا امروز این نوسانات ارزی به‌خوبی کنترل نشده است. مشخص به نظر می‌رسد که نوع مدیریت در کنترل این رویه تأثیر مستقیمی دارد، چیزی که در عمل کمتر اثری از آن دیده‌ایم. بااین‌حال پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال بازار ارز تا حدودی التهابات چند ماه اخیر را نداشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
كارمند
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۶
۰
۰
كاهش نرخ دلار بر روی گرانی ها تاثیر ندارد ، بسیاری از كسبه كه در ركود اقتصادی به سر می بردند حالا به فكر جبران آن هستند . دیگر حتی اگر دلار 5000 تومان شود هیچ قیمتی پایین نمی آید . در اینجا باز طبق معمول قشر حقوق بگیر بازنده میدان هستند .

نیازمندی ها