رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: حوادث تروریستی با تمامی اشکال آن در 40 سال گذشته کوچک ترین خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران برای مبارزه بی امان با این پدیده شوم ایجاد نکرده است.
کد خبر: ۱۱۷۹۱۶۹
حملات تروریستی خللی در عزم مردم و دولت ایران ایجاد نکرده است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین «حسن روحانی» روز شنبه در دومین کنفرانس روسای مجالس 6 کشور آسیایی با موضوع چالش های تروریسم و تقویت ارتباطات درون منطقه ای، افزود: جهان امروز شاهد چالش های سخت و پیچیده ای اعم از موضوع تغییرات آب و هوا، بحران های اقتصادی، توسعه نیافتگی، تجاوز و جنگ، فقر وگرسنگی، یک جانبه گرایی افراطی گری و تروریسم است.

وی ادامه داد: ایران به عنوان بزرگ ترین قربانی تروریسم از بدو تاسیس تاکنون با این پدیده شوم مواجه بوده است و از این بابت متحمل خسارات جانی ومالی سنگین شده است.

رییس جمهوری اظهارداشت: اقدامات تروریستی از جمله شهادت 72 تن از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ،دولتمردان و سیاستمداران در یک بمب گذاری در سال 1360 و شهادت رییس جمهوری ونخست وزیر وقت کشور توسط تروریست ها در بمب گذاری دیگری در همان سال و شهادت بیش از 17 هزار تن از مردم عادی در طول 40 سال گذشته به دست گروه های تروریستی که هم اینک در اروپا و آمریکا تحت حمایت دولت های غربی هستند.

روحانی افزود: شهادت دانشمندان هسته ای در اوایل این دهه از طریق عوامل دولت های بیگانه و حمله ترویستی داعش در سال گذشته به مجلس شورای اسلامی و حادثه تروریستی اخیر در شهر اهواز و همچنین حمله تروریستی دو روز گذشته در چابهار بی تردید این حوادث کوچک ترین خللی در عزم و اراده دولت ومردم ایران برای مبارزه بی امان با تمامی اشکال تروریزم واردنکرده و نخواهد کرد .

وی خطاب به حضار گفت: منطقه ما امروز در مقطع حساس تاریخی قرار گرفته است، مقطعی که در آن تروریست‌ها، خشونت طلبان و قانون‌شکنان به دنبال راه انداختن گردابی از خشونت، فقر، تحریم، بحران، ترور و کودتا هستند.

وی افزود: از پاکستان تا ایران، از افغانستان تا روسیه و از چین تا ترکیه، آنها نمی‌خواهند ما دور هم جمع شویم و با هم گفت وگو کنیم، کنار هم بنشینیم و همدل و همزبان باشیم.

رییس جمهوری تاکید کرد: اما باید آنها بدانند این اراده ما است که دست در دست هم بر دشمن مشترک فائق شویم؛ البته این پیروزی مستلزم آن است که همگی مسئولیت خود را برای خشکاندن ریشه های خشونت به یاد داشته باشیم.

روحانی یادآورشد: موفقیت ما نیازمند اراده مستمر و خستگی ناپذیر در کشف سرچشمه‌های تباهی و کوشش دسته جمعی در خشکاندن این ریشه‌ها است.

وی با بیان این که فقر و فساد و نابرابری از مهم ترین ریشه های خشونت های تروریستی در این منطقه است، خاطرنشان کرد: در فضای توسعه نایافتگی است که اشکال گوناگون بزهکاری، قاچاق، پولشویی و تروریسم به یکدیگر ملحق می‌شوند و امنیت جوامع انسانی را نابود می‌کنند.

رییس جمهوری ادامه داد: صدای مردم منطقه به خوبی شنیده می شود که می گویند جنگ و خونریزی بس است، آوارگی و بی خانمانی، فقر و گرسنگی، دیوارکشی و همسایه کشی، نفرت و کینه، عقب‌ماندگی و تبعیض، تحریم تحقیر کافی است.

روحانی تاکید کرد: زنان و دختران تحمل بردگی و محرومیت دوباره از تحصیل و اشتغال را ندارند، کودکان از برهنگی و آوارگی خسته شده‌اند و شهرها و روستاها دیگر انفجار و سوختن و ویرانی را بر نمی‌تابند.

وی تصریح کرد: دخالت‌های سیاسی و نظامی اجازه نمی‌دهد که جوامع با رشد طبیعی و راه حل های مرسوم خود را در مواجهه با اختلافات و مشکلات بیابد؛ مداخله گران با پاشیدن بذر اختلاف و نفرت، کینه و خشونت را درو خواهند کرد.

رییس جمهوری اضافه کرد: باید بیندیشیم که چگونه می توانیم آنهایی که آگاهانه میلیاردها دلار از درآمدهای نفتی خود را برای تعمیق اختلافات و افزودن بر نابردباری ها صرف می کنند، چگونه متوقف کنیم. در برابر مداخله گران و زورگویان بایستیم و ترور و وحشت را بی پشتوانه بگذاریم.

روحانی با بیان این که امروز هماهنگی و همکاری است که امنیت می آفریند، گفت: برای مقابله با خطرات مشترکی که مرز قلمرو نمی‌شناسند باید نگاهی تازه به مرز و قلمرو پیش بگیریم. باید حاکمیت های منعطف تری داشته باشیم که با تقسیم عادلانه مسئولیت در برابر تهدیدات مشترک ما سازگار باشد.

وی ادامه داد: اگر می‌خواهیم به سیل پناهندگان پایان دهیم، باید خشونت و جنگ را افسار بزنیم و اگر می‌خواهیم تروریسم را شکست دهیم، باید به پیکار پول‌های ناپاک بشتابیم و برای چنین نبردی باید از کارآمدی حکمرانی یکدیگر حمایت کنیم تا دیگر جایی برای پدیده ها نباشد.

رییس جمهوری همچنین گفت: ما در اینجا گرد هم آمدیم تا به خود و دیگران یادآور شویم که ملت‌ها و دولت‌های ما در پیوند با یکدیگر هستند و ما از دوران دور و تاریخی کهن با هم بوده ایم؛ فرهنگ های ما در داد و ستد سرزنده و پویا، تمدنی مشترک را آفریده اند، تمدنی که از چین بزرگ تا آناتولی پهناور .

وی یادآور شد: ما فرزندان تمدن‌های بزرگ در معرض یورشی همه جانبه هستیم که نه تنها هویت و استقلال ما را تهدید می‌کند بلکه مصمم است پیوند های دیرپای ما را از هم بگسلد.

رییس شورای عالی امنیت ملی تصریح کرد: کشوری که جنگی تجاری با چین به راه انداخته، به پاکستان طعنه می زند، افغانستان را تحقیر، ترکیه را تنبیه، روسیه را تهدید و ایران را تحریم می کند، متهم ردیف اول در شکستن پیوندهاست. اگر آمریکا گمان می کند که می تواند ما را از هم جدا کند، سخت بر خطاست و ما اینجا هستیم تا بگوییم که بنا نداریم این گستاخی ها را تحمل کنیم و ما در برابر آنها خواهیم ایستاد.

روحانی با تاکید بر این که از کسی که به دیوارها تعظیم می کند، انتظار نداریم که به پل ها احترام بگذارد، اظهارداشت: از چنین مسئولیت گریزی، نمی خواهیم که به مسئولیت تازه ای گردن بنهد. از آن کس که تمدن ها را تحقیر کرده، نمی توان خواست که نگهدارنده پایه های تمدن مشترک باشد اما هرکجا که آمریکا در انهدام جوامع سهمی داشته باشد، اجازه نخواهیم داد که از هزینه خسارت‌ها و ویرانی‌ها بگریزد.

دومین کنفرانس روسای مجالس 6 کشور جمهوری اسلامی ایران، پاکستان، افغانستان، ترکیه، چین و روسیه با موضوع چالش های تروریسم و تقویت ارتباطات درون منطقه ای صبح امروز در هتل پارسیان آزادی با حضور رییس جمهوری اسلامی ایران آغاز به کار کرد.

«عبدالرئوف ابراهیمی» رییس مجلس افغانستان، «چن زو» نایب رییس مجلس ملی جمهوری خلق چین، «اسد قیصر» رییس مجلس ملی پاکستان، «بن علی ییلدریم» رییس مجلس ترکیه، «ویچسلاو والودین» رییس دومای دولتی روسیه در این کنفرانس شرکت دارند.

بررسی راه های مقابله با تروریسم، تبادل تجارب گذشته، تقویت ارتباطات بین منطقه ای، بررسی راهبردهای کنونی برای تحقق صلح و توسعه همه جانبه و پایدار و اتخاذ رویکرد جدید و موثر منطقه‌ای، از اهداف اصلی این کنفرانس دو روزه در تهران است.

نخستین دوره این کنفرانس سال گذشته به میزبانی پاکستان در اسلام آباد برگزار شد و قرار است در این دوره ریاست کنفرانس از پاکستان به جمهوری اسلامی ایران منتقل شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها