عضو اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

افزایش تعداد مناطق آزاد سرپوشی برای عدم اشتغال‌زایی دولت است

یک عضو اتاق بازرگانی با اشاره به احتمال افزایش تعداد مناطق آزاد تجاری در کشور گفت: اگر دولت‌ها سیاست‌هایش بر این اساس بود که رشد اشتغال‌زایی را به صورت واقعی به تحقق برسانند، دیگر با ایجاد بی‌رویه مناطق آزاد اشتغال‌زایی کاسب ایجاد نمی‌کردند.
کد خبر: ۱۱۷۹۰۲۲
افزایش تعداد مناطق آزاد سرپوشی برای عدم اشتغال‌زایی دولت است

محمدحسین برخوردار در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین گفت: مناطق آزاد در سراسر دنیا بر این مبنا تاسیس می‌شوند که بتوانند سرمایه‌گذار خارجی را دعوت کنند و در آن مناطق با توجه به معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات دیگری که وجود دارد فعالیت تولیدی انجام بدهند و در عوض این امکانات ارزش افزوده‌ای هم برای سرزمین اصلی آن مناطق آزاد داشته باشند.

برخوردار ضمن اشاره به کارکرد اصلی مناطق آزاد ادامه داد: اول اینکه بتواند جذب سرمایه‌گذاری خارجی بکند، هم تا حد ممکن اطلاعات ساخت و تولید آن کالا را در جهت ارتقا و توسعه تحقیقات به نیروهای بومی به نوعی آموزش بدهند.

وی تصریح کرد: متاسفانه این برنامه‌ریزی هرگز در کشور ما رخ نداده و مناطق آزاد را تبدیل به محلی برای ورود اقلام مصرفی خارجی کرده است؛ در حال حاضر به هیچ عنوان فعالیتی در راستای ارتقای تحقیقات و صنعت داخلی انجام نمی‌شود که ارزش افزوده‌ای برای ما داشته باشد.

این کارشناس حوزه بازرگانی اضافه کرد: بنابراین در حال حاضر این مناطق مناطق آزاد به آن معنای برنامه‌ریزی شده نیست و تمام علت آن هم این است که دولت‌ها نتوانسته‌اند اشتغال ایجاد کنند. اگر دولت‌ها سیاست‌های‎شان بر این اساس بود که رشد اشتغال‌زایی را به صورت واقعی به تحقق برسانند، دیگر با ایجاد بی‌رویه مناطق آزاد اشتغال‌زایی کاسب ایجاد نمی‌کردند.

وی معتقد است اصلی‌ترین کارکرد مناطق آزاد انتقال فناوری به سرزمین اصلی و افزایش قدرت چانه‌زنی با سایر نقاط جهان است که متاسفانه چنین اتفاقی نیافتاد و بنابراین اگر این اتفاق می‌افتاد این مناطق هم با همان استاندارد مطرح شده اداره می‌شدند و ما هم از طریق سرمایه‌گذاری خارجی صاحب تکنولوژی پیشرفته می‌شدیم.

این عضو اتاق بازرگانی درباره تاثیرگذاری مناطق آزاد تجاری در کاهش اثرات تحریمی به خبرنگار ما گفت: این نظریه درست اما درصورتی که برای این مناطق برنامه‌ریزی منطقی ارایه کنیم و اطلاعات دقیقی از آنچه در مناطق آزاد می‌گذرد داشته باشیم اما درشرایطی که هیچ اطلاع دقیقی از عملکرد مناطق آزاد نیست چطور می‌توانیم از این امتیازات استفاده کنیم.

برخوردار در پایان تصریح کرد: سرمایه‌گذاری خارجی در این مناطق آزاد یک منفعت بزرگ دیگر هم دارد، وقتی سرمایه‌گذار خارجی در یک کشور ذی‌نفع باشد، به دولت خود برای جلوگیری از اعمال تحریم‎ها فشار می‌آورد و این برای ما بسیار مفید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها