خط قرمز رئیس کل بانک مرکزی برای بانک‌ ها تعیین شد

برخورد شدید با سود سپرده بالای ۲۰ درصد

کارشناس امور اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

بانک مرکزی توانایی کنترل نرخ سود بانک‌ها را ندارد

یکی از چالش‌های مهم اقتصادی کشور به سود سپرده بانک‌های مختلف کشور برمی‌گردد، سودی که ازنظر بسیاری از کارشناسان برای تسهیلات مقرون‌به‌صرفه نیست و توجیه اقتصادی پشت آن قرار ندارد. اما باوجود اقدامات بازدارنده جهت کاهش سود سپرده‌ها، بانک‌ها همچنان از این موضوع تبعیت نمی‌کنند و به روال سابق ادامه می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۷۹۶۰۳
بانک مرکزی توانایی کنترل نرخ سود بانک‌ها را ندارد

به گزارش جام جم آنلاین ، اما چرا بانک‌ها سود سپرده خود را پایین نمی‌آورند؟ این موضوع باعث شده است تا بسیاری از جنبه‌های اقتصادی مرتبط با بانک‌ها نامتوازن شود. در رابطه بااینکه پایین آوردن سود سپرده‌گذاری و تسهیلات بانک‌ها چرا پایین نمی‌آید توضیحات مختلفی وجود دارد. بسیاری از کارشناسان بنابر دیدگاه خود این موضوع را تجزیه‌وتحلیل می‌کنند.

میثم موسایی استاد دانشگاه تهران و کارشناس امور اقتصادی دراین‌باره به جام جم آنلاین گفت: دلیل اصلی این موضوع را که چرا بانک‌ها نرخ سود را پایین نمی‌آورند باید در موارد مختلفی جستجو کرد. یکی اینکه نرخ تورم در کشور بسیار بالاست. اگر بانک‌ها بخواهند از این موضوع تبعیت کنند دیگرکسی حاضر به سپرده‌گذاری پولش با نرخ کمتر از 15 درصد نیست و این موضوع به بانک‌ها ضربه می‌زند بنابراین این نرخ پایین نمی‌آید.

موسایی عنوان کرد: نرخ اعلام‌شده سود از سوی بانک‌ها خود دارای دو جنبه است و هرکدام از آنها مبحثی پشت سرخود دارد. یک‌طرف قضیه برای پس‌انداز کننده‌ها است و طرف دیگر به تسهیلات مربوط می‌شود. هرچقدر نرخ سود سپرده کمتر بشود مردم کمتر اقدام به سپرده‌گذاری در بانک‌ها می‌کنند و از طرفی تقاضا برای گرفتن تسهیلات بیشتر می‌شود.

اما اگر نرخ سپرده بیشتر بشود ، میزان سپرده بیشتر افزایش می‌یابد و در طرف مقابل درخواست برای دریافت تسهیلات کاهش می‌یابد. این دوحالتی است که در رابطه با کاهش یا افزایش نرخ سپرده‌های بانک‌ها وجود دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: واقعیت این است که با توجه به نرخ تورم که در طی این 40 سال دیدیم دیگر به‌صرفه نیست کسی در شرایط کنونی سپرده‌گذاری انجام بدهد. اگر می‌خواهیم نرخ تسهیلات پایین بیاید باید نرخ تورم را کنترل کنیم و در مرحله بعدی آن را پایین بیاوریم. سیاست کنترل نرخ تورم و حفظ ارزش پول باید مهم‌ترین مسئله باشد تا به‌وسیله آنها شرایط کنونی کنترل شود.

موسایی در پایان گفت: بانک مرکزی نیز توانایی نظارت براین موضوع را درگذشته نداشته است و در حال حاضر همچنان این توانایی نزد آنها دیده نمی‌شود. با توجه به نرخ تورمی که وجود دارد عملاً غیرممکن است که بانک مرکزی اکنون هم بتواند کاری انجام بدهد. به نظر من در شرایط فعلی تغییر در شرایط حاصل نخواهد شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها