یک کارشناس اقتصادی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

کاهش تورم به معنی افزایش ارزش پول ملی است/ وزنه سنگین تورم را از پای پول ملی بازکنیم

احمد حاتمی یزد با اشاره به روند تورمی اقتصاد کشورمان گفت: تا زمانی که تورم در اقتصاد تجربه بشود، قطعاً سیر نزولی ارزش پول ملی کشورمان نیز ادامه خواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۷۹۵۹۳
کاهش تورم به معنی افزایش ارزش پول ملی است/ وزنه سنگین تورم را از پای پول ملی بازکنیم

احمد حاتمی یزد، کارشناس اقتصادی و مدیرکل سابق بانک صادرات در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد: مهم‌ترین اقدام برای افزایش ارزش پول ملی جلوگیری از تورم است. افزایش تورم در اقتصاد همواره افزایش قیمت ارز را به دنبال میاورد و گرانی ارز نیز دقیقه به معنای کم‌ارزش شدن پول ملی است.

حاتمی یزد ادامه داد: به همین دلیل تا زمانی که روند صعودی تورم در اقتصاد کشورمان تجربه بشود دور از انتظار نیست که روزبه‌روز ارزش پولی ملی ایران سیر نزولی به خود بگیرد؛ پس مادامی‌که تورم ادامه دارد، کاهش ارزش پول ملی هم ادامه خواهد داشت.

به گفته این کارشناس اقتصادی برای کنترل میزان تورم اولین و مهم‌ترین اقدامی که اصول اقتصادی توصیه میکند، کنترل حجم نقدینگی است. اگر دولت واقعاً قصد افزایش ارزش پول ملی را دارد نباید پول اضافه چاپ کند، حجم پول آن‌هم با این سرعت و کیفیت فعلی نباید افزایش پیدا کند چراکه بلاشک منجر به تورم و به‌تبع آن کم شدن ارزش ریال خواهد شد.

مدیرعامل سابق بانک صادرات اضافه کرد: از ابتدای دولت روحانی تا امروز حجم نقدینگی سه برابر افزایش‌یافته است که اگر بازار آزاد حاکم باشد، حتماً ارزش پول ملی یک‌سوم خواهد شد، اما اگر این نقدینگی افزایش پیدا نمی‌کرد نه تورم به این حد میرسید و نه ارزش پول ملی تا این حد کاهش پیدا می‌کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: دلیل افزایش حجم نقدینگی بیش از دولت، بانک‌ها هستند که بدون داشتن درآمد و پشتوانه کافی اقدام به پرداخت سودهای گزاف به مردم می‌کنند. طبیعتاً وقتی بدون داشتن درآمد کافی اقدام به پرداخت سود زیاد به مردم میکنند، دچار کسری منابع شده و برای تأمین آن مجبور می‌شوند از بانک مرکزی قرض بکنند.

حاتمی یزد در خصوص عملکرد و استقلال بانک مرکزی نیز گفت: متأسفانه بانک مرکزی به دلیل آنکه مستقل نیست در مواقع مختلف تحت‌فشار گروه‌های مختلف قرارگرفته و مجبور به چاپ پول جدید برای تأمین پول موردنیاز بانک‌ها و مؤسسات می‌شود. به‌طور مثال پولی که بانک مرکزی برای حل مشکلات مؤسسات مالی پرداخت کرد، عدد بسیار سنگینی بود که تحت‌فشار مراکز قدرت سیاسی مجبور به پرداخت آن شد.

وی در ادامه افزود: مثال دیگر اینکه هرسال وقتی لایحه بودجه را نمایندگان مجلس تصویب میکنند به بانک‌ها دستور می‌دهند؛ به بخش‌های مختلف وام ارزان‌قیمت پرداخت شود، حال‌آنکه پرداخت این وام‌ها چه ارزان و چه گران موجب افزایش نقدینگی، ایجاد تورم و کاهش ارزش ریال می‌شود.

حاتمی یزد معتقد است اگر استقلال بانک مرکزی توسط سران قوا به رسمیت شناخته شود و از طرف هیچ‌یک از قوا و گروه‌ها مجبور به پرداخت این پول‌ها نشود، این بانک می‌تواند طبق فرامین رهبری برای افزایش ارزش پول ملی سیاست‌های خودش را اتخاذ کند، کارشناسان بانک مرکزی دانش کافی برای جلوگیری از ایجاد تورم رادارند.

این کارشناس اقتصادی بیان کرد: اجازه بدهیم بانک مرکزی به‌طور مستقل کار کند و اگر نتوانست مشکلات را برطرف کند بدانیم که به‌طور مشخص و شفاف یقه چه کسی را باید بگیریم، نمی‌شود که هم به بانک مرکزی دیکته کنیم فلان مقدار پول به فلان بخش بدهد و هم او را در خصوص ایجاد تورم مقصر بدانیم.

وی با اشاره به وظایف دولت و بانک مرکزی گفت: دولت باید در سیاست‌های مالی مثل وضع مالیات و عوارض گمرکی و غیره... تصمیم بگیرد، اما حجم نقدینگی، تنظیم بازار ارز ،کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی از وظایف بانک مرکزی است که باید بدون دخالت دولت آن‌ها را به ثمر برساند.

حاتمی یزد در پایان تأکید کرد: دولت اگر به پول نیاز دارد همیشه نمی‌تواند و نباید بی‌حدوحصر از بانک مرکزی قرض بگیرد، بلکه باید مالیات را افزایش بدهد. قرض گرفتن از بانک مرکزی یعنی افزایش قدرت خرید آن‌هم در شرایطی که واقعاً امکان چنین خریدی به دلیل عدم افزایش درآمد ملی وجود ندارد. لاجرم حجم عظیم نقدینگی تقاضای هنگفتی ایجاد می‌کند برای مقدار محدود کالا و خدمات موجود ! نتیجه جبری‌ای شرایط افزایش قیمت‌ها در بازار است و کاهش ارزش پول ملی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها