سفیر ایران در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد:

آمریکا باید محکوم و مسئول شناخته شود

بیانیه مشترک ۸ کشور اروپایی منتشر شد؛

تایید مجدد بر پایبندی ایران به برجام

۸ کشور اروپایی در بیانیه‌ای بار دیگر ضمن تایید پایبندی ایران به تعهدات برجامی، بر لزوم انتفاع ایران از این توافق تاکید کرده و در عین حال نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای و موشکی ایران ابراز نگرانی کردند.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۵۹
تایید مجدد بر پایبندی ایران به برجام

به گزارش جام جم آنلاین از فارس، هشت کشور اروپایی در بیانیه‌ای همزمان با برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره اجرای قطعنامه 2231 در تایید برجام بیانیه‌ای مشترک صادر کردند.

در این بیانیه که کشورهای بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان، انگلیس و سوئد به عنوان اعضای اروپایی شورای امنیت صادر کرده اند بر «تعهد و حمایت برای اجرای کامل و موثر برجام و قطعنامه 2231» تاکید شده است.

در این بیانیه همچنین بار دیگر تایید شده است ایران به تعهدات خود ذیل برجام پایبند بوده است.

اروپایی‌ها افزوده‌اند که «برجام به صورت قابل ملاحظه‌ای برنامه هسته‌ای ایران را به عقب بازگردانده و عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را تضمین کرده است». اروپایی‌ها این ادعای خود را برای امنیت اروپا «کلیدی» ارزیابی کرده‌اند.

در این بیانیه‌ای به چالش‌های به‌وجود آمده در مسیر برجام از جانب آمریکا نیز اشاره و تصریح شده است: «برنامه جامع اقدام مشترک پس از خروج آمریکا از توافق و بازگرداندن تحریم‌های این کشور علیه ایران با چالش‌های مهمی روبرو شده است. همانند وزیران اتحادیه اروپا ما نیز تاسف خود را از این موضوع ابراز می داریم».

در این بیانیه تاکید شده است «تازمانی‌که ایران به صورت کامل به تعهدات خود پایبند باشد، اتحادیه اروپا نیز کاملا متعهد به اجرای این توافق خواهد بود.»

کشورهای اروپایی همچنین بر ضرورت مثمرثمر بودن برجام برای تمام طرف‌ها و منافع اقتصادی برای مردم ایران و حفظ کانال‌های مالی و تجاری در ایران تاکید کردند.

با این‌حال، هشت کشور اروپایی بار دیگر نسبت به فعالیت‌های منطقه‌ای و موشک‌های بالستیک ایران ابراز نگرانی کردند. اروپایی‌ها از تهران خواستند از این اقدامات خودداری و با «بازیگران مرتبط» گفت‌وگو کند.

در این بیانیه آمده است:«ما نسبت به یافته‌های دبیرکل سازمان ملل درباره فعالیت‌های ثبات‌زدای منطقه‌ای و بالاخص فعالیت‌های موشکی ایران شامل پرتاب موشک‌های با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای و هرگونه انتقال موشک، تکنولوژی موشک و اجزای مرتبط به آن که در نقض قطعنامه‌های شورای امنیت است، بسیار نگران هستیم.»

در پایان این بیانیه بر موثر بودن برجام و حرکت آن در نیل به اهداف از پیش تعیین شده تاکید شده است. کشورهای اروپایی همچنین جامعه بین‌المللی را به ادامه اجرای برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ فراخواندند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها