عضو هیات مدیره انجمن واردکنندگان خودرو در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

شکستن حباب 35 درصدی خودروهای بالای 100 میلیون تومان با واردات آزاد

کارشناس خودرو در گفت‌وگو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

«قیمت واقعی خودرو»؛ چالش بزرگ صنعت خودروسازی ایران

قیمت خودرو همچنان در حال افزایش است. حتی باوجوداینکه اخباری در رابطه با تصویب عدم افزایش دوباره قیمت خودرو به گوش می‌رسد اما همچنان اوضاع بر محوریت افزایش پیش می‌رود و نوک پیکان قیمت خودرو مدام به بالاتر صعود می‌کند.
کد خبر: ۱۱۷۹۲۱۷
«قیمت واقعی خودرو»؛ چالش بزرگ صنعت خودروسازی ایران

به گزارش جام جم آنلاین ، دولت برای کاهش قیمت خودرو چه راهکارهایی دارد؟ البته اکنون بحث بر سر این است که چگونه می‌توان این قیمت‌ها را کاهش داد.

ابوالفضل خلخالی کارشناس خودرو و قیمت آن در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: الان بحث بر سر این است که قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا کند و وزارت صنعت، معدن و تجارت هم با این موضوع موافق است.

خلخالی گفت: از هر نقطه‌نظری که در نظر بگیرید قیمت تمام‌شده خودرو نسبت به قیمت فروش همخوانی ندارد. قیمت تمام‌شده بالاتر است و قیمتی که به فروش می‌رسد، منصفانه نیست. ما باید یک موضوع را از همه جوانب نگاه کنیم. اگر قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا کند مشکلات متعددی ایجاد می‌شود؛ ازجمله بحث تورم و پایین آمدن قدرت خرید مردم. این موارد چالش‌هایی جدی محسوب می‌شود و اکنون دولت با آنها مواجه شده است. مسلماً افزایش قیمت خودرو نمی‌تواند قدم مثبتی به‌حساب بیاید.

این کارشناس خودرو افزود: از طرف دیگر این صنعت خودروسازی از صنایع بسیار مهم کشور شمرده می‌شود و اگر چالشی به وجود می‌آید این چالش باید برطرف شود. از سویی این فقط خودروساز نیست که با چالش‌های متعدد روبرو می‌شود. درواقع وقتی یک محصول خودرویی وارد کشور می‌شود بیش از دو هزار و 600 فرد همانند چرخ‌دنده‌های یک ساعت، کار دقیق انجام می‌دهند تا این محصول تولید شود و به بازار برسد.

وی در ادامه گفت: خودروساز هم که مونتاژ کننده نهایی محسوب می‌شود بخشی از این زنجیره را تشکیل می‌دهد. صنایع پایین‌دستی طرح خودرو که درواقع بخشی از زنجیره ساخت است در قیمت دستوری خودرو نقش دارند. این قیمت با آنچه واقعی است فاصله دارد. درواقع پس از تکمیل فرآیند ساخت خودرو مشکلاتی به وجود می‌آید.

خلخالی بیان داشت: در این صنعت بیش از 700 هزار نیروی کار درون خود جای‌داده است. در حال حاضر مواد اولیه قطعات خودرو با توجه به افزایش نرخ ارز بسیار بالا رفته است و از سویی خودروسازان مطالبات قبلی این قطعه سازان را پرداخت نکرده‌اند. همه این‌ها در کنار یکدیگر چالش بزرگی در این صنعت به وجود آورده است.

وی تصریح کرد: ما امروز برای جلوگیری از تورم و با یک رویکرد یک‌سویه مقابل افزایش قیمت خودرو می‌ایستیم. در این میان مشکلی که پیش می‌آید این است که مجموعه‌های تشکیل‌دهنده تولید خودرو با مشکل جدی مواجه می‌شوند. همین شش ماه اخیر چیزی حدود 30 درصد نیروهای قطعه ساز از کار تعلیق شده‌اند. ادامه این روند، خودروسازان را در آینده با چالش بیشتری هم روبرو خواهد کرد. به‌هرحال یک بنگاه اقتصادی بر اساس مدل هزینه و سود شکل می‌گیرد. اگر این موارد را در نظر نگیریم مشکلات بازهم بیشتر و بیشتر می‌شوند.

کارشناس صنعت خودرو اذعان داشت: با افزایش قیمت، قطعاً کیفیت هم باید افزایش پیدا کند. خودرویی که تولید می‌شود و به دست مصرف‌کننده می‌رسد باید باکیفیت باشد. دغدغه‌ای که مردم در رابطه با کیفی خودروی افزایش قیمت یافته دارند باید برطرف شود. مجموعه‌های نظارتی همانند سازمان استاندارد لازم است به این موضوع دقت نظر بیشتری داشته باشند. سازمان‌های نظارتی نباید چشم خود را بر روی این موضوع ببندند.

وی تأکید کرد: خودرویی که کیفیت خوبی داشته باشد قیمت واقعی نیز دارد قطعاً بیشتر از خودرویی که ارزان و بی‌کیفیت است ، مورد استقبال می‌گیرد. قیمت خودروهای وارداتی فاصله زیادی با تولید داخلی دارد. قیمتی که خودروی داخلی در بازار به فروش می‌رود بافاصله جدی و قابل‌توجه باقیمتی قرار دارد که از کارخانه عرضه می‌شود. در این میان دلال‌ها از این شرایط منتفع می‌شوند. آنها سراغ این صنعت می‌آیند و روی آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. حاشیه بازار خودروی ایران کاملاً بر اساس دلالی است. همه این‌ها آفت‌های خودروسازی محسوب می‌شود.

این کارشناس خاطرنشان کرد: قیمت خودرو باید به شکل واقعی خودش برسد. چیزی که الآن می‌بینیم قیمت درست و واقعی نیست. هیچ‌کس دوست ندارد قیمت خودرو بازهم افزایش پیدا کند اما اتفاقات مختلفی در هفت، هشت ماه اخیر افتاد و اگر شاهد چنین اتفاقاتی نبودیم قطعاً افزایش کنونی را نیز شاهد نبودیم. نرخ ارز چند برابر شد و این اتفاق به‌صورت مستقیم بر همه جنبه‌های صنعت خودروسازی تأثیر خود را گذاشته است.

ابوالفضل خلخالی در پایان گفت: در شرایط کنونی دولت باید برای بحث قدرت خرید مردم فکری بکند. باید حقوق و دستمزد افزایش پیدا کند تا قدرت خرید هم بالا برود. در شرایط کنونی باید تغییری در قیمت‌ها به وجود بیاوریم تا صنعت خودروسازی بیشتر از این با مشکل روبرو نشود. فعلاً هیچ راهکاری به‌غیراز واقعی کردن قیمت خودرو فایده‌ای ندارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها